KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2018    Aktuální trendy ve financování stavebních strojů

Aktuální trendy ve financování stavebních strojů

Publikováno: 6.9.2018
Rubrika: 2018

V loňském roce se u nás prodaly stavební stroje za téměř 4 miliardy korun – nejvíce za posledních pět let. Téměř čtvrtinu financování nových strojů zajistila společnost ČSOB Leasing. Vyplývá to z údajů České leasingové a finanční asociace. Boom ve stavebnictví se projevuje i v prodejích a financování stavebních strojů.

Trh stavebních strojů se za posledních pět let více než zdvojnásobil. V roce 2013 se prodala stavební technika v hodnotě necelé 1,8 miliardy korun. Je zřejmé, že ekonomice se daří a firmy investují. Kromě soukromých developerů povzbuzují poptávku také investice státu do výstavby a oprav silnic a dálnic.

Stavební firmy nakupují těžkou techniku nejčastěji na podnikatelský úvěr. Nákladní auta se přitom nejvíce prodávají na finanční leasing, zatímco u manipulační techniky je nejoblíbenější leasing operativní. V čem spočívá rozdíl? Podívejme se na možnosti financování zblízka.

U STAVEBNÍCH STROJŮ PŘEVAŽUJE PODNIKATELSKÝ ÚVĚR

„Při rozhodování o volbě vhodného produktu leasingové společnosti hraje roli řada kritérií. Jedním z nich je opotřebení a životnost strojů. U stavebních strojů je jejich opotřebení ve srovnání s tahači určenými pro dálkovou kamionovou přepravu výrazně nižší. Kupující tak má zájem získat stroj do vlastnictví a těžit z jeho delší životnosti. Proto volí podnikatelský úvěr,“ vysvětluje Jan Kulhánek, ředitel týmu rozvoje financování strojů a zařízení v ČSOB Leasing. Další nespornou výhodou úvěru je odpočet DPH, který si kupující může nárokovat ihned a to v plné výši bez ohledu na to, že stroj teprve splácí.

„Podnikatelský úvěr preferují i menší a střední firmy, které počítají s nepravidelným vytížením strojů a chtějí je mít trvale převedeny do majetku. Úvěr je rovněž vhodný pro firmy, které chtějí nebo potřebují čerpat různé dotace. Někdy je totiž jejich čerpání podmíněno vlastnictvím financovaného stroje,“ říká Jan Kulhánek.

ČSOB LEASING FINANCUJE TÉMĚŘ ČTVRTINU TRHU

Společnost ČSOB Leasing profinancovala v loňském roce pořízení nových strojů v hodnotě 880 milionů korun. Na celkovém trhu se tak podílela 23 procenty. Největší část financování proběhla přes podnikatelské úvěry, celkem v hodnotě téměř 600 milionů korun. Dalších zhruba 150 milionů korun čerpali zákazníci formou operativního leasingu a necelých 140 milionů připadlo na finanční leasing.

„K operativnímu leasingu se často přiklánějí nadnárodní společnosti a to hlavně proto, aby vyhověly účetním standardům daným z centrály. Jeho výhody jsou jasné – operativní leasing neváže vstupní zdroje zákazníka v akontaci, a zákazník navíc vybírá z řady doprovodných služeb. Díky nim techniku jen užívá a nemá starost navíc o její servis a údržbu,“ říká Jan Kulhánek. Operativní leasing může být volbou vhodnou u jednoho stroje nebo celé flotily. Nabízí nejnižší měsíční leasingovou splátku a tím nejméně finančně zatěžuje provozní náklady; navíc zbavuje firmu starostí s budoucím přeprodejem ojetého vozidla. Na konci období pak zákazník zařízení vrací a může obratem volit nový modernější stroj.

VRÁTIT TECHNIKU V DOBRÉM STAVU

Současně je však třeba ohlídat si podmínky smlouvy. Součástí operativního nájmu je na straně zákazníka i závazek vrátit pronajatou techniku v dobrém technickém stavu, který odpovídá obvyklému opotřebení v závislosti na délce smlouvy a způsobu užívání stroje. Po doběhnutí smlouvy o operativním leasingu pak zákazníci zjistí, nakolik jsou schopni dostát svému závazku vrátit vozidlo ve stavu obvyklého opotřebení. Od této zkušenosti se pak může odvíjet jejich rozhodování o dalším způsobu financování v příštích letech.

FINANČNÍ LEASING

Další vhodnou alternativou operativnímu leasingu a podnikatelskému úvěru je tradiční finanční leasing. „Výhodou finančního leasingu je, že podnikateli zůstanou zdroje také na jiné investice. Nákup stavební techniky rozloží na delší období a tím si tyto zdroje uvolní například na modernizaci dalšího zařízení,“ upozorňuje Jan Kulhánek.

„Prvním krokem ke spolupráci s leasingovou společností je prověření schopnosti splácet. Řada klientů v tom spatřuje způsob ochrany sama sebe při nastavení celkové výše závazku. Navíc – přes naši dceřinou společnost ČSOB Leasing pojišťovací makléř – přinášíme klientovi individuální nabídku pojištění. To zjednodušuje celý proces financování,“ říká Kulhánek.

RAZÍCÍ ŠTÍT PRO STAVBU TUNELŮ

Ohlédneme-li se za uplynulými pěti lety, mimořádným ve financování stavební techniky byl pro ČSOB Leasing rok 2015. Objem poskytnutého financování pro pořízení nových strojů přesáhl 1,3 miliardy korun.

„Podíleli jsme se na financování syndikovaného úvěru pro pořízení razícího štítu pro stavbu tunelů. Jednalo se o mimořádnou transakci, která proběhne jednou za řadu let,“ dodává Jan Kulhánek.

Zdroj: ČSOB Leasing, Česká leasingová a finanční asociace

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Jan Kulhánek

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Pozemní komunikace v Jihočeském kraji – stav, zdroje, možnosti a připravovanéPozemní komunikace v Jihočeském kraji – stav, zdroje, možnosti a připravované (37x)
Jihočeský kraj (JK), neformálně „jižní Čechy“, je druhým největším krajem ČR, resp. krajem s druhou největší rozlohou a ...
Při opravě trati AŽD Praha nasadí Swietelsky Rail stroj, který v Česku ještě nebyl. Dobu rekonstrukce zkrátí o tři dny Při opravě trati AŽD Praha nasadí Swietelsky Rail stroj, který v Česku ještě nebyl. Dobu rekonstrukce zkrátí o tři dny (29x)
Mimořádnou podívanou nabídne rekonstrukce kolejí na severočeské trati Čížkovice – Obrnice, patřících AŽD Praha. Společno...
Swietelsky Rail modernizuje stanice Čížkovice a Chotěšov i přilehlou trať. Ke slovu přišel také pyrotechnický průzkumSwietelsky Rail modernizuje stanice Čížkovice a Chotěšov i přilehlou trať. Ke slovu přišel také pyrotechnický průzkum (25x)
Až přijdou 7. prosince první cestující do železničních stanic Čížkovice a Chotěšov, možná je ani nepoznají. To skončí je...

NEJlépe hodnocené související články

„Založili jsme 300 staveb bez reklamací a řadu z nich v extrémních podmínkách také pro SŽDC“„Založili jsme 300 staveb bez reklamací a řadu z nich v extrémních podmínkách také pro SŽDC“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Jiří Benda, majitel společnosti BENDA TRADE s. r. o. „Ze stavby odcházíme až poté...
Swietelsky Rail modernizuje stanice Čížkovice a Chotěšov i přilehlou trať. Ke slovu přišel také pyrotechnický průzkumSwietelsky Rail modernizuje stanice Čížkovice a Chotěšov i přilehlou trať. Ke slovu přišel také pyrotechnický průzkum (5 b.)
Až přijdou 7. prosince první cestující do železničních stanic Čížkovice a Chotěšov, možná je ani nepoznají. To skončí je...
Hořice - lávka přes I/35Hořice - lávka přes I/35 (5 b.)
Ve čtvrtek 18. 10. 2018 od 16 hod. proběhne slavnostní otevření nově postavené lávky přes komunikaci I/35 v Hořicích. Lá...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice