2/2017 - červen
Editorial
Pokrok s pachutí nevyužité šance
Jestli něco dlouhodobě trápí české stavebnictví, je to tragický stav legislativního prostředí. Ať už je v systému o deset miliard ročně více či méně, stejně se nakonec narazí na zoufale pomalou přípravu staveb, kterou zdržují především nekončící povolovací procesy. Politické reprezentace všech barev přicházely s ambiciózními plány, jak stavebnictví rozhýbat, když ale došlo na normotvorbu, zůstalo jen u slov. Situaci navíc komplikují i české správní soudy, které dávají téměř bez výjimky za pravdu zájmovým občanským sdružením před veřejným zájmem.
Naději přináší navrhovaná novela stavebního zákona, jež aktuálně leží v Senátu. Mohla by po dlouhých letech konečně pomoci zjednodušit a zrychlit výstavbu klíčových dopravních tahů. Pokrokem je, že se v Poslanecké sněmovně podařilo prosadit sloučení stavebního a územního řízení s procesem EIA, a pokud Senát zákon nevykostí – což se může vzhledem k blížícím se volbám snadno stát – mohli bychom se konečně dostat pod ostudných 7,5 roku. Tak dlouho v průměru trvá, než si stavaři kopnou do země od počátku povolovacího řízení.
Je jen škoda, že po vzoru Německa neprošla tzv. držba. Tedy možnost, aby stát stavěl na pozemcích, které ještě nevlastní. Z hlediska laické veřejnosti je možná pochopitelný strach z narušení vlastnického práva. Z odborného hlediska ale námitky neobstojí. Držba jako právní institut by se totiž mohla využít pouze ve výjimečných případech, kdy stojí klíčové stavby kvůli obstrukci jednoho majitele pozemku. Škoda nevyužité šance.
A jedna dobrá zpráva nakonec. Vláda schválila koncepci rozvoje vysokorychlostních tratí pro rychlost 300 – 350 km/h. Konečně, velmi pozdě a s velkými otazníky. Kdy? Kudy? A za kolik? Všech odpovědí se bohužel nedočkáme dřív než v roce 2040.
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
Železniční infrastruktura
- Škoda Transportation
- Fotoreportáž: Sarajevo – Bradina
- Swietelsky Rail vstoupil na český železniční trh
- Modernizace tramvajových tratí v Košicích
- Nová podbíječka Unimat ve stáji Skanska
- Rekonstrukce: královská disciplína
- Rekonštrukcia ŽST Nové Zámky – od projektu k realizácii
- Strojírna ArcelorMittal v Ostravě vyrobí nápravy pro tramvaje na fotbalové mistrovství světa v Rusku v roce 2018
- Pražská strojírna a. s. vyrábí klíčové komponenty pro stavbu tramvajových tratí
- MONZAS, spol. s r. o. – tradiční partner v oblasti sdělovací a zabezpečovací techniky
- CHVALIS: hydraulika pro železnice
- Mazání hlavy kolejnice Top of Rail
- AWT věří v budoucnost kombinované dopravy a pokračuje v rozvoji terminálu Paskov
- Vozidla SaZ s. r. o. pronikají na nové trhy
- Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí – jak to nakonec dopadlo
- Od vzniku Česka po dnešek
- Výpravní budovy – téma dneška
- „Vlastní kapacity a vlastní stroje jsou naší velkou výhodou,“
Hluk
- Hluk z provozu seřaďovacího nádraží ve městě – v současné době řešitelný problém
- Akustické výplně protihlukových stěn z hliníku
Zajímavosti z oboru
- Tunel Považský Chlmec bol vybudovaný rakúskou tunelovacou metódou, 500 000 kubických metrov horniny sa podarilo vyraziť za desať mesiacov
- Letošní zima dala silničářům zabrat. Ti už se připravují na opravy zničených komunikací!
- Češi pomalu přicházejí na chuť elektromobilům, kdo je řídil, o nich uvažuje – hlavní překážkou je stále cena a nedostatek informací
- Plán výstavby vysokorychlostních tratí v ČR má poprvé jasné obrysy
- Brněnské hlavní nádraží čekají náročné opravy
- ŘSD představilo závěry k vývoji průměrných intenzit dopravy
- Pokračování hradecké dálnice D11 směrem na Polsko by se mohlo začít stavět na podzim
- Příprava staveb nových dálnic směrem do Rakouska, k Polsku a na Olomouc jsou v plném proudu
- Pavel Krtek v Amsterdamu představil nové digitální technologie Českých drah
- Legendární lokomotiva z ČKD se vrací na Posázavský pacifik
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Odstrčilovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, odstrcilova@konstrukce-media.cz.