KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tištěná čísla    2/2017 - červen

2/2017 - červen

Editorial

Pokrok s pachutí nevyužité šance

Jestli něco dlouhodobě trápí české stavebnictví, je to tragický stav legislativního prostředí. Ať už je v systému o deset miliard ročně více či méně, stejně se nakonec narazí na zoufale pomalou přípravu staveb, kterou zdržují především nekončící povolovací procesy. Politické reprezentace všech barev přicházely s ambiciózními plány, jak stavebnictví rozhýbat, když ale došlo na normotvorbu, zůstalo jen u slov. Situaci navíc komplikují i české správní soudy, které dávají téměř bez výjimky za pravdu zájmovým občanským sdružením před veřejným zájmem.

Naději přináší navrhovaná novela stavebního zákona, jež aktuálně leží v Senátu. Mohla by po dlouhých letech konečně pomoci zjednodušit a zrychlit výstavbu klíčových dopravních tahů. Pokrokem je, že se v Poslanecké sněmovně podařilo prosadit sloučení stavebního a územního řízení s procesem EIA, a pokud Senát zákon nevykostí – což se může vzhledem k blížícím se volbám snadno stát – mohli bychom se konečně dostat pod ostudných 7,5 roku. Tak dlouho v průměru trvá, než si stavaři kopnou do země od počátku povolovacího řízení.

Je jen škoda, že po vzoru Německa neprošla tzv. držba. Tedy možnost, aby stát stavěl na pozemcích, které ještě nevlastní. Z hlediska laické veřejnosti je možná pochopitelný strach z narušení vlastnického práva. Z odborného hlediska ale námitky neobstojí. Držba jako právní institut by se totiž mohla využít pouze ve výjimečných případech, kdy stojí klíčové stavby kvůli obstrukci jednoho majitele pozemku. Škoda nevyužité šance.

A jedna dobrá zpráva nakonec. Vláda schválila koncepci rozvoje vysokorychlostních tratí pro rychlost 300 – 350 km/h. Konečně, velmi pozdě a s velkými otazníky. Kdy? Kudy? A za kolik? Všech odpovědí se bohužel nedočkáme dřív než v roce 2040.

Petr Svoboda,
šéfredaktor

Obsah

Rozhovor

Železniční infrastruktura

Hluk

Zajímavosti z oboru

Předplatné

Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Odstrčilovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, odstrcilova@konstrukce-media.cz.

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice