KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Hluk    Akustické výplně protihlukových stěn z hliníku

Akustické výplně protihlukových stěn z hliníku

Publikováno: 21.7.2017
Rubrika: Hluk

Častým dotazem projektantů, investorů či správců komunikací při našich presentacích je cenové porovnání s ostatními typy akustických výplní, běžnými na českém trhu. Přikládáme Srovnávací tabulku cen – podkladem je „Katalog popisů a směrných cen stavebních prací“, (vydaný ÚRS Praha 2017, oddíl 822-1 Komunikace pozemní a letiště, cenová úroveň 2017). Z katalogu jsou do Srovnávací tabulky uvedeny ceny pro stejné délky prvků (do 4,0 m) a stejné výšky protihlukové stěny (přes 2,5 do 3,5 m).

Z tabulky č. 1 je patrné, že hliníkové panely jsou minimálně o 1/3 levnější, než ostatní materiály. Panely projdou i optikou hodnocení ekonomicky nejvýhodnější nabídky, nikoliv pouze jen kritériem nejnižší ceny panelu. Pokud je hlavním kritériem výběrového řízení nejnižší cena proč se tedy staví protihlukové stěny převážně ze železobetonových či dřevoštěpkových systémů?

VYUŽITÍ HLINÍKOVÝCH PANELŮ

Panely jsou určeny k realizaci protihlukových stěn / opatření pro použití v exteriéru:

  • k omezení hluku z frekventovaných komunikací – dálnic a železnic,
  • ke snižování hluku z průmyslových agregátů, technologických celků – s velkou výhodou nízké váhy se výborně uplatní na střechách objektů,
  • jako akustické / neakustické obklady fasád průmyslových objektů.

VÝHODY HLINÍKOVÝCH PANELŮ

S probíhajícím vývojem posledních let se začínají stále více prosazovat i na českém trhu výhody protihlukových stěn z hliníkových panelů:

  • dlouhá životnost – ze všech běžně používaných materiálů jedna z nejvyšších,
  • nízká hmotnost (16 – 26 kg/m2), díky níž lze s panely z hliníku velmi dobře manipulovat i v obtížně přístupných terénech. Nízká hmotnost panelů je tak často rozhodující při volbě materiálu pro opravy protihlukových stěn na provozovaných úsecích, kdy i rychlost výměny akustických výplní by měla být jedním ze zásadních kritérií pro zajištění bezpečnosti řidičů,
  • výborné akustické parametry (kategorie A5/B3),
  • bezúdržbovost – pro budoucího správce velký přínos,
  • široká barevná škála (podle RAL) uspokojí i náročné architektonické požadavky,
  • ošetření povrchů antigraffiti úpravou = účinná ochrana proti sprejerům,
  • prostupnost panelem pro integrovaný záchranný systém (IZS) do 2 minut,
  • nízká cena panelů – díky snadné, rychlé a na zdvihací mechanismy nenáročné montáži se dostáváme na bezkonkurenční ceny.

Tab. 1 Srovnávací tabulka cen (ÚRS, CÚ 2017)

Ceny akustických výplní (Kč/m2) Váha
Délka pole do 4,0 m, výška pole přes 2,5 do 3,5 m (kg/m2)
Typ materiálu panelu Odrazivý Jednostranný Oboustranný
betonové (odrazivé) 2 970 - - 276
železobetonové systémy/keramika (Liadur, Silent…) - 3 410 3 660 326
recyklovaný plast (INP, Hampped, DSH…) 2 970 3 200 3 570 40 - 70
PVC 3 130 3 580 3 880 36 - 42
hliníkové systémy (BUD MASZ, Roman, Alumero…) 2 190 2 280 2 530 16 - 26
dřevocementové systémy (Prefa Akustik, Velox, MFC…) - od 3 760 - 254 - 276
průhledné – PMMA, tl. 10 mm, čiré 5 500 - - 12

TECHNICKÉ PARAMETRY VÝROBKŮ

Hliníkové panely BUDAN h500 výrobce BUD MASZ® jsou od roku 2004 vyráběny jako odrazivé, jednostranně a oboustranně pohltivé (vyráběné v několika druzích dle požadovaného zatížení).

Pohltivá vrstva je tvořena minerální vatou, zajišťující akustickou kategorii A5/B3. Hliníkové panely jsou opatřeny finální barevnou úpravou ve formě organického nástřiku již z hutí – v základní ceně je i antigraffiti úprava.

Rozměry panelů: délka až 5 m, skladebná výška 500 mm, šířka 125 mm, atypická výška od 0,25 m. Panely lze montovat do železobetonových i ocelových stojek (od velikosti HEA/B 160).

POVOLENÍ/SCHVÁLENÍ

Oznámený subjekt potvrzuje shodu deklarovaných vlastností posuzovaných výrobků s výsledky zkoušek výrobku podle použitých článků a přílohy ZA EN 14351-1+A1:2010. Hliníkové panely BUD MASZ® splňují všechna kritéria pro umístění jak na silnicích/dálnicích, tak na železnicích. Kapacita výroby je 1 500 m2 panelů denně! Od roku 2004 bylo dodáno na stavby v celé EU přes 1 000 000 m2 těchto panelů. Panely mají platné Osvědčení SŽDC a Povolovací list ŽSR.

ZÁVĚR

Článek představuje hliníkové panely nejen v rovině technických parametrů, ale i z pohledu cenového porovnání s ostatními typy používaných akustických materiálů v oblasti dopravního stavitelství. Na otázku, proč jsou naše dálnice drahé, jistě hledáme už dlouho odpověď…

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Brno VMO – 1. etapaDálnice D5 – oprava PHSPraha Kobylisy – PHS kolem objízdné kolejeOktagon

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Hluk ze železniční dopravy – porovnání účinku pasivních protihlukových opatřeníHluk ze železniční dopravy – porovnání účinku pasivních protihlukových opatření (45x)
Příspěvek je zaměřen na problematiku hluku ze železniční dopravy. Úvodem jsou zmíněny hlavní zdroje hluku z tohoto druhu...
Akustické výplně protihlukových stěn z hliníkuAkustické výplně protihlukových stěn z hliníku (39x)
Častým dotazem projektantů, investorů či správců komunikací při našich presentacích je cenové porovnání s ostatními typy...
Transparentní protihlukové stěny – účinná ochrana před hlukemTransparentní protihlukové stěny – účinná ochrana před hlukem (28x)
Nárůst silniční a železniční dopravy, rozšiřování sítě rychlostních silnic, silnic I. třídy a dálniční sítě stejně jako ...

NEJlépe hodnocené související články

„Snižování hluku vznikajícího při provozu kolejových brzd na seřaďovacích nádražích“ – pilotní realizace protihlukových opatření na železniční síti České republiky„Snižování hluku vznikajícího při provozu kolejových brzd na seřaďovacích nádražích“ – pilotní realizace protihlukových opatření na železniční síti České republiky (5 b.)
POPIS A CHARAKTERISTIKA HLUKU VZNIKAJÍCÍHO PŘI BRZDĚNÍ V KOLEJOVÝCH BRZDÁCH (KB)Seřaďovací nádraží zajišťující tvorbu ná...
Udělování výjimek pro hluk z dopravy – zamyšlení nad velkým problémemUdělování výjimek pro hluk z dopravy – zamyšlení nad velkým problémem (5 b.)
Nadměrný hluk je nepříjemným faktorem života ve městech. Na jedné straně je to určitá „daň za civilizaci“ spojená s rost...
Hluk ze železniční dopravy – porovnání účinku pasivních protihlukových opatřeníHluk ze železniční dopravy – porovnání účinku pasivních protihlukových opatření (5 b.)
Příspěvek je zaměřen na problematiku hluku ze železniční dopravy. Úvodem jsou zmíněny hlavní zdroje hluku z tohoto druhu...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice