KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Legendární lokomotiva z ČKD se vrací na Posázavský pacifik

Legendární lokomotiva z ČKD se vrací na Posázavský pacifik

Publikováno: 25.6.2017
Rubrika: Zajímavosti

Od konce května vozí výletníky na trati Posázavského pacifiku legendární lokomotiva řady 749, které se přezdívá bardotka nebo zamračená. Tyto lokomotivy už České dráhy pravidelně do provozu vlaků s cestujícími nenasazují, zaskakují jen výjimečně. Nyní se ale podaří vrátit tuto pro turisty a železniční nadšence unikátní lokomotivu do pravidelného provozu s víkendovými výletními vlaky v Posázaví. Právě v sobotu při její první jízdě budou mít cestující možnost si ji také detailně prohlédnout.

Bardotka bude jezdit v čele osobních vlaků vždy v sobotu, neděli a o svátcích z Prahy přes Vrané nad Vltavou, Davli a Týnec nad Sázavou do Čerčan. Z Prahy hlavního nádraží bude odjíždět v 9:22, do Čerčan přijede v 11:06. Na zpáteční cestu do Prahy se vydá v 15:36 a na pražské hlavní nádraží přijede v 17:35.

Na trati se objeví bardotka vždy se soupravou tradičních patrových vozů, které zde už léta zajištují víkendový provoz. „Lokomotiva bude na trati nepřehlédnutelná i nepřeslechnutelná, je to unikátní stroj, za kterým se do Česka sjíždí železniční nadšenci i ze světa,“ říká Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah pro techniku, servis a majetek. „Pokud nedojde k nějaké zásadnější technické závadě, kterou vzhledem ke stáří lokomotiv nemůžeme dopředu vyloučit, budeme se snažit, aby jezdila podle jízdního řádu vždy pravidelně každý víkend,“ doplnil Miroslav Kupec.

Lokomotivu zprovoznily a její pravidelné nasazení zajistily České dráhy. Praha i Středočeský kraj, které tyto osobní vlaky financují a objednávají, je v tomto úsilí podporovaly. „V rámci Pražské integrované dopravy chceme především moderní vlaky, ale na výletních spojích v Posázaví má jednoznačně místo i tato lokomotiva, která byla vždy v historii s touto tratí silně spojená,“ říká náměstek primátorky a pražský radní pro oblast dopravy Petr Dolínek. „Technické zajímavosti lákají více a více lidí na výlet. Jsem rád, že lokomotivy neskončí ve šrotu, když mohou sloužit ještě jako hezká turistická atrakce.“

„Lokomotivy bardotka neodmyslitelně patří k Posázavskému pacifiku. Jeden čas je ČD nasazovaly často a pravidelně. Mohly se podle nich řídit hodinky. Jedinečný zvuk této mašiny se nedal přeslechnout. A to vím z vlastní zkušenosti, bydlím na Benešovsku. Jsem ráda, že se o víkendech na pacifik vrací. Myslím, že mnoha lidem chyběly. Bardotky mohou do oblasti přilákat víc železničních nadšenců,“ upozornila hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová.

Nejčastěji se lokomotivě řady 749 přezdívá bardotka nebo zamračená. Zamračená se jí říká podle trochu přísného výrazu čela, jehož si všimnete při pohledu zepředu. Pojmenování bardotka pak vychází z tvaru čela lokomotivy pod okny strojvedoucího, které připomíná ženské poprsí. V době, kdy tuto přezdívku lokomotiva získala, byla sexsymbolem Brigitte Bardot, a právě proto se jí začalo říkat bardotka.

Lokomotivy vyráběla pražská ČKD v letech 1964 – 1971. Lokomotiva 749.121, která bude vozit cestující na Posázavském pacifiku, byla vyrobena v roce 1968. Většinu svého provozního života strávila v depu v Jihlavě, v letech 1997 – 2010 patřila do krnovského depa a od roku 2010 byla deponována v Praze. Podle dostupných informací se
těchto lokomotiv vyrobilo celkem 230 a byly dodávány do dep napříč celým Československem. 

České dráhy provozují už jen poslední čtyři lokomotivy řady 749, z toho tři jsou deponované v pražském depu a jedna v depu Olomouc, v provozní jednotce Šumperk. Další dvě lokomotivy jsou zachovány v Depu historických vozidel ČD. Dceřiná společnost ČD Cargo pak provozuje na jihu Čech v nákladní dopravě ještě pět lokomotiv tohoto typu. Několik exemplářů mají ve svých depech i někteří soukromí dopravci v Česku.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (179x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (121x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (117x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice