4/2019 - říjen
Editorial
Zpomalení Made in Czech a Made in Germany
Je zajímavé sledovat, jak se Německo a my připravujeme na zpomalení ekonomiky, ke kterému zákonitě musí dojít už jen proto, že prosperita trvá nečekaně dlouho. Pro stavebnictví to bude klíčová zpráva, aby udrželo dlouhodobě udržitelnou prosperitu.
Německo v průběhu růstu snižuje deficity veřejných financí až k přebytku. Nastaví si vizi zelené společnosti a ušetřené zdroje strategicky investuje do odvětví – například energetika, nové technologie v průmyslu – která by měla vizi naplnit. Jde o riskantní celospolečenskou změnu, jejíž alternativou je ale víceméně neudržitelný současný stav. Zda se tato změna vyplatí, posoudí až další generace. Nikdo ale nebude moci stávající vládnoucí garnituře vyčítat, že jen seděla na zadku a přihlížela budoucímu rozpadu ekonomiky a společnosti. Na konci období prosperity si pak německá vláda připravuje krátkodobý a střednědobý plán proti krizi. A tím je celostátní obnova infrastruktury. Tedy jako z čítanek ekonomie. Když se nedaří, ekonomiku pomáhají roztáčet státní investice.
Česká republika je těsně za vrcholem růstu. Státní výdaje vzrostly od roku 2017 o 150 miliard ročně a pravidelné deficity zasekávající dluhovou sekyru stále hlouběji. Sázka na inovace? Ani omylem. Energetická vize? Spíš bramboračka kolem jádra a debaty, která část byznysmenů si uloupne z koláče „zelených“ dotací. Výsledkem je rostoucí státní dluh (ano, jsme méně zadlužení než Řecko, hurá…) a konjunkturu ve stavebnictví supluje svými dotacemi EU. Je jasné, že stavebnictví – a především to inženýrské – dojíždí do krize pomaleji, protože zakázky jsou dlouhodobé. Ale má stát vizi, co bude za tři, čtyři roky, když bude potřeba nasypat do rozpočtu SFDI stovky miliard, aby pomohl chřadnoucí ekonomice? Nebo zase důchodcům vezme pár přidaných stovek s dovětkem „sorry, potřebujeme miliardy na silnice…“?
Dnešnímu stavebnictví se daří a konečně cítíme na trhu spokojenost a dobrou náladu. Opravdové hurá! Jen je třeba mít vzadu v hlavě i myšlenky na budoucnost. Stát na ni zatím moc nemyslí, měli bychom alespoň my.
Dobré čtení přeje,
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
- „Těžko španělskému majiteli vysvětlujeme, že máme nedostatek lidí. Ale jinak jsme si názorově velmi blízcí,“
- Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem
- „Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“
- „Odvětví se daří, ale nebojme se podívat přes rameno. Předchozí ekonomická krize nám ukázala i druhou tvář,“
Silniční infrastruktura
- Výstavba dálnice D3 v úseku Ševětín – Borek
- Colas CZ: rok ve znamení výročí i velkých projektů
- Navrhování silničních komunikací s ohledem na bezpečnost provozu a vliv na životní prostředí
- Výstavba D35 je v plném proudu, na jednom z mostů se použije i přesuvná skruž
- Kolový nakladač Komatsu WA475-10 – unikátní řešení problémů zítřka
- Stavba „I/11 Opava, severní obchvat – východní část“
- Měření protismykových vlastností povrchů vozovek v ČR a jeho význam
- Obalovny nám otevřely nové možnosti
- Projekt bezpečného stavebního vozidla v Londýně
- Modernizace na D1 pokračuje, pravý most Vysočina se opravil za rekordních 70 dní
- Sekundární ochrana pro zvýšení odolnosti betonu proti společnému působení mrazu a chemických rozmrazovacích látek
- Silniční obchvat Rakovníka trasa B3
- „Náročná stavba dálnice D48 poskytuje pro nové kolegy výborný materiál k učení,“
Zajímavosti z oboru
- Doplňkový geotechnický průzkum OL1 pro novou trasu metra D
- Zkušenosti s BIM na zakázkách pro Deutsche Bahn
- Dvorecký most – příprava nového přemostění Vltavy v Praze
- Na geodetické práce chybí čas, požadavky jsou roztříštěné a občas i protichůdné
- SaM – silnice a mosty na Vašich cestách VI.
- Lávka přes řeku Moravu včetně přístupové komunikace v archeologickém parku Mikulčice – Kopčany
- 50 let značky Caterpillar na českém trhu
- V důsledku navážení stavebního materiálu na D35 dochází k poškozování silnic II. a III. třídy ve vlastnictví Pardubického kraje
- Všechny druhy dopravy se protnuly v Pardubicích
- Pardubický Silniční veletrh plný novinek a zajímavostí
- Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín
- Nový most přes Vislu je hotový
- Stavební údržba lávky přes Švýcarskou zátoku Vranovské přehrady
- Digitální technologie jako motor změn
- PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty
- SŽDC pokračuje v intenzivní přípravě VRT Polabí
- SŽDC představila aktuální stav přípravy vysokorychlostní trati Praha – Brno – Ostrava
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Odstrčilovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, odstrcilova@konstrukce-media.cz.