KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tištěná čísla    1/2018 - duben

1/2018 - duben

Editorial

Proč se mostů (ne)bát

Když se 2. prosince loňského roku zřítila lávka v pražské Troji, šlo o první podobnou havárii od druhé světové války. Reakce laické a následně politické veřejnosti byla poměrně pochopitelná – začala panikařit a překotně se ptát, v jakém stavu jsou v České republice mosty a lávky, na nichž se prohánějí motoristé a vlakové soupravy. Máme se bát každého přemostění s vidinou auta v propasti místo dovolené na chorvatských plážích? Neskončíme na dně řeky místo ve vysněném klidu lesa?

Rozsáhlá odborná analýza autorů Tomáše Rottera, Miroslava Teichmana, Vladimíra Škocha a Jana Volka – která vznikla v přímé návaznosti na pád lávky v Troji – ukázala, že řada českých mostů je v mizerném stavu, ale rozhodně není důvod k panice. Z necelých pěti tisíc mostů na dálnicích a silnicích I. tříd jich je ve špatném až havarijním stavu necelá desetina, u silnic II. a III. tříd pak lehce přes 23 % z 12 620 mostů.

„Alarmující je především počet mostů, které jsou v havarijním stavu VII (stupnice stavu mostů je od I do VII – pozn. aut.). Na dálnicích a silnicích I. třídy to je 14 mostů, na silnicích II. a III. třídy pak 102 mostů. U všech by měla být omezena zatížitelnost na 20 % nebo provedeno provizorní zabezpečení nebo zavření mostu,“ uvádějí autoři v analýze, kterou doc. Rotter zájemcům rád poskytne v on-line verzi.

Druhým dechem ale dodávají, že havárie podobná té trojské, je spíše nepravděpodobná. „Je skutečností, že v celé České republice jsou stovky železničních mostů a mostů pozemních komunikací, kterým je přiřazen nejhorší klasifikační stupeň stavu. Správce takového mostu ví, jaká musí udělat opatření, aby byla zajištěna bezpečnost provozu do doby, než bude provedena definitivní obnova mostu. Havárie Trojské lávky v prosinci roku 2017 byla zcela výjimečnou událostí. Jsem přesvědčen, že pravděpodobnost vzniku další totální havárie železničního mostu nebo mostu pozemní komunikace v České republice je velmi malá. Přesto je naší povinností upozorňovat na skutečnost, že pro zajištění bezpečnosti a spolehlivosti provozu na železničních mostech a na mostech pozemních komunikací, je nezbytně nutné vynaložit podstatně vyšší finanční prostředky na údržbu, opravy a rekonstrukce železničních mostů a mostů pozemních komunikací v celé České republice.“

Je to výzva pro správce a investory. Z úst vládnoucí garnitury slýcháme, že peněz je dost. Spanilé jízdy zaplavují regiony zlatým deštěm, pár pytlů peněz navíc do mostů by se vyplatilo všem.

Petr Svoboda,
šéfredaktor

Obsah

Mosty

Zajímavosti z oboru

Asfaltové vozovky

Předplatné

Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Odstrčilovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, odstrcilova@konstrukce-media.cz.

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice