KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Mostní dílo roku 2016

Mostní dílo roku 2016

Publikováno: 20.4.2018
Rubrika: Mosty, Zajímavosti

Mezinárodní sympozium MOSTY 2018 se bude konat ve dnech 26. – 27. dubna 2018 v hotelu Voroněž v Brně. Součástí sympozia je soutěž o Mostní dílo roku 2016, do které se mohly přihlásit mosty, které byly uvedeny do provozu v roce 2016, případně dříve, a které se již osvědčily v provozu po dobu minimálně jednoho roku. Přípravnému výboru sympozia bylo předloženo 7 návrhů, z toho 3 v kategorii novostavba a 4 v kategorii přestavba nebo oprava. Přípravný výbor doporučil ministrovi dopravy k ocenění celkem 4 mosty. Ocenění budou předána projektantům a zhotovitelům mostů v úvodu sympozia za účasti vrcholných představitelů resortu dopravy.

KATEGORIE NOVOSTAVBA

1. Přemostění řeky Chomutovky u obce Velemyšleves na silnici I/27

Betonový most celkové délky 520 m má sedm polí o rozpětí 45 + 65 + 90 + 120 + 90 + 65 + 45 m. Ve středním hlavním poli je rámová konstrukce, do které jsou vetknuty spojité nosníky v krajních polích. Most je ve výškovém a půdorysném oblouku. V příčném řezu je komorový nosník s proměnnou konstrukční výškou od 2,6 m až do 6,0 m nad podporami. Uprostřed hlavního pole je výška nosníku 3,0 m, v krajních je výška 2,6 m. Celková šířka nosné konstrukce 14,1 m. Šířka komorového nosníku je 7,0 m. Tloušťka horní betonové desky je proměnná od 280 do 500 mm. Most je monolitický předpjatý a byl zhotoven z betonu C35/45 částečně technologií letmé betonáže a částečně na pevné skruži. Pro dodatečné předpětí byly použity kabely složené z 19 lan ∅ 15,7 mm. V části nosníku zhotoveného letmou betonáží jsou kabely uloženy v horní desce, v části zhotovené na skruži jsou kabely v dolní desce. Kabely spojitosti jsou uloženy ve stěnách průřezu. Na mostě je komunikace šířky 11,5 m a oboustranné revizní chodníky šířky 0,75 m. Pilíře mají proměnnou výšku od 13,3 do 30,0 m. Pilíře jsou monolitické, v horní části jsou proměnného průřezu. Patky pilířů jsou založeny na velkoprůměrových pilotách ∅ 1 180 mm.

2. Most přes Oparenské údolí na dálnici D8

Most se skládá ze dvou samostatných konstrukcí pro každý jízdní směr. Hlavní nosnou konstrukcí je železobetonový oblouk rozpětí 135 m se spolupůsobící horní mostovkou o třinácti polích rozpětí 17,5 + 2 × 25,0 + 7 × 20,0 + 2 × 24,0 + 17,5 m celkové délky 273 m. Jedná se o druhé největší rozpětí betonového oblouku v České republice. Oblouk má vzepětí 30 m a v příčném řezu má tvar obráceného U. Průřez oblouku má šířku 7,0 m a výšku 1,2 m a byl zhotoven z betonu C45/55. Mostovka je podpírána jednak stojkami umístěnými na oblouku a dále na pilířích na obou úbočích. Spolupůsobení mostovky s obloukem je zajištěno prostřednictvím vrubových kloubů v místě uložení mostovky na stojky. Vrubové klouby jsou umístěny i na vysokých pilířích. Mostovka šířky 14,25 m se v příčném řezu skládá ze dvou trámů výšky 1,2 m se šikmými stěnami a s oboustranně vyloženými konzolami. Šířka průjezdního prostoru je 12,5 m. Oblouky byly zhotoveny letmou betonáží s postupným vyvěšováním do pilířů umístěných na patkách oblouků a kotvených do základů pilířů na úbočích. Betonáž probíhala symetricky od obou patek. Postupně byl zhotoven jeden oblouk a následně druhý. Oblouk i pilíře jsou založeny na plošných základech umístěných ve strmých svazích údolí.

3. Estakáda na silnici D35 přes MÚK Opatovice

Mostní estakáda převádí silnici D35 přes mimoúrovňové křížení silnic D35 a I/37, kde v nejnižší úrovni vede silnice I/37 mezi městy Hradec Králové a Pardubice, ve střední úrovni se nachází okružní křižovatka a v nejvyšší úrovni je vedena silnice D35. Betonová estakáda je tudíž dominantní stavbou. Most se skládá ze dvou samostatných konstrukcí pro každý jízdní směr. Pravý most má celkem 18 a levý 19 mostních polí. Rozpětí jednotlivých polí je v rozmezí 35 až 61 m. Most je v půdorysném oblouku. Staticky se jedná o trámový most komorového průřezu konstantní výšky 3,2 m. Šířka komory je 7,82 m, oboustranné konzoly mají vyložení 2,62 m. Komora má šikmé stěny tloušťky 500 až 600 mm. Horní deska má proměnnou tloušťku 250 až 430 mm. Šířka nosné konstrukce je 13,0 m. Nosná konstrukce je zhotovena z betonu třídy C35/45 XF2. Šířka vozovky mezi obrubami je 11,25 m. Trám je uložen na každém pilíři na dvojici hrncových ložisek. S ohledem na charakter přemosťovaných překážek dosahují pilíře výšky až 17 m. Pilíře jsou tvořeny dvěma osmibokými sloupy 2,0 × 1,3 m s mezilehlou stěnou. Most je založen na velkoprůměrových pilotách ∅ 1 200 mm délky až 15 m. Konstrukce v krajních polích byla zhotovena na posuvných skružích, ve středních polích na pevných skružích.

KATEGORIE PŘESTAVBA NEBO OPRAVA

4. Rekonstrukce železničního mostu přes rameno Dyje v km 80,930 trati Hohenau – Přerov

Původní mostní konstrukce, která se skládala ze tří prostých nosníků rozpětí 24 + 63 + 24 m, byla ve špatném stavu a bylo ji nutno nahradit novou mostní konstrukcí pro zajištění traťové rychlosti 160 km/hod. Nový most na dvoukolejné trati se skládá ze dvou samostatných konstrukcí. Úhel křížení s přemosťovanou překážkou je 43°. Hlavní nosnou konstrukcí je ocelový oblouk s dolní mostovkou (Langerův trám) se síťovým uspořádáním závěsů. Most je šikmý. Rozpětí mostu je 97,5 m, vzepětí oblouku činí 14,0 m. S trámy mostovky spolupůsobí ocelový žlab pro kolejové lože. Trámy mostovky jsou v osové vzdálenosti 7,05 m, jsou komorového průřezu 2 400 × 800 mm. Průřez oblouku je rovněž komorový o šířce 800. Táhla jsou provedena z tyčí ∅ 100 mm. Při montáži byla táhla svařována bez použití rektifikačních prvků. Žlab pro kolejové lože tvoří ortotropní konstrukce složená z příčníků v osové vzdálenosti cca 2 400 mm, podélných výztuh spojitě procházejícími stěnou příčníků v osové vzdálenosti 540 mm a dna žlabu. Ocelová konstrukce mostu je uložena na opěrách prostřednictví kalotových ložisek a ocelových vodících ložisek. Je zde použit systém řízené dilatace mostu. Opěry jsou založeny hlubině na pilotách ∅ 1 200 mm a jsou navíc kotveny šikmými kotvami délky 27 m.

5. Rekonstrukce železničního mostu přes řeku Ohři v km 232,992 trati Chomutov – Cheb

Předmětem rekonstrukce byla výměna původního ocelového dvoukolejného mostu o třech polích za nový most o jednom poli. Hlavní nosnou konstrukcí nového mostu je Langerův trám o rozpětí 67,76 m. Trámy průřezu I výšky 2 900 mm jsou v osové vzdálenosti 10,15 m. Oblouk ve tvaru paraboly 2° má vzepětí 11,3 m a průřez oblouku je komorový. Oblouky jsou ztuženy rámovými spojkami ve třech bodech. Závěsy z plných kruhových tyčí ∅ 125 mm jsou ve vzdálenosti 4,84 m a na obou koncích jsou vevařeny do styčníkových plechů. Mostovku tvoří ocelový žlab spolupůsobící s trámy. Ocelové dno žlabu je vyztuženo podélnými výztuhami uzavřeného průřezu v osové vzdálenosti 750 mm a příčnými výztuhami obráceného T průřezu o výšce cca 1 245 mm. Podélné výztuhy procházejí spojitě výřezy ve stěnách příčných výztuh. Ocelová konstrukce je uložena na opěrách pomocí kalotových ložisek. Opěry jsou monolitické železobetonové výšky cca 6,2 m. Opěry jsou založeny na mikropilotách. Montáž ocelové konstrukce mostu probíhala na montážní plošině vedle silničního mostu. Po dokončení montáže byla konstrukce příčně zasunuta do otvoru. Příčný přesun byl ve výškové úrovni nad sousedním silničním mostem.

6. Přestavba železničního mostu přes Úslavu v km 108,120 trati Rokycany – Plzeň

Železniční most převádí dvoukolejnou trať přes řeku Úslavu, její inundaci a účelové komunikace. Přestavbou byla zcela změněna dispozice mostu. Původní most o šesti polích byl přebudován na most o jediném mostním otvoru. Nové opěry mostu jsou situovány mezi původními pilíři. Dva hlavní otvory byly sloučeny do jediného pole, kterým protéká řeka Úslava. Čtyři vedlejší mostní otvory původního mostu v předpolích byly zrušeny a zasypány. Rozpětí nového mostu je 63 m. Pro každou kolej je samostatná konstrukce. Hlavním nosným systémem jsou dva spřažené ocelobetonové příhradové nosníky s dolním obloukovým pásem. Nosníky jsou v osové vzdálenosti 2 600 mm a jejich výška uprostřed rozpětí je cca 5 560 mm. S ocelovými nosníky je spřažený betonový žlab pro kolejové lože. Na vnějších stranách žlabu jsou betonové římsy. Na vnitřních stranách je dilatační mezera mezi oběma konstrukcemi, která je překryta lamelovým závěrem. Příhradové nosníky jsou kosoúhlé soustavy. Průřezy všech prutů jsou komorové svařované. V úrovni dolního pásu je revizní lávka. Opěry jsou založeny na velkoprůměrových pilotách s doplněnou tryskovou injektáží a mikropilotami pro přenos vodorovných sil.

7. Obnova kamenného klenbového mostu přes řeku Svitávku ve Velenicích

Most slouží k převedení dopravy na místní komunikaci v intravilánu obce Velenice v okrese Česká Lípa přes řeku Svitávku. Jedná se o kamenný klenbový most o dvou polích, mírně šikmý. Klenby jsou přibližně polokruhového tvaru. Jejich světlost je 4,4 a 4,5 m, šířka 4,8 a 5,0 m. Tloušťka kamenné klenby je 300 až 400 mm. V patách kleneb jsou kamenné plošné základové patky. Na mostě byly dobově nesourodé betonové římsy. Na středním pilíři na kamenném podstavci je umístěna socha Jana Nepomuckého. Na mostě je vozovka šířky 4,6 m. Při obnově mostu byla snesena vozovka a byl odtěžen zásyp až na líc kamenných kleneb. Celá zděná konstrukce včetně spodní stavby byla otryskána vodním paprskem. Spáry ve zdivu byly hloubkově vyplněny nastavovanou maltou. Na klenbách byly zhotoveny železobetonové skořepiny tloušťky 150 až 400 mm spřažené pomocí vlepené betonářské výztuže s kamennými klenbami. Skořepiny byly propojeny s železobetonovými stěnami, které byly také spřaženy s čelními zídkami. Kamenné opěry byly v patách podezděny z kamene na cementovou maltu. Na železobetonových klenbách a na stěnách u čelních zídek byla provedena izolace z natavovaných pásů. Původní betonové římsy byly nahrazeny novými zděnými římsami s novým ocelovým zábradlím.

Přípravný výbor letos vybíral k ocenění ze sedmi zaslaných návrhů, z nichž byly 3 mosty železniční a 4 silniční. Letos nesoutěžila žádná lávka pro chodce. Kritériem při výběru bylo technické řešení mostu, kvalita zhotovení, architektonické ztvárnění, provedení detailů a v neposlední řadě i cena díla. Z hlediska použitého materiálu byly 3 mosty betonové, 2 ocelové, 1 spřažený ocelobetonový a 1 most byl kamenný. Mosty navržené přípravným výborem k ocenění se vyznačují odborně fundovaným návrhem a vysokou kvalitou provedení. Přípravný výbor se již nyní těší na návrhy, které se budou ucházet o titul Mostní dílo roku 2017.

2016 Bridge Work
International symposium MOSTY 2018 will be held in the Voroněž Hotel in Brno from April 26 to 27, 2018. The symposium includes the Bridge Work 2016 competition; the bridges put into operation in 2016 or earlier, which had already been in operation for at least one year, could participate in the competition. The preparatory committee of the symposium received 7 proposals, 3 in the category of new works and 4 in the category of reconstructions or repairs. The preparatory committee recommended the Minister of Transport to award 4 bridges. Awards are going to be handed over to designers and contractors of the bridges at the beginning of the symposium with the participation of top representatives of transport department.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Přemostění řeky Chomutovky u obce VelemyšlevesObr. 2 – Most přes Oparenské údolíObr. 3 – Estakáda přes MÚK OpatoviceObr. 4 – Železniční most přes rameno DyjeObr. 5 – Železniční most přes řeku OhřiObr. 6 – Železniční most přes řeku ÚslavuObr. 7 – Kamenný most přes řeku Svitávku ve Velenicích

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (180x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (116x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (110x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice