KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Přestupní uzel Plzeň/Šumavská – autobusový terminál

Přestupní uzel Plzeň/Šumavská – autobusový terminál

Publikováno: 2.5.2018
Rubrika: Zajímavosti

V listopadu 2017 začala v Plzni realizace stavby nového autobusového terminálu u Hlavního nádraží. V roce 2016 jsme pro investora Statutární město Plzeň zpracovali projektovou dokumentaci pro provádění stavby. Terminál bude sloužit pro městskou, regionální i dálkovou autobusovou dopravu. V Plzni tak bude v blízkosti centra města vytvořen hlavní přestupní uzel hromadné dopravy mezi městskou hromadnou dopravou, příměstskými a dálkovými autobusy a železnicí. Záměr z velké části nahradí stávající centrální autobusové nádraží na náměstí Emila Škody u továrních areálů v západní části města, které nevyhovuje současným potřebám zejména z hlediska polohy.

DOPRAVNÍ ŘEŠENÍ

Autobusový terminál je situován do plochy mezi ulicí Šumavská a kolejištěm ŽST Plzeň Hlavní nádraží. V západní části terminálu je situována odbavovací část. Ve východní části terminálu jsou odstavné plochy pro autobusy a obratiště pro trolejbusy.

Kapacita odbavovací části terminálu je při volném řazení 10 stání pro autobusy. Přímá nástupní hrana umožňuje i úpravy provozního uspořádání, například sdružovat dvojice odbavovacích stání do řazení polotěsného. Toto uspořádání se může volit pro provoz kloubových autobusů nebo z důvodu potřeby navýšení kapacity terminálu.

Z hlediska technických parametrů vozidel se předpokládají autobusy ve standardních délkách 12 metrů, technické parametry terminálu umožňují i průjezd autobusů v délce cca 15 m. Odstavných stání je celkem 9, z toho 1 stání je uvažováno pro trolejbusy.

Prostor terminálu je z dopravního hlediska rozdělen na veřejnou a neveřejnou část. Do neveřejné části bude autobusům umožněn vjezd na základě identifikace a otevření automatické závory na vjezdu. Veřejná část umožní obsluhu terminálu individuální dopravou s možností parkování v režimu K+R.

Terminál je dopravně napojen na ulici Šumavská dvěma křižovatkami tvaru T. Východní křižovatka zajišťuje vjezd do terminálu a výjezd z odstavné plochy. Západní křižovatka zajišťuje pouze výjezd z odbavovací části terminálu při jednosměrném provozu autobusů u výstupních a nástupních hran.

Nástupiště jsou umístěna u středového ostrůvku o šířce 8 – 12 m. Přístup cestujících je úrovňově z ulice Šumavská a dvěma podchody s vazbou na přilehlou železniční stanici. Nejvyšší nápor cestujících se očekává z (a do) prostoru železničního nádraží nově zbudovaným západním podchodem se schodištěm a eskalátorem navazující na centrální podchod spojující výpravní budovu železniční stanice a ulicí Šumavskou. Jako doplňkový je východní podchod spojující autobusový terminál a nástupiště železniční stanice. Tento podchod bude vybaven schodištěm a výtahem pro bezbariérový přístup.

ZASTŘEŠENÍ NÁSTUPIŠTĚ

Výrazným architektonickým prvkem celého terminálu je konstrukce zastřešení nástupiště. Tato konstrukce je navržena s úmyslem pozvednout prostředí a upozornit na autobusový terminál moderní architekturou, zároveň však respektovat památkovou a historickou hodnotu území a okolních budov. Proto byl zvolen typický tvar zastřešení nádražní „vlaštovkou“, která je nejen z dálkových pohledů jednotná se způsobem zastřešení vlakového nástupiště. Zastřešení bude ocelové s podhledem ze systémových kazet z hliníkových panelů. Podhled bude z cca 1/3 prolomen prosklenými otvory. Do podhledu budou integrována zapuštěná svítidla.

PROVOZNÍ OBJEKT

Provozní objekt se nachází na východní části autobusového terminálu. Zařízení bude sloužit jako veřejné záchody a dále pro krátkodobý oddech řidičů autobusů. Jedná se o přízemní budovu podélného půdorysu o rozměrech 24,245 × 4,87 m a výšce 3,860 m. Ze třech stran objektu (dvou delších a jedné krátké) vystupuje betonová markýza, která překrývá nástupiště, schody a výtah do stávajícího podchodu. Střecha provozní budovy je navržena zelená s extenzivním souvrstvím pro suchomilné rostliny. Obvodový plášť bude z hladkých lícových obkladových pásků v barevném odstínu světle červené. Vzhled pásků bude totožný se zdivem na oplocení kolejiště. Dodávku tepla pro objekt zajišťuje tepelné čerpadlo vzduch – voda.

OPLOCENÍ KOLEJIŠTĚ

Kolejiště železniční stanice a autobusový teminál budou odděleny zděným oplocením z lícového zdiva. Pro snížení pocitu bariéry v území budou pole provedena s otvory – průhledy na železniční stanici. Otvory budou provedeny na délku poloviny cihly (150 mm) šachovnicově prostřídané v každé řadě cihel.

OPĚRNÁ ZEĎ

Dominantním prvkem stavby bude také opěrná zeď, která vyrovná výškový rozdíl mezi úrovní autobusového terminálu a ulicí Šumavská. Délka zdi je 138 m a výška je v rozmezí 0,15 – 6,3 m. V západní části prostupuje opěrnou zdí podchod k autobusovému terminálu. Pro autobusovou zastávku v ulici Šumavská místo klasického zastávkového přístřešku byla v zídce vytvořena 8 m dlouhá nika, na kterou navazuje 1,8 m široká skleněná markýza na ocelové konstrukci. Obklad líce zdi bude proveden v celé ploše kotveným lomovým kamenem (žulové haklíky).

PODCHOD K NÁSTUPIŠTI

Hlavní přístup cestujících bude západním podchodem z prostoru železničního nádraží a z ulice Šumavská. Podchod k nástupišti je tvořen z uzavřeného monolitického rámu, přes který je vedena komunikace pro autobusy, a z otevřeného U rámu. Podchod je zakončen schodištěm a dvojicí eskalátorů.

DALŠÍ VYBAVENÍ

Pro komfort cestujících bude autobusový terminál vybaven mobiliářem, který je složen z prvků laviček, košů (včetně tříděného odpadu), pítka, hodin, cyklostojanů, informačních tabulí a atypického oboustranného označníku s tabulí odjezdových řádů.

ZÁVĚR

Zhotovitelem stavby je společnost EUROVIA CS. Předpokládaná doba výstavby je 14 měsíců, takže cestujícím začne nový terminál sloužit v lednu 2019. Budoucím provozovatelem budou Plzeňské městské dopravní podniky.

Changing Junction of Pilsen/Šumavská – Bus Terminal
In November 2017, the execution of a new bus terminal building at Pilsen Main Station started. The execution documents of the structure were prepared for the investor – the Statutory City of Pilsen. The terminal will be used for the city, regional, as well as long-distance bus transport. In this way, a main changing junction of the public transport between the city public transport, suburban and long-distance buses and the railway system will be created near the city centre. The plan is to replace to a large extent the existing central bus station in Emil Škoda Square near factory areas in the western parts of the city, which has not been meeting the current needs, especially due to its location.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – SituaceObr. 2 – Zastřešení nástupiště – pohled JV směremObr. 3 – Zastřešení nástupiště – výřez z podélného pohleduObr. 4 – Provozní objekt – SZ pohledObr. 5 – Provozní objekt – SZ pohledObr. 6 – Typická sekce oplocení kolejištěObr. 7 – Schéma umístění mobiliá

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (183x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (115x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (98x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice