1/2018 - duben
Editorial
Proč se mostů (ne)bát
Když se 2. prosince loňského roku zřítila lávka v pražské Troji, šlo o první podobnou havárii od druhé světové války. Reakce laické a následně politické veřejnosti byla poměrně pochopitelná – začala panikařit a překotně se ptát, v jakém stavu jsou v České republice mosty a lávky, na nichž se prohánějí motoristé a vlakové soupravy. Máme se bát každého přemostění s vidinou auta v propasti místo dovolené na chorvatských plážích? Neskončíme na dně řeky místo ve vysněném klidu lesa?
Rozsáhlá odborná analýza autorů Tomáše Rottera, Miroslava Teichmana, Vladimíra Škocha a Jana Volka – která vznikla v přímé návaznosti na pád lávky v Troji – ukázala, že řada českých mostů je v mizerném stavu, ale rozhodně není důvod k panice. Z necelých pěti tisíc mostů na dálnicích a silnicích I. tříd jich je ve špatném až havarijním stavu necelá desetina, u silnic II. a III. tříd pak lehce přes 23 % z 12 620 mostů.
„Alarmující je především počet mostů, které jsou v havarijním stavu VII (stupnice stavu mostů je od I do VII – pozn. aut.). Na dálnicích a silnicích I. třídy to je 14 mostů, na silnicích II. a III. třídy pak 102 mostů. U všech by měla být omezena zatížitelnost na 20 % nebo provedeno provizorní zabezpečení nebo zavření mostu,“ uvádějí autoři v analýze, kterou doc. Rotter zájemcům rád poskytne v on-line verzi.
Druhým dechem ale dodávají, že havárie podobná té trojské, je spíše nepravděpodobná. „Je skutečností, že v celé České republice jsou stovky železničních mostů a mostů pozemních komunikací, kterým je přiřazen nejhorší klasifikační stupeň stavu. Správce takového mostu ví, jaká musí udělat opatření, aby byla zajištěna bezpečnost provozu do doby, než bude provedena definitivní obnova mostu. Havárie Trojské lávky v prosinci roku 2017 byla zcela výjimečnou událostí. Jsem přesvědčen, že pravděpodobnost vzniku další totální havárie železničního mostu nebo mostu pozemní komunikace v České republice je velmi malá. Přesto je naší povinností upozorňovat na skutečnost, že pro zajištění bezpečnosti a spolehlivosti provozu na železničních mostech a na mostech pozemních komunikací, je nezbytně nutné vynaložit podstatně vyšší finanční prostředky na údržbu, opravy a rekonstrukce železničních mostů a mostů pozemních komunikací v celé České republice.“
Je to výzva pro správce a investory. Z úst vládnoucí garnitury slýcháme, že peněz je dost. Spanilé jízdy zaplavují regiony zlatým deštěm, pár pytlů peněz navíc do mostů by se vyplatilo všem.
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Mosty
- Rekonstrukce Negrelliho viaduktu
- Estakáda na D3 v km 7,500 nad cestou I/18, ŽSR a VN Hričov
- Dálnice D1 Hubová – Ivachnová SO 214, most na D1 v km 9,814 – 10,498
- „Čím větší stavba, tím je posuvná skruž výhodnější“
- Most 205 na dálnici D1, Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka
- Montáž železničního mostu přes kanál Starkenborgh, Zuidhorn – Holandsko
- V Plzni pokračuje rekonstrukce mostu Generála Pattona
- Železniční most v km 103,252 trati Plzeň – Domažlice – „Severní most přes Mikulášskou ulici“
- „Chci, aby součástí naší obchodní strategie byl aktivní přístup k trhu“
- Lávka pro pěší Waltrovka
- SaM – silnice a mosty na Vašich cestách III
- Building Information Modeling v projektu The Ordsall Chord v Manchesteru
- Odhlučnění mostního závěru
- UltraCor – přesypané ocelové konstrukce s největší výškou vlny
- Easy Bridge – projektování mostů ve 3D
- Analýza vybraných vlastností asfaltových pásů pro izolaci betonových mostovek ve Slovenské republice mezi lety 2013–2016 – porovnání fyzikálních, mechanických a tepelně technických vlastností
- Mostní dílo roku 2016
- 9th International Symposium on Steel Bridges 2018 se letos uskuteční v Praze
Zajímavosti z oboru
- Přestupní uzel Plzeň/Šumavská – autobusový terminál
- Do Plzně míří stroje Komatsu i nové technologie
- Zvýšení životnosti betonových konstrukcí pomocí migrujících inhibitorů koroze
- Skanska začíná s rekonstrukcí 8 kilometrů dálnice D11
- Nejvíce prostředků na opravy silnic II. a III. tříd získají Středočeský, Jihočeský a Plzeňský kraj
- Peronizace železniční stanice Chodov
- Možnosti financování stavebních firem, které budují dopravní infrastrukturu II.
- Promlčení nebo prekluze claimu při pozdní notifikaci?
- Metodický postup kontroly dat digitálních tachografů
- Přístup iniciativ RailTopoModel a railML 3 k datovému popisu železniční infrastruktury – díl II.
- Konference dozorování – Brno 2018
- Lidé jsou největší kapitál, ale bez dokonalé techniky lze dosáhnout jen velmi špatných výsledků
- Křižovatka u Doubravic má novou podobu, řídí ji semafory!
- Projekt Dopravní uzel Pardubice má svoji vizuální podobu
- Stavební firmy plánují v letošním roce zdražit ceny svých prací v průměru o 8 procent
- Pardubický kraj čekají výrazné investice do železniční infrastruktury
Asfaltové vozovky
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Odstrčilovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, odstrcilova@konstrukce-media.cz.