3/2015 - červenec
Editorial
Za hranice a zpět
Metro v běloruském Minsku je čtvrtou nejvytíženější podzemní drahou v bývalém Sovětském svazu. Na dvou trasách převeze denně přes 800 tisíc lidí a v objemu přepravy se řadí hned za Moskvu, Petrohrad a Kyjev.
Z dopravních studií vyplývá, že metro je v hlavním městě Běloruska dlouhodobě přetížené a to navzdory méně jak minutovým intervalům v ranní a odpolední špičce. I proto rychle vznikají plány na výstavbu třetí linky, na které se podílí i český Metroprojekt. Podrobnosti k plánované trase se dočtete v úvodním materiálu Silnic železnic, které jsme tradičně zaměřili na zahraniční stavby s českou účastí.
AŽD Praha staví v turecké Ankaře, SUDOP Praha projektuje v Polsku, za pozornost stojí unikátní tunel v Gotthardském masivu v samém srdci švýcarských Alp i řada zajímavých projektů na Slovensku. Za kulisami přitom zůstaly (a doufám, že pro čtenáře jen na chvíli) i další stavby z Norska, Německa, Polska, Islandu, Jižní Ameriky nebo Španělska. Tak snad v příštím čísle.
A samozřejmě pokračujeme v mapování domácí stavební scény, která se po delší době konečně zhluboka nadechla. Z aktuálního čísla doporučuji modernizaci železničního úseku Praha Běchovice – Úvaly a řadu projekčních článků, které jsou vždy poslem dobrých zpráv, protože se staví a stavět bude.
Inspirativní čtení přeje,
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
České projekty v zahraničí
- Třetí linka metra v Minsku – stanice Jubilejnaja: spolupráce dvou Metroprojektů
- Gotthardský masiv: Hora plná znalostí aneb projekt, který se realizuje jednou za sto let
- Slovensko: Modernizace tramvajových uzlů v Košicích
- Myčka kolejových vozidel pro varšavské metro
- AŽD Praha získala projekt zabezpečení železničního depa v Ankaře
- Tunel Šibenik
Železniční stavby
- Modernizace traťového úseku Praha Běchovice – Úvaly z pohledu projektanta
- Modernizace traťového úseku Praha Běchovice – Úvaly
- Prezentace kolejové mechanizace v rámci stavby „Modernizace traťového úseku Praha Běchovice – Úvaly“
- Rekonstrukce hlavních kolejí a výhybek ŽST Strakonice
- Mostní dílo roku 2013 v kategorii rekonstrukce – SO 43-19-10 železniční most přes Bečvu v km 183,974
Zajímavosti z oboru
- Stavba silnice II/231 v Plzni, Plaská – Na Roudné – Chrástecká, 1. etapa SO 204 – Most na silnici II/231 přes řeku Berounku
- Oporné múry vystužené geomrežami a dvojzákrutovou oceľovou sieťou vystavené vysokému zaťaženiu v seizmickej oblasti
- SWIETELSKY posiluje na trhu železničních staveb
- Servis pro projektanty s komplexním řešením problémů při odvodňování ploch a komunikací
- Sanace pojížděných betonových konstrukcí za zvláště nepříznivých podmínek – systémy PCI
- Do nových zakázek s novou technikou. V době oživení se vyplatí nakupovat stroje.
- Magnelis® – chytrá protikorozní ochrana pro svodidla z Ostravy
- Mobilní kompresory COMPAIR a pístová čerpadla PUTZMEISTER
- Rýpadlo Komatsu PC88MR-10: Ideál pro výstavbu komunikací
- Souvislost návrhu okružní křižovatky se vzdáleností přechodu pro chodce od připojení větví
- Analýza mikrostruktury dopravního proudu metodami teorie náhodných matic
- Cestování z Brna na sever bude díky modernizaci pohodlnější
- Stavební kompozitní materiály na mostní konstrukce
- Dopravní stavba roku 2014
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.