KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Stavební kompozitní materiály na mostní konstrukce

Stavební kompozitní materiály na mostní konstrukce

Publikováno: 13.8.2015
Rubrika: Zajímavosti

Dálniční i železniční mosty nebo další dopravní stavby si dnes již asi nedokážeme představit bez použití konstrukčních kompozitních materiálů. Klasické ocelové nosníky nebo rošty jsou nahrazovány materiálem s vlastnostmi, které výrazně zvyšují užitnou hodnotu celé konstrukce. Pro zakrytí odtokových a technologických kanálků, na zakrytí zrcadel mostů nebo na podpůrné stavby se také osvědčují stavební kompozitní profily a rošty od firmy RONN Water Management s. r. o.

NOSNÉ KOMPOZITNÍ PROFILY
Nosné kompozitní profily jsou vyráběny v široké škále rozměrů, nosností a chemických vlastností. Všeobecně platí, že kompozitní materiál nekoroduje, ve vlhkém prostředí má mnohonásobně delší životnost než kov, nevyžaduje údržbu a nemusí se povrchově upravovat. Nosná podélná skelná vlákna absorbují veškeré podélné síly a zátěže. Jejich struktura dokáže odolávat vysokému tahu. Směs isoftalické pryskyřice a vláken poskytuje vysokou odolnost proti UV záření a povětrnostním vlivům. Takto vyrobené profily jsou také nevodivé a výrazně lehčí než srovnatelné ocelové.

LITÉ A MONTOVANÉ ROŠTY V RŮZNÝCH BARVÁCH
Kompozitní rošty se vyrábějí dvěma technologickými postupy a podle nich se dělí na lité nebo montované. Montované jsou nosné v jednom směru a vyrábí se přímo na požadované rozměry v konkrétním projektu. Lze je tedy přizpůsobit individuálně zcela specifickým požadavkům a během instalace nevzniká žádný odpad. Naproti tomu výrazně rozšířenější lité rošty se vyrábí v tabulích např. 1 000 × 4 000 a v několika výškách 25, 30, 38 a 50 mm. Mají výborný poměr charakteristických vlastností a ceny. Protiskluzová nášlapná vrstva, stejná nosnost v obou směrech, snadná dostupnost, univerzální použití. Standardní barevné provedení je v zelené nebo šedé barvě, ale na zakázku lze vyrobit kteroukoliv jinou barvu. Firma RONN již za léta působení v této oblasti dodala odstíny červené, modré, žluté, oranžové, černé. Rošty lze dodat v několika chemických provedení podle prostředí, ve kterém se budou vyskytovat. Výhodné vlastnosti kompozitních mřížkových roštů a jejich univerzální vlastnosti se osvědčily na železničních mostech, převážně na zakrytí pochůzných lávek. Dlouhá životnost bez údržby, bezpečnost a nízká váha zvyšuje životnost celé stavby.

ZAKRYTÍ ZRCADEL MEZI MOSTNÍMI KONSTRUKCEMI
Pro zakrytí zrcadel mezi dvěma mostními konstrukcemi se používají převážně montované rošty. Rošty můžeme pokládat podélně, na příčné kompozitní nosníky. Tato metoda může být výhodnější u větších rozponů. Vhodně zvolený nosník je na jedné straně pevně ukotvený do betonové konstrukce a na druhé musí být zajištěný dilatační
pohyb. Na takto příčně kotvené nosníky se uloží kompozitní rošt v podélném nosném směru. Pro velké rozpony tak můžeme navrhnout subtilnější a lehčí rošty, jako v případě mostu na D8 v Trmicích, kdy se použil montovaný rošt RONN 30 × 10 × 30. Konstrukce zrcadla je ovšem pracnější než při instalací roštů s nosnými pásky v příčném směru. Tato druhá metoda, která se například použila při opravě mostu D1-Střechov, je výrazně jednodušší a rychlejší na montáž. Na ukotvené nerezové nebo kompozitní profily na obou stranách zrcadla se rošt jednoduše ukotví. Jestliže je mostní prvek v oblouku, velice snadno se upraví dle stávajícího poloměru. Veškerý spojovací materiál musí být z nerezové oceli a kotvení do betonu by mělo být provedeno chemickými kotvami, podle technologického postupu doporučeného výrobcem.

ZAKRYTÍ KANÁLKŮ NA ODVOD DEŠŤOVÉ VODY
V případě zakrytí kanálků na odvod dešťových vod na veřejně přístupných mostech, jako v případě Barrandovského mostu v Praze, je vhodné použít kompozitní rošty RONN Micromesh s oky pouze 10 × 10 mm malými. Takový rošt je bezpečný a navíc, proti ocelovým, není zajímavý pro sběrny kovů, takže je zde veliká pravděpodobnost, že svojí funkci bude plnit i po čtrnácti dnech uvedení stavby do provozu.

KOMPOZITNÍ ZÁBRADLÍ A LÁVKY
U dopravních staveb jsou to nejenom mosty, kde se uplatní kompozitní materiály RONN Kompozity. Na stavbách jako jsou podpůrné stěny nebo retenční nádrže se může použít kompozitní zábradlí nebo lávky. Kompozitní materiály umožňují navrhování a realizaci celých konstrukčních celků a záleží jen na možnostech projektanta nebo investora, kde najde prostor pro uplatnění kompozitních prvků v praxi. Firma RONN, která patří mezi nejvýznamnější dodavatele kompozitních prvků na českém a slovenském stavebním trhu, má již téměř 20leté zkušenosti s aplikacemi od malých projektů až po velké investiční celky. Neustále rozvíjí svůj sortiment a pomáhá projektantům s novými aplikacemi kompozitů ve stavebním průmyslu.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Montované kompozitní roštyLávka s kompozitním mřížkovým roštemKompozitní mřížkové rošty na železničním mostěMicromesh kompozitní rošty na Barrandovském mostěZakrytí zrcadel mezi dálničními mostyKompozitní zábradlí směrem do podchodu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (181x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (116x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (116x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice