KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tištěná čísla    1/2014 - duben

1/2014 - duben

Editorial

Ve jménu státu

Stav veřejného sektoru je vždy jednou z klíčových podmínek pro dobře fungující stavební a dopravní sektor. Minimálně proto, že na rozdíl od jiných podnikatelských odvětví jsou výrazně finančně závislé na státu, krajích a tedy i schopnostech politické resp. úřednické elity plánovat rozvoj dopravní infrastruktury.

Po pěti letech turbulencí se zdá, že by se ministerstvo dopravy a jeho podřízené organizace mohly postupně stabilizovat a fungovat, jak mají. Tedy jako investor, který ví, co chce postavit, za kolik a v jaké kvalitě. Jako tvůrce legislativního rámce, který výrazně urychlí přípravu projektů především na dálniční síti. A rovněž jako tvůrce dlouhodobé strategie rozvoje dopravy s jasnou představou, z čeho se budou platit nastavené priority.

Ze všech tří pohledů by mohl být rok 2014 zlomový. Na evropské úrovni se rozjíždí nové finanční období Evropské unie a schopnost čerpat dotace je fakticky jedinou reálnou možností pro fiskálně svázané Česko, jak dostat peníze do infrastruktury a nastartovat zdecimované stavebnictví.

K tomu je třeba přijmout klíčový zákon o liniových stavbách, který by mohl platit už od roku 2015. Současná vláda sice neoplývá stabilitou a je otázka, jak dlouho bude fungovat, ale zmíněný zákon má po dlouhé době výraznou politickou podporu a projít by mohl. Stejně jako další důležité právní úpravy, které by urychlily stavební řízení a umožnily konečně dodělat páteřní síť českých komunikací.

S opatrným optimismem je třeba vnímat i první kroky nového ministra dopravy Antonína Prachaře. Nenechal se vtáhnout do sporů úředníků na ministerstvu z éry minulých šéfů rezortu a poměrně srozumitelně nastavil priority pro nejbližší období: upravit legislativu, aby se stihlo vyčerpat maximum zdrojů z EU, dát dohromady Ředitelství silnic a dálnic, které je zoufale personálně a finančně poddimenzované (pokud jde o možnosti zaplatit kvalitní lidi) a v podstatě paralyzované, vyřešit masivní zadlužení Českých drah a dostat z faktického bankrotu ČD Cargo.

Nemá smysl zdůrazňovat, že české stavebnictví není v dobré kondici. Na trhu vládnou obavy, paranoia a často i strach normálně jednat mezi investory a zhotoviteli. Výjimkou nejsou podrazy mezi firmami (dokonce i uvnitř jich samotných), neustálé napadání a brutální cenová válka. Je nejvyšší čas sektor stabilizovat, prospěje to všem. Bez ohledu na politické preference si přejme, ať se to novému vedení ministerstva a podřízených organizací podaří.

Petr Svoboda,
šéfredaktor

Obsah

Rozhovor

Stavba rychlostní silnice R7

Mosty

Zajímavosti z oboru

Komerční prezentace

Související obsah (tištěná média)

1/2014 - Zakládání staveb
1/2014
Zakládání staveb
1/2014 - Asfaltové vozovky
1/2014
Asfaltové vozovky

Předplatné

Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice