1/2014 - duben
Editorial
Ve jménu státu
Stav veřejného sektoru je vždy jednou z klíčových podmínek pro dobře fungující stavební a dopravní sektor. Minimálně proto, že na rozdíl od jiných podnikatelských odvětví jsou výrazně finančně závislé na státu, krajích a tedy i schopnostech politické resp. úřednické elity plánovat rozvoj dopravní infrastruktury.
Po pěti letech turbulencí se zdá, že by se ministerstvo dopravy a jeho podřízené organizace mohly postupně stabilizovat a fungovat, jak mají. Tedy jako investor, který ví, co chce postavit, za kolik a v jaké kvalitě. Jako tvůrce legislativního rámce, který výrazně urychlí přípravu projektů především na dálniční síti. A rovněž jako tvůrce dlouhodobé strategie rozvoje dopravy s jasnou představou, z čeho se budou platit nastavené priority.
Ze všech tří pohledů by mohl být rok 2014 zlomový. Na evropské úrovni se rozjíždí nové finanční období Evropské unie a schopnost čerpat dotace je fakticky jedinou reálnou možností pro fiskálně svázané Česko, jak dostat peníze do infrastruktury a nastartovat zdecimované stavebnictví.
K tomu je třeba přijmout klíčový zákon o liniových stavbách, který by mohl platit už od roku 2015. Současná vláda sice neoplývá stabilitou a je otázka, jak dlouho bude fungovat, ale zmíněný zákon má po dlouhé době výraznou politickou podporu a projít by mohl. Stejně jako další důležité právní úpravy, které by urychlily stavební řízení a umožnily konečně dodělat páteřní síť českých komunikací.
S opatrným optimismem je třeba vnímat i první kroky nového ministra dopravy Antonína Prachaře. Nenechal se vtáhnout do sporů úředníků na ministerstvu z éry minulých šéfů rezortu a poměrně srozumitelně nastavil priority pro nejbližší období: upravit legislativu, aby se stihlo vyčerpat maximum zdrojů z EU, dát dohromady Ředitelství silnic a dálnic, které je zoufale personálně a finančně poddimenzované (pokud jde o možnosti zaplatit kvalitní lidi) a v podstatě paralyzované, vyřešit masivní zadlužení Českých drah a dostat z faktického bankrotu ČD Cargo.
Nemá smysl zdůrazňovat, že české stavebnictví není v dobré kondici. Na trhu vládnou obavy, paranoia a často i strach normálně jednat mezi investory a zhotoviteli. Výjimkou nejsou podrazy mezi firmami (dokonce i uvnitř jich samotných), neustálé napadání a brutální cenová válka. Je nejvyšší čas sektor stabilizovat, prospěje to všem. Bez ohledu na politické preference si přejme, ať se to novému vedení ministerstva a podřízených organizací podaří.
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
Stavba rychlostní silnice R7
- Výstavba silnice R7 MÚK Vysočany – MÚK Droužkovice – MÚK Nové Spořice
- Výstavba úseku stavby R7 MÚK Vysočany – MÚK Droužkovice
- Výstavba úseku stavby R7 MÚK Droužkovice – MÚK Nové Spořice
- Mostní estakáda na silnici R7 na stavbě R7 MÚK Droužkovice – MÚK Nové Spořice
- SMP CZ a její podíl na výstavbě rychlostní silnice R7 v úseku Droužkovice – Nové Spořice
- Konstrukce z vlnitého plechu s velkou výškou vlny na R7
Mosty
- Rekonstrukce železničního mostu v km 2,089 přes Labe na trati Děčín – Jedlová z pohledu projektanta
- Rekonstrukce železničního mostu v km 2,089 přes Labe na trati Děčín – Jedlová z pohledu zhotovitele
- Protikorozní ochrana ocelových konstrukcí: SO 201 – Děčín – Železniční most přes Labe v km 2,089
- Most přes řeku Saale u Bernburgu
- Výroba a montáž mostu SO 207 – most přes údolí potoka Kremlice v km 6.103; Silnice I/11 Mokré Lazce – hranice okresů Opava, Ostrava
- Provozní měření bezstykové koleje na mostě v km 7,810 trati Ústí n. L. – Most přes dálnici D8 v km 80,778
- Rekonstrukce mostu Zahrádky (most 79,943 trati Lovosice – Česká Lípa – 2. stavba)
- Nový most přes řeku Garonne zrychlí další rozvoj Bordeaux
- Sídliště Klafar Žďár nad Sázavou, SO 201 Most přes Sázavu
- Měření interakce konstrukce se zeminou během výstavby SO 63-20-02 Nový železniční most, biokoridor v km 88,595 stavby Modernizace trati Tábor – Sudoměřice u Tábora
- Netradiční lávky pro pěší
- Mostní dílo roku 2012
Zajímavosti z oboru
- Aplikace počítačového vidění v dopravním inženýrství
- Silnice II/231 v Plzni, Plaská – Na Roudné – Chrástecká, I. etapa
- Metrostav pokračuje v pracích na Islandu, stavbaře navštívil i premiér Gunnlaugsson
- Výstavba D1: Bohumín si oddychl, auta míří přímo k Polsku
- Sanace a izolace železobetonových konstrukcí – technologie společnosti BASF dle EN 1504 – část 1–10, komplexní systémy PCI
- Obecná infrastruktura Segro Logistic Park Prague etapa IV. Česká republika
- Tak trochu jiný Ždákovský most
- Dva nové podchody v železničním uzlu Plzeň
- Kus ocelového pásu, který zachraňuje motoristům životy
- „Okolnosti nás, výrobce svodidel, přinutily kontrolovat i kvalitu montáže našich systémů přímo na stavbách,“
- Slovenské stavebníctvo pomaly ožíva, drvia ho však pozostatky krízy
- Ředitelé stavebních firem: v roce 2014 čeká české stavebnictví stagnace
- Objem obchodů UniCredit Leasing v roce 2013 dosáhl osm miliard korun
- Rok 2013: Další zhoršení situace v opravách silnic
- Lumius utržil devět a půl miliardy korun
- Stavbaři se přesunuli do Českého Těšína
- Vlaky na Slovensko jezdí po nových kolejích
Komerční prezentace
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.