4/2008 - listopad
Editorial
Umění koncentrace
Počátkem prosince bude dokončena stavební část, respektive všechna kolejiště rozsáhlého projektu, který je znám pod názvem Nové spojení. O realizaci pražského centrálního železničního uzlu, který bude vykonávat všechny funkce, jež takové stavbě příslušejí, přemýšleli již inženýři dříve. Dochované materiály svědčí o tom, že se touto otázkou zabývali již ve dvacátých letech minulého století. Nejprve to byla idea, vize, která se postupem času měnila a krystalizovala v komplexní řešení. To se podařilo uvést v život až začátkem 21. století.
Výjimečnost této významné železniční stavby tkví především v jejím vyšším principu, v její schopnosti směřovat veškerou osobní vlakovou dopravu do jediného ústředního nádraží. Hlavní nádraží v Praze se tak stává centrálním a průjezdním nádražím, které propojuje ostatní pražská nádraží, a do kterého ústí železnice směřující do hlavního města. Centralizace železniční dopravy, její propojení, koncentrace do jednoho místa a schopnost z jednoho místa zabezpečovat dálkovou, příměstskou a městskou osobní železniční dopravu, to je to pravé umění, které eliminuje například cestování lidí z jednoho nádraží do druhého. Své mistrovské umění zde předvedly architektonické a realizační společnosti, které se zhostily tohoto nelehkého úkolu. Náročnost prací, jejich preciznost, koordinace veškerých činností od provedení návrhu, zajištění všech potřebných povolení, přes správnou technologickou a časovou posloupnost realizačních prací, až k dokončení okolí stavby – to vše patří k činnosti zúčastněných fi rem. Stavba, dominující svým rozsahem a jedinečností v České republice, je rovněž specifi cká svým fi nancováním, neboť byla celá zajištěna z domácích zdrojů – ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Stavební dokončení Nového spojení v předvánočním čase a ukončení všech výluk na trati souvisejících s touto stavbou je jakýmsi symbolickým dárkem nám, Pražanům, nám obyvatelům České republiky.
Přeji Vám, milí čtenáři, abyste závěr letošního roku prožili plně koncentrováni na umění být se svými nejbližšími ať v poklidu domova či v příjemném interním prostředí vyhřátého vagónu pozvolna projíždějícího některou již zprovozněnou částí Nového spojení.
Ludmila Doudová, šéfredaktorka
doudova@konstrukce-media.cz
Obsah
Projektování
- Statická a dynamická analýza nového mostu přes Vltavu v Praze-Troji
- Železniční most přes Labe v Kolíně
- Simulace skutečného chování mostů
Mosty
- Ekochod z oblúkových lepených lamelových drevených nosníkov na stavbe diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce III. etapa
- Mosty na dálnici D1, stavba 0134.2 Kojetín – Kroměříž západ
- „Těší mne, když se zakázka povede tak, jak má,“
- Predpínacie technológie v realizácii
Tunely
Hydroizolace a sanace
Technologie a materiály
Stavební stroje a zařízení
- Stroje CAT byly hlavními hrdiny na CAT Roadshow pořádané firmou Phoenix-Zeppelin
- Nové dvoucestné rypadlo A 900 C ZW – inovace s provozními výhodami
- Mostní pilíře bedněné samošplhací technologií
Zajímavosti z oboru
- Kapsch Telematic Services – Specialista na komunikační systémy
- Rekonstrukce železničního uzlu Přerov
- „Provoz ve všech směrech nebude nikdy přerušen,“
- Nová řada silničních betonových svodidel Delta Bloc
Komerční prezentace
Předplatné
Předplaťte si časopis Silnice Železnice a získáte mj. zdarma přístup k placným článkům na portále www.silnice-zeleznice.cz. Stačí vyplnit formulář ZDE.