KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tištěná čísla    4/2008 - listopad

4/2008 - listopad

Editorial

Umění koncentrace

Počátkem prosince bude dokončena stavební část, respektive všechna kolejiště rozsáhlého projektu, který je znám pod názvem Nové spojení. O realizaci pražského centrálního železničního uzlu, který bude vykonávat všechny funkce, jež takové stavbě příslušejí, přemýšleli již inženýři dříve. Dochované materiály svědčí o tom, že se touto otázkou zabývali již ve dvacátých letech minulého století. Nejprve to byla idea, vize, která se postupem času měnila a krystalizovala v komplexní řešení. To se podařilo uvést v život až začátkem 21. století.

Výjimečnost této významné železniční stavby tkví především v jejím vyšším principu, v její schopnosti směřovat veškerou osobní vlakovou dopravu do jediného ústředního nádraží. Hlavní nádraží v Praze se tak stává centrálním a průjezdním nádražím, které propojuje ostatní pražská nádraží, a do kterého ústí železnice směřující do hlavního města. Centralizace železniční dopravy, její propojení, koncentrace do jednoho místa a schopnost z jednoho místa zabezpečovat dálkovou, příměstskou a městskou osobní železniční dopravu, to je to pravé umění, které eliminuje například cestování lidí z jednoho nádraží do druhého. Své mistrovské umění zde předvedly architektonické a realizační společnosti, které se zhostily tohoto nelehkého úkolu. Náročnost prací, jejich preciznost, koordinace veškerých činností od provedení návrhu, zajištění všech potřebných povolení, přes správnou technologickou a časovou posloupnost realizačních prací, až k dokončení okolí stavby – to vše patří k činnosti zúčastněných fi rem. Stavba, dominující svým rozsahem a jedinečností v České republice, je rovněž specifi cká svým fi nancováním, neboť byla celá zajištěna z domácích zdrojů – ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Stavební dokončení Nového spojení v předvánočním čase a ukončení všech výluk na trati souvisejících s touto stavbou je jakýmsi symbolickým dárkem nám, Pražanům, nám obyvatelům České republiky.

Přeji Vám, milí čtenáři, abyste závěr letošního roku prožili plně koncentrováni na umění být se svými nejbližšími ať v poklidu domova či v příjemném interním prostředí vyhřátého vagónu pozvolna projíždějícího některou již zprovozněnou částí Nového spojení.

Ludmila Doudová, šéfredaktorka
doudova@konstrukce-media.cz

Obsah

Související obsah (tištěná média)

4/2008 - Vlastnosti stavebních materiálů
4/2008
Vlastnosti stavebních materiálů
4/2008 - Nové spojení Praha
4/2008
Nové spojení Praha

Předplatné

Předplaťte si časopis Silnice Železnice a získáte mj. zdarma přístup k placným článkům na portále www.silnice-zeleznice.cz. Stačí vyplnit formulář ZDE.

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice