SaM – silnice a mosty na Vašich cestách III
Rubrika: Mosty
Skupina SaM realizuje silniční a mostní stavby pro partnery ve většině českých krajů. Je držitelem 11 ocenění Mostní dílo roku. Má zavedený a certifikovaný integrovaný systém řízení dle ČSN EN ISO 9001, ČSN EN ISO 14001 a ČSN OHSAS 18001. Má certifikovány výrobky – čerstvý beton, obalované asfaltové směsi, mostní zábradlí a zábradelní mostní svodidlo ZSSAM/H2.
Společnost SaM silnice a mosty a. s. realizovala a staví v letech 2016 – 2018 několik nových mostních staveb. Představíme dvě akce na dálnici D10 a v Děčíně.
R10 (D10) MOST PŘES STROUHU POD OBCÍ SVÉMYSLICE
Stavba se nachází v katastrálním území Ostrov u Brandýsa nad Labem. Převádí dálnici D10 přes Svémyslickou svodnici.
V 1. etapě byly původní nosníky podélně rozřezány a postupně rozdrceny. Pod mosty vede vysokotlaký plynovod DN 900, na kterém se prováděla ochrana ocelovou chráničkou DN1200 a železobetonovým kolektorem vyplněným štěrkopískem.
Výstavba nových mostů byla v místě stávajícího tubosideru cca o 30 m dále ve směru staničení. Byla zřízena středová štětovnicová stěna kotvená v 1. etapě horninovými kotvami do násypu (obr. 1) a ve 2. etapě do připravené přechodové desky.
Mosty 10-012.1 a 2 jsou téměř totožné. Spodní stavba je založena na pilotách. Nové mosty byly navrženy jako jednopolové přímopojížděné rámy. Podpory tvoří masivní opěry. Tloušťka železobetonové desky nosné konstrukce je min. 0,9 m. Římsy jsou monolitické (obr. 2).
V průběhu 1. etapy v roce 2016 došlo k požadavku na vedení dopravy v uzavírce ve 2. etapě ve formátu 2 + 2 pruhy do Prahy a 2 pruhy z Prahy. Rozšířil se jízdní pás dálnice v celém úseku uzavírky na 11,5 m a volná šířka mostu na 12,5 m.
- Objednatel: ŘSD ČR Praha
- PDPS: VPÚ DECO PRAHA a. s.
- RDS: VANER s. r. o.
- Realizace: 5/2016 – 11/2017
- Zhotovitel: SaM silnice a mosty a. s., oz Mladá Boleslav
I/62 DĚČÍN – VILSNICE, SO 201 MOST MUK ROZBĚLESY
Přemostění komunikace I/62 překonává v intravilánu Děčína kruhovou křižovatku Rozbělesy o průměru 58 m s osmi rameny.
- Délka nosné konstrukce: 176,5 m
- Rozpětí polí: 20 + 27 + 27 + 27 + +27 + 27 + 20 m
Založení pilířů je na velkoprůměrových pilotách průměru 1,2 m. Opěry a samostatná křídla jsou založeny plošně (obr. 3).
Nosná konstrukce je tvořena deskou tloušťky 1,15 m s náběhy k podporám. Šířka desky je 3,7 – 3,35 m. Celková šířka nosné konstrukce je min. 11,0 m.
Nosná konstrukce je předepnuta předpínacími kabely s 22 lany. Římsy na mostě jsou monolitické kotveny chemickými kotvami. Při výrobě betonu byl použit bílý cement, požadavek ZTKP (obr. 4). (Pozn.: přínos pro vzhled stavby je minimální.)
Deska nosné konstrukce je opatřena hydroizolací z natavovaných pásů z modifikovaného asfaltu na kotevně impregnační nátěr, pod římsami na pečetící vrstvu. Jsou použity povrchové lamelové dilatační závěry.
Na obou stranách komunikace jsou osazena zábradelní svodidla ZSSAM/H2. Na pravé římse u opěry OP1 je z boku kotvená protihluková stěna délky 52 m. Na PHS navazuje ocelové zábradlí kotvené z boku římsy délky 214 m. Předpoklad dokončení 5/2018.
- Objednatel: ŘSD ČR, Správa Chomutov
- GP: KAP Ateliér Praga
- RDS: Novák&Partners
- Realizace: 1/2017 – 5/2018
- Zhotovitel: SaM silnice a mosty a. s., Česká Lípa
Související články
- SaM – silnice a mosty na Vašich cestách VI. (25.10.2019)
- SaM – silnice a mosty na Vašich cestách V. (24.5.2019)
- SaM – silnice a mosty na Vašich cestách IV. (25.11.2018)
- SaM – silnice a mosty na Vašich cestách II (27.11.2017)
- SaM – silnice a mosty na vašich cestách (5.5.2017)