KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Seriály    Silniční okruh kolem Prahy    Řízení provozu v tunelových úsecích Silničního okruhu kolem Prahy

Řízení provozu v tunelových úsecích Silničního okruhu kolem Prahy

Publikováno: 29.7.2010
Rubrika: Silniční okruh kolem Prahy

V letošním roce bude zprovozněn významný úsek silničního okruhu kolem Prahy (SOKP) propojující dálnice D1 a D5. Pozitivní dopravní efekt pro tranzitní i městskou dopravu není nutné na tomto místě zdůrazňovat, neboť s dopravními problémy na Barrandovském mostě, Jižní spojce a ulici K Barrandovu, které v současné době suplují chybějící úseky SOKP, je denně konfrontováno velké množství řidičů osobních i nákladních vozidel.

Vzhledem k tomu, že se jedná o silniční okruh hustě osídlené městské aglomerace s vazbami na celorepublikovou dálniční síť a rozvinutou místní dopravní infrastrukturou, a současně je území, kterým nové úseky SOKP procházejí, velmi členité, bylo nutné navrhnout technické řešení hlavní trasy využívající složité stavební objekty – jako jsou dlouhé silniční tunely, mostní estakády a mimoúrovňové křižovatky. Zajištění vysoké úrovně bezpečnosti a plynulosti provozu je na takto důležité dopravní stavbě nutností, klade však nároky na odpovídající návrhové parametry pozemních komunikací a na zvýšenou úroveň technického vybavení. Přitom je nutné vzít do úvahy nejen bezvadnou funkci v normálním provozním stavu ale i zajištění dostatečné úrovně bezpečnosti ve stavech mimořádných, při kterých může být zejména v tunelových úsecích ohroženo velké množství osob. Nutné je proto takové vybavení dopravní infrastruktury, které umožní v případě potřeby rychlé uzavření tunelu nebo regulaci provozu v tunelech a návazných úsecích. S ohledem na prognózované intenzity dopravy a vysoký podíl nákladních vozidel v dopravním proudu SOKP je přitom každá taková událost závažná i z hlediska dopravních důsledků, projevujících se tvorbou kolon, prodloužením cestovní doby a v nejkrajnějším případě i dopravním kolapsem v oblasti.

Aby se pravděpodobnost výše uvedených rizik snížila, budou jednotlivé úseky SOKP a ovlivněné dopravní stavby vybaveny (kromě dalších bezpečnostních opatření) proměnnými dopravními značkami, světelnými signály, informačními portály a dalšími zařízeními tak, že vznikne systém pro řízení provozu a dopravní informace (schematicky znázorněn na obr. 1). Tento dopravně-telematický systém bude jedním z prvků pro zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu při standardním provozním stavu a dále bude umožňovat efektivnější řešení provozních stavů nestandardních.

Nestandardní provozní stavy budou na SOKP nastávat s četností, která je nepřímo úměrná míře jejich závažnosti. K drobným událostem typu zastavení vozidla, bude docházet vzhledem k počtu vozidel poměrně často, přičemž ovlivnění bezpečnosti a plynulosti provozu bude pouze lokální. Naopak mimořádné a havarijní události vyžadující operativní uzavírku provozního úseku (např. úplná uzavírka obou tunelových trub) jsou méně pravděpodobné, jejich důsledky však podle délky trvání ovlivní i širší území.

V porovnání například s dálniční trasou ve volném území vykazuje SOKP včetně tunelových úseků některá specifika, která (jak již bylo výše uvedeno) na jedné straně komplikují situaci, na druhé straně však rozšiřují možnosti pro návrhy řešení nestandardních stavů z dopravně inženýrského hlediska. Tato specifika lze shrnout následovně:

  • tunelové úseky SOKP, návazné úseky hlavní trasy a mimoúrovňové křižovatky jsou vybaveny telematickým systémem pro řízení provozu a dopravní informace, umožňujícím regulaci rychlosti, uzavírání jízdních pruhů, úplné uzavírky úseků a odklon dopravy z hlavní trasy SOKP;
  • v blízkosti SOKP se nachází alternativní trasy, které mohou plnit funkci tras objízdných;
  • na území hl. m. Prahy je dlouhodobě budován Systém řízení a regulace městského silničního provozu, obsahující dílčí subsystémy umožňující operativní zásahy do řízení provozu (zejména městských tunelů a světelných signalizací) a využívání zařízení pro provozní informace (proměnné informační tabule);
  • na dálnicích a rychlostních komunikacích napojených na SOKP jsou k dispozici informační portály napojené na Národní dopravní informační centrum;
  • na vybraných dálničních úsecích bude před napojením na SOKP instalován systém liniového řízení dopravy a dále bude ve vybraných lokalitách zvýšen počet informačních portálů.

Investor Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR) zadal proto v roce 2009 zpracování dopravně-inženýrské studie, která by určila možnosti a rozsah využití výše uvedených celků, přičemž cílem bylo zajištění využití potenciálu nově instalovaných i stávajících technologií pro řízení provozu a dopravní informace za účelem snížení dopravních důsledků nestandardních a mimořádných provozních stavů na SOKP.

Řešené území a rozsah technického vybavení dopravní infrastruktury zařízeními pro řízení provozu a dopravní informace v tomto území je patrný z obr. 2. Využití informačních portálů na dálnicích a rychlostních komunikacích bylo přitom při některých provozních stavech uvažováno i v širším území až do vzdálenosti několika desítek kilometrů od hranic katastrálního území hl. m. Prahy.

Vzhledem k rozsahu ovlivněného území a délce řešeného úseku bylo nutné rozdělení SOKP na dílčí mezikřižovatkové úseky, pro které pak byly definovány základní provozní stavy, ovlivňující průjezdnost řešeného úseku. Celkem bylo na 38 provozních úsecích řešeno 224 provozních stavů s různým vlivem na bezpečnost a plynulost provozu a různým rozsahem ovlivněného území. V zásadě byly pro každý úsek řešeny provozní stavy uzavírek v jízdních pruzích, zastavení provozu, režim obousměrného provozu, uzavírky jízdních pásů a úplné obousměrné uzavírky provozních úseků.

DOPRAVNÍ MODEL
Pro zjištění rozsahu opatření z hlediska organizace dopravy a návrhu žádoucích reakcí instalovaných dopravních zařízení bylo využito dopravního modelu individuální automobilové dopravy České republiky, který provozuje firma CITYPLAN spol. s r. o., viz obr. 3. Dopravní model intenzit automobilové dopravy zahrnuje komunikační síť a dopravní vztahy na území České republiky, včetně přeshraničních vazeb, což je v případě řešení problematiky intenzit dopravy na SOKP důležité. Zpracován je jak současný stav, tak i prognóza do roku 2040. Model je průběžně aktualizován a používán pro potřeby ŘSD ČR, krajů a měst.

Namodelovány byly všechny uzavírky provozních úseků SOKP, detailně pak byly modelovány provozní stavy, které mohou nastat v tunelových úsecích. Dopravní model identifikoval rozsah ovlivněného území a vyčíslil přesuny intenzit dopravy na alternativní trasy. Po provedení analýzy intenzit se stal výchozím bodem pro definování rozsahu ovlivněné oblasti a kapacitně problémových míst dopravní infrastruktury, dále pro návrh organizace dopravy při nestandardním stavu a pro návrh využití informačních portálů a ostatních dopravních zařízení
v řešené oblasti takovým způsobem, aby byl snížen dopad nestandardního provozního stavu. Výstup z dopravního modelu reprezentovaný rozdílovým kartogramem intenzit pro uzavírku tunelu Lochkov je znázorněn na obr. 4. Červenou barvou jsou znázorněny pozemní komunikace, na kterých dochází při tomto scénáři k nárůstu intenzit dopravy v porovnání s normálním provozním stavem SOKP.

VYUŽITÍ DOPRAVNÍCH INFORMACÍ, LINIOVÉHO ŘÍZENÍ DOPRAVY, PROMĚNNÉHO DOPRAVNÍHO ZNAČENÍ A SVĚTELNÝCH SIGNÁLŮ PŘI NESTANDARDNÍCH STAVECH
Pro nestandardní provozní stavy byl proveden návrh využití instalovaných technologií pro řízení provozu a dopravní informace. Cílem bylo definování základních principů reakcí řídicích systémů při uzavírkách nebo omezení na řešených úsecích SOKP využívajících instalovaných světelných signálů, řízení dovolené rychlosti na příjezdech k dopravnímu omezení, nastavení proměnného směrového značení pro odklon dopravy na alternativní trasy, definování a lokalizace textových zpráv na informačních portálech v řešeném území a případně i změna nastavení proměnného dopravního značení a využití dalších dopravních zařízení na alternativních trasách. Celkem se v širší oblasti a na území hl. m. Prahy jednalo o 166 skupin dopravního značení a ostatních dopravních zařízení, které jsou využitelné pro podporu řešení nestandardních provozních stavů. Na úsecích, kde je možné provádět zastavení a případně i odklon dopravy prostřednictvím řídicích systémů, byla provedena definice nastavení jednotlivých prvků pro daný provozní stav, na ostatních úsecích byly definovány situace, při kterých je nutné rozmístit přechodné dopravní značení, případně zajistit asistenci Policie ČR v místě dopravního omezení. Tato část byla hlavním výstupem celé práce, neboť definovala nejen rámcové lokální nastavení proměnného dopravního značení při uzavírce nebo omezení, ale určovala i potřebný přesah události do dalších řídicích systémů a dopravněinformačních center.

ZÁVĚR
Efektivní využívání možností instalovaných technologií pro řízení provozu a dopravní informace navržené ve studii je podmíněno součinností několika pracovišť, neboť většina systémů řešených ve studii je napojena buď na SSÚD Rudná (Středisko správy a údržby dálnice), DIC Praha (Dopravní Informační Centrum), HDŘÚ Praha (Hlavní dopravní řídicí ústředna) nebo NDIC Ostrava (Národní Dopravní a Informační centrum). Využití telematických systémů podle definovaných scénářů nestandardních stavů musí tedy probíhat tak, aby bylo dosaženo navrženého nastavení jednotlivých prvků i v rámci širšího území. Pokud má být dosaženo žádoucího účinku, musí být reakce řídicích a informačních systémů rychlé. V případě prodlení narůstá vzhledem k vysokým intenzitám dopravy na SOKP počet dotčených osob a velmi rychle se vytvoří dlouhé kolony vozidel, které pak omezují křižovatkové pohyby i na MÚK, na kterých může být prováděn postupný odklon dopravy. Těmto stavům je nutné předejít.

Zpracovaná studie je v současné době využívána při zpracování provozních dokumentací k dílčím celkům SOKP a dále jako podklad pro technické a organizační řešení vazeb telematických systémů na NDIC, DIC Praha, SSÚD Rudná a HDŘÚ Praha. Rámcově je využitelná i pro definování základních principů řízení provozu při výhledovém řešení SOKP a související dopravní infrastruktury. Vzhledem k tomu, že v roce 2009 byla finalizována i projektová dokumentace technických detailů vybavení řešených úseků dopravním značením, chtěli bychom touto cestou poděkovat zpracovatelům částí projektové dokumentace SOKP i pracovníkům ŘSD ČR a TSK hl. m. Prahy za průběžné předávání informací a relevantních podkladů v průběhu prací na studii.

Managing the operation in tunnel sections of the Ring road around Prague
The investor Ředitelství silnic a dálnic ČR (Directorate of Roads and Highways of the Czech Republic) assigned the preparation of transport and engineering study in 2009 with the purpose of assuring the use of potential of the newly installed and existing technologies for transport management and transport information with the goal of decreasing traffic consequences of non-standard and extraordinary operational statuses on the Ring road around Prague (RRAP). The use of telematic systems according to the defined scenarios of  non-standard statuses shall take place so that the proposed setting of individual elements also within the wider area is achieved. If the required effect is to be obtained, the reaction of control and information systems have to be fast. In case of delay due to high intensities of traffic on RRAP the number of affected persons increases and huge traffic jams are created which limit movements on the crossing and elevated crossings on which a gradual diversion of traffic can be made. These statuses have to be avoided.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Schéma vybavení tunelu Cholupice a Lochkov na SOKPObr. 2 – Rozsah řešeného území a umístění dopravních zařízení pro řízení provozu a dopravní informaceObr. 3 – Dopravní model České republikyObr. 4 – Rozdílový kartogram intenzit pro uzavírku tunelu Lochkov

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Pražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – ZlíchověPražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – Zlíchově (46x)
Pražský dálniční okruh byl od samého počátku jeho projektování v posledních měsících roku 1938 vždy trasován a projektov...
Vybrané mostní stavby a tunely SOKP, části 514 Lahovice – SlivenecVybrané mostní stavby a tunely SOKP, části 514 Lahovice – Slivenec (40x)
Stavba 514 Lahovice – Slivenec, v současné době realizovaná součást vnějšího okruhu kolem Prahy, je bohatá mnoha z...
SOKP 513 – Most přes Vltavu – Zkušenosti z realizaceSOKP 513 – Most přes Vltavu – Zkušenosti z realizace (36x)
Jednou z nejvýznamnějších částí úseku stavby R513 mezi Vestcem a Lahovicemi, která nyní poutá nejvíce pozornosti, je mos...

NEJlépe hodnocené související články

Pražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – ZlíchověPražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – Zlíchově (5 b.)
Pražský dálniční okruh byl od samého počátku jeho projektování v posledních měsících roku 1938 vždy trasován a projektov...
Starostové žádají ministra o posunutí Pražského okruhu (5 b.)
Kvůli hluku a exhalacím chce 11 starostů z Prahy a středních Čech upravit východní část Pražského okruhu. V dopise adres...
Dlouho očekávaná část Silničního okruhu kolem Prahy, úsek 512 D1 – Jesenice – VestecDlouho očekávaná část Silničního okruhu kolem Prahy, úsek 512 D1 – Jesenice – Vestec (5 b.)
Úsek 512 D1 – Jesenice – Vestec, klíčová část jihozápadního segmentu Silničního okruhu kolem Prahy (SOKP), j...

NEJdiskutovanější související články

Pražský okruh výrazně zkrátí cestujícím na Letiště Praha dobu jízdyPražský okruh výrazně zkrátí cestujícím na Letiště Praha dobu jízdy (2x)
Otevření Pražského okruhu v jižní části města zkrátí řidičům, kteří se potřebují dostat na letiště Praha/Ruzyně, dobu jí...
VIDEO: Otevíráme jižní část Pražského okruhu (1x)
Ředitelství silnic a dálnic ČR uvádí do provozu významnou část okruhu hlavního města České republiky. Tolik očekávaný ús...
„Silniční okruh kolem Prahy je v tuto chvíli nejdůležitější částí rozestavěné dálniční sítě,“„Silniční okruh kolem Prahy je v tuto chvíli nejdůležitější částí rozestavěné dálniční sítě,“ (1x)
sdělil v rozhovoru pro časopis SILNICE ŽELEZNICE Ing. Michal Reiter, předseda představenstva a generální ředitel Skanska...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice