1/2017 - duben
Editorial
BIM, BIM, BIM
Mamutí a v poslední době hodně diskutovaná digitalizace stavebnictví se konečně dostala až na vládu. Kabinet v listopadu rozhodl, že zavádění informačního modelování staveb je žádoucí a v podstatě pověřila SFDI, aby navrhl zavedení BIM (Building Information Modeling) „do přípravy, realizace a správy dopravní infrastruktury v ČR“. SFDI tak založilo pracovní skupinu, která hledá způsoby, jak nejefektivněji digitalizace dosáhnout.
Záměr je to bohulibý a do budoucna může výrazně zjednodušit a zkvalitnit práci investorů i zhotovitelů. Koneckonců funguje už v řadě zemí Evropy a světa. Aktuálně nás ale zajímalo, co vše si máme pod BIM „made in Česko“ představit. A hlavně co si pod ním představuje stát. I proto jsme se rozhodli věnovat modelování rozsáhlejší prostor a chceme se mu věnovat i v budoucnosti. Snad se podaří nastartovat rozsáhlejší odborná diskuze k možnostem, ale i limitům, které může BIM v prostředí českého stavebnictví mít.
Kromě BIMU bych vás chtěl upozornit ještě na zajímavé rozhovory, kterých se dostalo do čísla hned několik. A stojí za přečtení. Michal Jurka ještě neoslavil 40 a už stojí v čele Skansky. Na náš časopis lehce netradiční rozhovor můžete číst hned v úvodu čísla. Proč má jeden rád Turky a druhý je v uvozovkách příliš nemusí? Dočtete se v rozsáhlých rozhovorech s jedním z lídrů Hochtiefu Tomášem Korandou a s Václavem Soukupem, který řídí veškeré zahraniční podnikání skupiny Metrostav. A určitě nevynechejte profil generálního ředitele AŽD Praha Zdeňka Chrdleho, ve kterém se dozvíte, jak může stará čítanka ovlivnit byznys jedné z největších českých technologických firem.
Kvalitní čtení přeje,
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
- „Mám velká záda, která leccos unesou“
- Kdo se nerozvíjí v České republice, ať nestaví!
- Turci jsou velcí stavaři
- Už brzy budou vlaky jezdit bez strojvedoucích
Výstavba D8
Mosty
- COLAS CZ zahájil rekonstrukci mostu Generála Pattona v Plzni
- Dvoukřídlový sklopný most přes řeku Martwa Wisła v Sobieszewu, Polsko
- Elektrizace trati České Velenice – České Budějovice – 2. etapa, revitalizace mezistaničních úseků Petříkov – Borovany (mimo) – Č. Budějovice (mimo)
- Mostní objekty stavby II/210 západní obchvat Sokolov – Svatava
- Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice SO 33-19-01.02 Louky nad Olší – Karviná, most v km 332,420
- Optimalizace trati Český Tešín – Dětmarovice, část v km 332,200 – 333,076, most v km 332,420 – poznatky z realizace
- Riešenia MACCAFERRI v styku s mostnými oporami na slovenských stavbách budovaných v sučasnosti
- Spřažené mosty „Vŕšok“ a „Čadečka“ na dálnici D3 – Svrčinovec – Skalité
- Antýgl: třetí lávka na Šumavě
- SaM – silnice a mosty na vašich cestách
- Silniční záchytné systémy OMO v roce 2017
- Znáte BMS – Bridge Management System?
- Analýza vybraných vlastností asfaltových pásů pro izolaci betonových mostovek v České republice mezi lety 2013–2016 – porovnání fyzikálních a tepelně technických vlastností
- Mostní dílo roku 2015
BIM – informační modelování staveb
- Využití digitálních metod a zavedení informačního modelování staveb jako nástroj k dosažení vyšší efektivnosti staveb financovaných Státním fondem dopravní infrastruktury
- Informační modelování staveb (BIM) a digitalizace v dopravním stavitelství
- „Informovanost i zájem o BIM rostou rok od roku řádově“
- Čtvrtý nejdelší visutý most na světě – BIM projekt Mostu Osmana Gaziho v Istanbulu
- 3D animace a vizualizace jako moderní nástroj komunikace
Železniční stavby
- Modernizace trati Tábor – Sudoměřice u Tábora; nová železniční estakáda u dálnice D3: Úprava projekčního řešení na základě inženýrsko‑geologického průzkumu
- Trať 503B Ústí nad Labem‑Střekov – Děčín východ
- Prodloužení TT z Osové ke kampusu Masarykovy univerzity v Brně v Bohunicích
- Železniční estakáda Výmola
- Vyhodnocení nehodovosti v rámci provedené bezpečnostní inspekce na síti TEN-T v ČR
- Význam popisu infrastruktury pro inteligentní dopravní systémy na železnici
Zajímavosti z oboru
- Financování logistických systémů: jak nejlépe?
- Dopravní model Slovenska
- Sanace vodorovných betonových ploch a osazování stavebních prvků v dopravních stavbách dle ČSN EN 1504
- Odtékání znečištěných povrchových vod z komunikací
- Pardubice usilují o tři miliardy korun na dopravní uzel, který propojí čtyři módy dopravy
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Odstrčilovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, odstrcilova@konstrukce-media.cz.