4/2014 - září
Editorial
Legislativní nouze
Jörg Mathew, Peter Russegger a Roman Fuksa. Tři čelní manažeři, kteří působí na českém stavebním trhu ve firmách Hochtief, Alpine Bau (dnes již pod skupinou PSJ) a Metrostav. V rozhovorech pro Silnice železnice popisují, v jakém stavu se zhotovitelé nacházejí a shodují se na několika poznatcích. Dopravnímu stavitelství zoufale chybí vize státu: co chce stavět a za kolik. Neexistuje ani střednědobý výhled projektování, který by firmám dal jistotu práce a využití kapacit. A dopravně-stavební legislativa zaostává za západoevropskými standardy, jak se ještě diplomaticky vyjádřil Jörg Mathew.
„Česká republika nemá žádná všeobecná pravidla, která by byla závazná pro zadavatele privátních či veřejných zakázek. Je to ještě otevřené pole pro technicko‑právní poradce. Nejasnosti totiž vedou v důsledku ke zvýšeným nákladům jak u zadavatelů, tak i u samotných dodavatelů. Pokud by došlo k dalším legislativním opatřením, znamenalo by to stabilizaci i přiměřenost výdajů. Takové změny vyžadují silnou politickou vůli. Zdá se však, že současná vláda má zájem, aby se zásady hospodaření uvedly do života,“ říká v rozhovoru Mathew.
V praxi jde především o zákon o liniových stavbách a zákon o drahách, od kterých si vláda slibuje zrychlení výstavby dopravní infrastruktury a je i jedním z pilířů strategie boje s nezaměstnaností. Jejich vznik je bohužel v takovém skluzu, že možná nevejdou v platnost ani příští rok. Pomalý legislativní proces mimochodem odnesl i vrchní legislativec ministerstva dopravy Jakub Kopřiva. A stavebnímu sektoru nezbývá než doufat, že jeho nástupci se povede zázrak a dočká se konečně standardního prostředí pro své podnikání.
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
Silniční infrastruktura
- Modernizace Dálnice D1: Úsek 11, EXIT 81 Koberovice – EXIT 90 Humpolec
- Tichý asfalt sníží hladinu hluku na D1 u Průhonic
- Rekonstrukce Americké třídy v Plzni, část Wilsonův most včetně předpolí Americká a kabelový kolektor v Plzni
- Díky spojení s PSJ můžeme investorům nabídnout i generální dodávky staveb
- Drží nás zakázky v zahraničí, ale i doma jsem optimistou
- Vystužené horninové konštrukcie na stavbe D1 Dubná Skala – Turany
- Oprava mostu D5-008 – problémy s předpínací výztuží
- Obrubníkové mostní odvodnění v realizaci
- Nový silniční most v obci Pouzdřany
- Amidové vosky a jejich použití v silničním stavitelství
- Hydroizolace asfaltových vozovek na betonových mostech od historie po současnost
- VLČEK® – 20 let inovací v oblasti odvodnění mostů a komunikací
- Metrostav se zapojuje do života obcí
Zajímavosti z oboru
- Rekonstrukce tramvajové trati Lazarská – Vodičkova – Jindřišská
- Niektoré odporúčania pre plánovanie a realizáciu geotechnického monitoringu v zosuvných územiach
- Sanace a izolace železobetonových konstrukcí – technologie společnosti BASF dle EN 1504 v praxi, Ochrana a sanace betonových konstrukcí komplexními systémy PCI
- Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku
- Více než 300 mil. korun má ČSOB Leasing vyčleněno na financování nákupu a oprav ve strojírenství
- TOTAL ECO2 – Nízkoteplotní asfalty také pro střední a malé stavební společnosti
Doprava
- Možnosti aplikace uspořádání 2+1 na silnice I. třídy v ČR
- V Brně přednášel profesor Tollazzi z Mariboru
- Moderní a alternativní typy kruhových objezdů: náklady, čerstvá praxe a perspektivy řešení
- Turbo‑okružní křižovatky v České republice
- Trh projektových prací se po letech začíná stabilizovat, mírný růst ale nesmaže problémy firem
- Moderních semaforů v Praze přibývá
- Konference „Bezpečná dopravní infrastruktura 2014“
- ŘSD zprovoznilo úsek silnice I/35 u Lešné
Komerční prezentace
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.