KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    TOTAL ECO2 – Nízkoteplotní asfalty také pro střední a malé stavební společnosti

TOTAL ECO2 – Nízkoteplotní asfalty také pro střední a malé stavební společnosti

Publikováno: 15.10.2014
Rubrika: Zajímavosti

V rámci snahy o zmírnění dopadu výroby a pokládky asfaltových směsí na životní prostředí a lidské zdraví, bez kompromisů na straně kvality, vyvinula společnost TOTAL nízkoteplotní asfalt upravený aditivy na zcela přírodní bázi, který nabízí stavebním firmám celou řadu výrobních, ekologických a ekonomických výhod.

Nová řada pojiv – Azalt ECO2 a Styrelf ECO2 – bude na trh v České republice uvedena v tomto roce. Aditivy a povrchově aktivními látkami upravený asfalt umožňuje snížit teplotu při výrobě asfaltové směsi a její pokládce až o 40 °C. Zkušební pokládky ve Francii, Anglii, Nizozemsku a Španělsku prokázaly, že vlastnosti výsledné směsi jsou na stejné úrovni jako vlastnosti běžné horké směsi.

Rozsáhlou škálou laboratorních analýz bylo zjištěno, že vlastnosti asfaltových směsí jsou stejné, v některých parametrech dokonce lepší, co se týče zhutnitelnosti, odolnosti proti tvorbě trvalých deformací a odolnosti proti účinkům vody, ve srovnání s kontrolním úsekem pokládaným za horka.

Jednou z výhod tohoto pojiva je skutečnost, že může být dodáno ve formě ready-to-use, tedy již obsahující aditiva, což znamená, že lze vyrábět širokou paletu nízkoteplotních asfaltových směsí bez nutnosti kapitálových investic do nových výrobních zařízení na obalovně. Do směsi není třeba vstřikovat vodu nebo jakákoliv jiná aditiva, jako jsou například přilnavostní přísady, pěnit asfalt, nebo jej během výroby jakkoliv modifikovat. Pojivo odpovídá specifikacím podle ČSN EN 12591 a ČSN EN 14023, a není tudíž nutno nijak upravovat receptury. Asfalt je dodáván připraven k použití při standardním postupu výroby, na který je obalovna nastavená. Pojivo lze míchat s kamenivem při snížené teplotě, ale také při běžné teplotě a rozšířit tudíž hutnící okno, či pokládat směs na vzdálenějších místech.

První pokusný úsek v Blois ve Francii byl položen v roce 2009, včetně srovnávacího úseku z horké asfaltové směsi, a je pravidelně kontrolován. Pro tento účel byl vybrán úsek s vysokým podílem těžké nákladní dopravy. Na pokládku bylo použito 535 tun asfaltové směsi s pojivem Azalt ECO2 35/50, která byla vyrobena při teplotě 120 °C.

Tab. 1 – Vlastnosti asfaltových směsí vyrobených na obalovně při pokládce zkušebního úseku v Blois

Azalt ECO2
Druh zkoušky Norma Horká směs NT směs (ECO2) Požadavek NF EN 13108-1
165 °C 120 °C BBSG2 0/10
Gyrátor – mezerovitost po 60 otáčkách NF EN 12697-31 7,8 8 5 ≤ V60 ≤ 10
Zkouška Duriez rwater (MPa) NF P98-251-1 10,31 9,9  
Rair (MPa) 10,99 12,27  
rwater / Rair 0,94 0,81 ≥ 0,75
Hloubka vyjetí koleje při 60 °C po 30 000 cyklech (%) NF EN 12697-22 5,1 4,8 ≤ 7,5

Tab. 2 – Energetické úspory při výrobě a pokládce asfaltové směsi s ECO2 technologií v Blois

Azalt ECO2
Zdroj energie Horká směs NT směs Horká směs NT směs Doprava (10 km)
Obalovna Pokládka
Zemní plyn (MJ/ t směsi) 200,02 128,11 * * *
Nafta (MJ/t směsi) * * 12,98 14,86 10,57
Elektřina (MJ/t směsi) 4,25 3,47 * * *

Obavou byla možnost zanášení odlučovacích filtrů, jejichž efektivita proto byla během celé doby výroby sledována a nebylo zjištěno jejich ucpávání. Úspora paliva, spotřebovaného hořákem na obalovně, se přehoupla mírně přes 35 %, ve srovnání s běžnou horkou směsí. Celkově došlo k 47% snížení emisí do ovzduší, což přispívá ke značnému snížení charakteristického zápachu obalovny, který může být problematický obzvláště v zalidněných oblastech, zatímco emise oxidu uhličitého byly sníženy o 30 %.

Směs s pojivem Azalt ECO2 35/50 byla v Blois pokládána při 115 °C a hutněna při 110 °C – zhruba o 40 °C chladněji, než v případě běžné horké asfaltové směsi. Kromě laboratorních zkoušek potvrdily také zkoušky na místě, provedené po 1 roku a později po 3 letech, že mezi kontrolním úsekem z horké směsi a zkušebním úsekem s pojivem ECO2, nedochází k žádným rozdílům, co se týče povrchových vlastností vozovky a přilnavosti pojiva s kamenivem.

Další zkušební úseky byly realizovány například na příjezdových cestách k výrobním závodům, na parkovištích, a také s užitím R‑materiálu až do výše 50 %.Zkušební úsek v Rennes byl v rámci snahy dále zmírnit dopad pokládky na životní prostřední realizován s 10 % podílem R‑materiálu v obrusné vrstvě a s 20 % podílem R‑materiálu v podkladní vrstvě.

Při této příležitosti byla pečlivě sledována kvalita obalení kameniva a možnost hutnit směs s R‑materiálem při nižší teplotě. Nízkoteplotní varianta byla míchána při 125 °C, pokládána při 120 °C a hutněna při přibližně 100 °C. Obrusná vrstva obsahovala kamenivo nejhrubší frakce 10 mm a podkladní vrstva 14 mm. Snížení spotřeby energie na obalovně v případě druhého pokusného úseku dosáhlo 20 % a vizuální prohlídka vozovky po 18 měsících neukázala žádné známky poklesu kvality.

S vědomostí trendu a možná také nutnosti zvyšovat podíl R-materiálu v asfaltové směsi byl v Nizozemsku při teplotě směsi 120 °C úspěšně položen zkušební úsek s pojivem Azalt ECO2, obsahující 50 % recyklátu. Obzvláště kombinace užití většího množství R‑materiálu a snížení spotřeby energie při ohřevu směsi na obalovně, nabízí stavebním firmám zajímavý nástroj.

Míra zhutnění byla v případě nízkoteplotní asfaltové směsi v porovnání s horkou směsí dokonce mírně vyšší. Toto zjištění je podporováno také feedbackem z USA, který poukazuje na skutečnost, že v případě staveb, kde je smluvní platba vázaná na míru zhutnění, působí tento fakt v některých případech jako hybná síla pro volbu nízkoteplotní směsi. Skutečnost, že v dnešní době je již více než 25 % asfaltových směsí vyrobených v USA vyrobeno z nízkoteplotních asfaltů, je potom pouze logická.

Od prvního pokusného úseku bylo ve Francii položeno již více než 20 000 t asfaltové směsi obsahující Azalt ECO2 pojivo, jak při nízkých teplotách a větru, tak při vysokých letních teplotách. Ve Francii se již asfalt po úspěších se zkušebními úseky začal komerčně prodávat. Podle ohlasů pracují operátoři ve výrobě s ECO2 pojivem rádi, neboť se chová zcela jako běžná horká směs.

Výhody pojiva ECO2 lze shrnout do následujících bodů:

  • Snížení spotřeby plynu nebo topného oleje až o 35 %
  • Snížení emisí skleníkových plynů o 30 %
  • Možnost přidání většího podílu R-materiálu
  • Snížení oxidace a stárnutí asfaltového pojiva v sušícím bubnu a při pokládce a tudíž zvýšená odolnost proti tvorbě nízkoteplotních a únavových trhlin
  • Možnost pokládat podkladní/ložní/obrusné vrstvy v rychlejším sledu
  • Menší opotřebení obalovny
  • Méně horka sálajícího ze směsi a méně výparů na stavbě => Lepší pracovní prostředí, hlavně v intravilánu a v tunelech
  • Možnost pokládat při nižších teplotách – Delší sezona
  • Možnost pokládat i na místech, která jsou od obalovny pro horkou asfaltovou směs již moc daleko
  • Možnost dřívějšího otevření úseku pro dopravu
  • Nepřítomnost charakteristického zápachu asfaltu na obalovně
  • Zvýšení schopnosti asfaltu obalit kamenivo, zvýšení míry zhutnění a přilnavosti mezi kamenivem a pojivem

Pojiva ECO2 nyní umožňují stavebním firmám vyrábět nízkoteplotní asfaltové směsi bez nutnosti investovat do dalšího vybavení obalovny nebo platit licenční poplatky za užití technologie.

TOTAL ECO2 – Low Temperature Asphalt also for Medium and Small Enterprises
Within the attempt to reduce impact of production and laying of asphalt mixtures on the environment and human health, the company TOTAL has developed, without any quality decrease, low temperature asphalt offering a whole range of production, ecological and economic advantages to construction enterprises.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Teplota za finišerem na zkušebním úseku v Blois (Azalt ECO2 35/50)Obr. 2 – Pokládka zkušebního úseku v Bitche (Azalt ECO2 35/50; 115 °C)Obr. 3 – Pokládka zkušebního úseku v Harderwijk (Azalt ECO2 70/100 + 50 % R-materiál; 120 °C)Porovnání povrchových vlastností vozovky na zkušebním úseku v Blois

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (143x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (110x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (90x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice