KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2014    Právní prostředí v Česku zaostává za mezinárodními standardy

Právní prostředí v Česku zaostává za mezinárodními standardy

Publikováno: 2.10.2014
Rubrika: 2014

Říká v rozhovoru pro Silnice železnice Jörg Mathew, člen představenstva akciové společnosti HOCHTIEF CZ odpovědný za ekonomiku. „Česká republika nemá žádná všeobecná pravidla, která by byla závazná pro zadavatele privátních či veřejných zakázek,“ dodává Mathew s tím, že změna si bude žádat silnou politickou vůli.

Očekáváte v nejbližších letech zlepšení ve stavebnictví, jak deklaruje vláda a odhadují analytici?
Ano, očekáváme dokonce výrazné zlepšení. Řada uskutečněných legislativních změn a podle mého úsudku současná stabilní vláda mohou vést Českou republiku k dalšímu ekonomickému rozvoji. Aby tomu tak bylo ale i ve skutečnosti, bude nutné avizovaná opatření důsledně dodržovat. Na druhou stranu si uvědomujeme, že jsme v situaci, kdy stavební průmysl sám pro sebe neumí vytvořit poptávku po svých výrobcích, např. prostřednictvím reklamy či propagace nového designu či převratnými novinkami, tak jako je tomu v telekomunikacích nebo automobilovém průmyslu. Naše podnikání je úzce spojeno se všeobecným vývojem ekonomiky, která je v posledních letech pod velkým tlakem Evropské unie.

Jaký objem zakázek máte nasmlouvaný a můžete popsat jejich strukturu?
Jsem rád, že mohu konstatovat, že společnost HOCHTIEF CZ má na období několika následujících měsíců solidní zásobu práce. S tím souvisí i náš plán na navýšení obratu. Obchodně se zaměřujeme na soukromé i veřejné investory. Obecně mohu říci, že našim zákazníků můžeme nabídnout nejenom vysoce hodnocenou expertízu, ale i vlastní výrobní kapacity. Právě naše odborné znalosti jsou cennou přidanou hodnotou naší práce. Ukazuje se to například i v segmentu rekonstrukcí historických památek. V následujícím roce se zaměříme právě na taková výběrová řízení, kde budeme moci uplatnit naše zkušenosti a technickou odbornost a zakázky pro nás budou zároveň ekonomicky smysluplné.

Tvrdá konkurence tlačí na ceny zakázek, očekáváte v blízké budoucnosti zvýšení marží a „normalizaci“ trhu?
Stavební průmysl České republiky bohužel trpí extrémním cenovým soubojem, který dává v soutěžích šanci příliš vysokému počtu firem, bez ohledu na jejich schopnosti. S touto skutečností se v uplynulých měsících musela vyrovnat i společnost HOCHTIEF CZ a přeorientovat své zájmy především do takových stavebních segmentů, kde můžeme kromě dobré ceny nabídnout navíc naše odborné dovednosti a tím našim zákazníkům poskytnout i další důležitou přidanou hodnotu. Od tohoto přístupu si slibujeme i celkové zlepšení ekonomické situace firmy.

Nemůže se v budoucnosti firmám vymstít, že se cenově podsekávají?
Mnoho konkurentů v našem odvětví generuje pouze cash-flow, aby udrželi v chodu svoji firmu. Společnost HOCHTIEF CZ se dosud soutěží s nereálně stanovenými cenami nezúčastňovala a nemáme ani v úmyslu tuto naši politiku měnit. Jsme přesvědčeni, že se trh v budoucnu od těchto typů zakázek očistí a vyladí se poptávka s reálnou nabídkou.

Jak vnímáte v Česku přípravu staveb a legislativní prostředí? Co jsou pro vás jako zhotovitele největší překážky při realizaci staveb?
Na tuto otázku si dovolím odpovědět jako Němec. Právní prostředí českého trhu zaostává za mezinárodními standardy. Česká republika nemá žádná všeobecná pravidla, která by byla závazná pro zadavatele privátních či veřejných zakázek. Je to ještě otevřené pole pro technicko-právní poradce. Nejasnosti totiž vedou v důsledku ke zvýšeným nákladům jak u zadavatelů, tak i u samotných dodavatelů. Pokud by došlo k dalším legislativním opatřením, znamenalo by to stabilizaci i přiměřenost výdajů. Jak už jsem poznamenal výše, takové změny vyžadují silnou politickou vůli. Zdá se však, že současná vláda má zájem, aby se zásady hospodaření uvedly do života.

Ve kterých stavebních segmentech cítíte oživení?
V posledních měsících sledujeme mírné oživení stavebního trhu obecně. Trochu zatím pokulhávají dopravní projekty. Jsme však přesvědčeni, že k rozvoji dojde i v silniční a železniční dopravě, protože právě tyto dopravní stavby mají významný vliv na konkurenceschopnost České republiky v rámci Evropy. Pouze s funkční dopravní sítí může Česká republika využít svůj jedinečný zeměpisný potenciál uprostřed Evropy k rozvoji svého místního hospodářství.

Čekáte, že stavební trh čeká další konsolidace a prodeje firem? Poohlížíte se po trhu kvůli možným akvizicím?
Ve střednědobém horizontu dojde k určité konsolidaci trhu. Akciová společnost HOCHTIEF CZ má solidní hospodářskou pozici, dění na trhu sledujeme a určitě se nebráníme myšlenkám na možné akvizice, které by vedly k rozšíření našeho portfolia. Věříme tzv. samočistícímu procesu trhu.

Kolik má nyní Hochtief zaměstnanců?
HOCHTIEF CZ v současné době zaměstnává necelých 1 100 osob, pro které se snažíme být důvěryhodným zaměstnavatelem s vidinou perspektivní budoucnosti. Jsme přesvědčeni, že s očekávaným oživením našeho segmentu budeme moci přijmout další kvalifikované pracovníky. Byli bychom rádi, pokud by se Česká republika přiklonila k duálnímu vzdělávacímu systému, který by pro firmy připravoval odborníky zejména v manuálních profesích.

V čem vidíte výhody spojení s matkou v Essenu?
Akciová společnost HOCHTIEF CZ je členem skupiny HOCHTIEF a koncernu ACS. Máme tedy jedinečnou možnost konzultovat řešení a zároveň využívat technické podpory našich kolegů. S čistým svědomím mohu říci, že na českém stavebním trhu není segment, který bychom neuměli kvalifikovaně obsloužit. Jako součást koncernu jsme respektováni i na finančním trhu jako solidní a důvěryhodný partner a můžeme se tak pouštět i do projektů, které nejsou pro mnohé z našich konkurentů realizovatelné.

Věříte, že se ještě někdy rozjede dostavba Temelína?
Pro energeticko-politickou jistotu České republiky nebude existovat ve střednědobém horizontu jiná alternativa a Temelín se z našeho pohledu musí v každém případě rozšiřovat. Otázkou sice je, jak tento koncept zapadá do celkové situace v Evropě, ale ta nezbytnost expanze je jednoznačně daná.

Kde byste chtěl vidět Hochtief ve střednědobém a dlouhodobém horizontu?
Střednědobý horizont pro HOCHTIEF CZ představuje zápolení na náročném trhu s velkým důrazem na konkurenceschopnost. Naštěstí k tomu máme všechny předpoklady: technickou kompetenci, motivované spolupracovníky i finanční stabilitu. V dlouhodobém horizontu chceme zůstat jednou z nejvýznamnějších stavebních společností v této zemi s celoplošným působením a schopností vyhovět požadavkům trhu. Společnost HOCHTIEF CZ zatím vždy dokázala, že se umí přizpůsobit okolnostem a díky tomu se i nadále zlepšovat. Tento fakt je důležitý pro pocit jistoty našich zaměstnanců a je i výhodou pro naše zákazníky.

Jörg Mathew se narodil 6. října 1964 v Gelsenkirchenu a v současné době je jediným zaměstnancem společnosti HOCHTIEF CZ německé národnosti. U společnosti HOCHTIEF pracuje téměř 30 let, v České republice pak od března 2013. Začínal jako ekonomický projektový manager na pracovištích v Essenu a Düsseldorfu, poté se stal ekonomickým ředitelem oblastní jednotky pro dopravní stavitelství v Sasku. Delší dobu strávil v rámci sdružení na velkém tunelovém projektu v Berlíně, kde působil jako vedoucí controllingu jednotky, která se skládala ze sedmi společností a měla přibližně tři tisíce zaměstnanců. V posledních letech opět pracoval v Essenu, kde poskytoval podporu PPP projektům v Chile, Kanadě, Velké Británii a Řecku, mezinárodním dceřiným společnostem jako například Flatiron/USA, HOCHTIEF do Brasil a dohlížel na aktivity spojené s podílem ve společnosti v letištích v albánské Tiraně a Budapešti. Jeho poslední štace před příchodem do HOCHTIEF CZ byla v pozici výkonného ředitele HOCHTIEF Trade Solutions se sídlem v Hongkongu.

„Během pracovních cest bylo vždy příjemné vidět, že všude po světě lze potkat lidi, kteří jsou oddáni stavebnímu řemeslu bez ohledu na to, zda žijí v Americe, Indii, Číně, Emirátech nebo Evropě. Každá země a každý druh přístupu k práci má něco do sebe. Musíte samozřejmě vždy respektovat a uvědomovat si kulturní a sociální zázemí jednotlivých zemí,“ říká Jörg Mathew, který si v Čechách cení vstřícného přístupu místních lidí a také bohaté historie země.

Jörg Mathew fandí fotbalu, jeho oblíbený tým je Schalke 04. Je ženatý a má dospívající dceru.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

„Sdružení dodavatelů investičních  celků hodlá obnovit značku  Made in Czechoslovakia,“„Sdružení dodavatelů investičních celků hodlá obnovit značku Made in Czechoslovakia,“ (20x)
uvedl pro All for Power Ing. Tomáš Měřínský, pověřen řízením Sdružení dodavatelů investičních celků (SDIC)....
Výstavba slovenské D3 stabilizuje HOCHTIEF minimálně na tři roky (17x)
Nejen o největší dopravní zakázce v dějinách stavební firmy HOCHTIEF CZ jsme hovořili s Tomášem Korandou, který má jako ...
Díky spojení s PSJ můžeme investorům nabídnout i generální dodávky staveb (15x)
Říká v rozhovoru pro Silnice železnice Peter Russegger, předseda představenstva stavební firmy ALPINE Bau CZ a. s., kter...

NEJlépe hodnocené související články

24. mezinárodní konference – HYDROIZOLACE A VOZOVKY NA MOSTECH 2014 (5 b.)
Odborníci z řad investorů, uživatelů, projektantů a zhotovitelů mostních staveb, v neposlední řadě pracovníci vysokých š...
Metrostav v polovině ražeb na Islandu Metrostav v polovině ražeb na Islandu (5 b.)
Již téměř polovinu – přesně 3686 m -  z celkové délky 7566 m tunelu Nordfjardargöng na východě Islandu vyrazil tým Metro...
Na Slovensku startuje stavba dalšího úseku dálnice D3 (5 b.)
Slavnostním podpisem smlouvy dnes odstartovala výstavba obchvatu města Žilina. Jde o 4,25 km dlouhý úsek slovenské dálni...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice