5/2010 - listopad
Editorial
V klidu, konstruktivně a bez hluku
Člověk je přemýšlivý tvor. Během staletí se obklopil mnoha důmyslnými vynálezy, které se mu zprvu usídlily pouze v hlavě. Poté, co je vynalezl a následně uvedl v život, nakonec řeší, co s jejich negativním vedlejším účinkem… Například právě v den, kdy tento úvodník píši (21. října), vynalezl před mnoha lety Edison svou žárovku. A dnes stojíme před problémem, z čeho elektrickou energii ekologicky a ekonomicky čerpat. Stejně tomu tak je s dalšími lidskými výtvory – auty a vlaky. Otázky, které nás zajímají, jsou – Jak nejefektivněji svůj vůz zaparkovat? Jak zdárně vystavět silniční a železniční infrastrukturu?, či Jak omezit hlučnost silniční a železniční dopravy, která obtěžuje obyvatele?
Všem těmto souvisejícím oblastem jsme se v našem vydavatelství rozhodli věnovat ještě více než dosud. A od myšlenky nebylo daleko k činům – v letošním roce jsme organizátory hned tří odborných konferencí: Doprava v klidu 2010, Konstrukce 2010 a Hluk 2010. Zatímco první dvě z nich měly svou premiéru, poslední jmenovaná již probíhá druhým rokem. Možná právě teď sedíte coby posluchači na této akci a volnou chvilku mezi přednáškami vyplňujete čtením časopisu Silnice Železnice.
Dopravou v klidu – tedy parkováním – jsme se zabývali koncem září v pražském City Toweru. Řešili jsme, jak zlepšit situaci v dnes již auty tolik přeplněných městských aglomeracích. Ocelovými konstrukcemi – jak v dopravním, tak v pozemním stavitelství – byl zase prodchnutý celý den v polovině října v moravské Lednici. Diskutovali jsme konstruktivně, se zápalem, ve větším počtu a až do brzkých ranních hodin.
Jak proběhne letošní konference Hluk, teprve uvidíme. Doufejme, že bude ještě úspěšnější než v minulém roce. Otázkou zůstává, jak plodné hodiny zajímavých přednášek a společných diskuzí vměstnáme pouze do jednoho jediného dne, a zda po letošních zkušenostech nebudeme příští ročník organizovat již jako dvoudenní… Jisté však je, že informace ze všech těchto akcí se k vám, milí čtenáři, dostanou – jak na stránkách časopisů Silnice Železnice a Konstrukce, tak také na našich webových portálech. Čtěte je v klidu, připomínky vznášejte konstruktivně a pokud možno bez hluku…
Mgr. Ludmila Doudová,
doudova@konstrukce-media.cz
Obsah
Rozhovor
- „Musíme pokračovat v hledání maximálních možných úspor při výstavbě dopravní infrastruktury,“
- „Chceme stavať, ale musíme stavať lacnejšie,“
- „Největší úsporu nám může zcela jistě poskytnout projektant svým technickým řešením už na začátku projektové činnosti,“
R4 – Mirotice – Třebkov
- Stavba rychlostní silnice R4 Mirotice – Třebkov
- „Specifikem byla kvalitní koordinace účastníků stavby,“
Technologie a materiály
Tunely
- Silniční tunely Ólafsjördur a Siglufjördur na Islandu
- „‚Rozběhnout‘ takovouto stavbu ‚na konci světa‘ si vyžádalo nesmírné úsilí,“
Stavební stroje a zařízení
Zajímavosti z oboru
- Česká republika má v rámci Evropské unie nejvíce schválených železničních projektů ke spolufinancování
- Modernizace trati Brno – Přerov s parametry vysokorychlostní železnice
- Začněte myslet ve 3D
- Nejvyšší ocelobetonový most v Praze je světovým unikátem
- Přívoz v německém Zwingenbergu nahradila zavěšená lávka
- Rozvoj dopravní infrastruktury je pro Moravskoslezský kraj stále prioritou
- Parkování vozidel těžké nákladní dopravy
- Česká Dopravní stavba a technologie roku 2009
- Princip integračních opatření cyklodopravy a novinky v dopravním značení
- 1. odborná konference DOPRAVA V KLIDU 2010
- 1. odborná konference KONSTRUKCE 2010
Partner časopisu – Fakulta dopravní ČVUT v Praze
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 596 771 560, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.