KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Parkování vozidel těžké nákladní dopravy

Parkování vozidel těžké nákladní dopravy

Publikováno: 16.12.2010
Rubrika: Zajímavosti

Kvůli rostoucímu deficitu počtu vhodných parkovacích ploch na významných evropských dopravních cestách se objevuje výrazná potřeba definovat možná řešení vedoucí k optimalizaci využití parkovacích míst na parkovištích a k zavedení řízení jejich obsazování z důvodu dosažení vyšší efektivity při odstavování kamionů. Bohužel nedostatky finančních prostředků a obtíže především legislativní spojené s novou výstavbou silniční a dálniční sítě neumožňují dostatečně uspokojovat rostoucí poptávku po volných parkovacích místech. V těchto případech se pak pro řidiče stává informace o dostupných parkovacích místech velmi významnou až klíčovou.

Pro zjišťování aktuální obsazenosti parkovacích ploch a pro poskytování informací o nich se nabízí možnost využít prostředků moderních telematických systémů, které se v současné době stále více aplikují ke zkvalitnění provozu silniční dopravy. Jedním ze zdrojů spolehlivých dopravních dat jsou informace pocházející z mýtných systémů, které jsou v současné době využívány v řadě evropských států a v řadě dalších se jejich výstavba a zavedení připravuje.

Česká republika vzhledem ke své výhodné geografické poloze ve středu Evropy hraje v evropském dopravním komunikačním systému významnou úlohu. Přestože úroveň dálniční sítě u nás nedosahuje takových kvalit jako v zemích umístěných západně od našich hranic, její rozvoj a rozsah každoročně vzrůstá.

Prioritou ČR je především dostavba evropsky významných dálničních tahů. Po přijetí České republiky do Evropské unie v roce 2004 došlo k dalšímu nárůstu objemu mezinárodní silniční dopravy. Trend nárůstu především mezinárodní těžké nákladní dopravy podpořila i dostavba posledního úseku dálnice D5 u Plzně a pak samozřejmě vstup do Schengenského mezinárodního prostoru, což přineslo značné zjednodušení odbavovacího procesu na státních hranicích.

Prognózy přepokládaného nárůstu objemu těžké nákladní dopravy v rámci Evropy pro rok 2020 se pohybují okolo 50 % oproti současnému stavu. Toto číslo u mnohých odborníků vyvolává hrůzné obavy z nadměrného přetížení celé transevropské silniční sítě. Současná ekonomická krize, která započala v roce 2008, sice tempo růstu dopravy poněkud zpomalila, přesto z dlouhodobého hlediska lze další nárůst objemu těžké nákladní dopravy očekávat. Je vynakládáno značné úsilí i množství finančních prostředků, aby se podařilo omezit negativní dopady způsobené těžkou nákladní dopravou. Analýzy ukazují, že mnoho dopravních nehod způsobených těžkými nákladními vozidly je zapříčiněno nedodržováním předepsaných povinných přestávek na dlouhých cestách, což vede k nadměrné únavě řidičů a snižování jejich schopnosti reagovat. Jedním z důvodů, proč se řidiči dopouští tohoto přestupku, je stálý nedostatek parkovacích míst.

SOUČASNÝ STAV PARKOVACÍCH KAPACIT V ČR
Odpověď na otázku, zda v ČR je nebo není dostatečná kapacita odstavných a parkovacích míst pro těžkou nákladní dopravu je nejednoznačná. Problémem je aktuální statická kapacita odstavných a parkovacích míst především podél hlavních tahů na území ČR. V průběhu pracovního týdne se dá říci, že tato kapacita v rámci celé sítě je dostačující, i když rezerva kapacity není velká. Kolaps v podobě přetížení odstavných a parkovacích ploch nastává ve chvíli, kdy řidiči kamionů zastavují z důvodu povinných přestávek a zároveň zákonného omezení jízdy.

Dálkové jízdy kamionů se ve zjednodušené formě dají přirovnat k železniční dopravě a to zejména v ohledu „jízdních řádů“. I dálková kamionová doprava se snaží řídit podle pevných časových pravidel, kdy je cesta z východních zemí, tedy například z Rumunska, Ukrajiny, Turecka do zemí západních, jako jsou Nizozemí, Belgie, Francie, podrobně naplánována. Řidiči se snaží cestu naplánovat třeba tak, aby v době povinných přestávek byli na území státu, kde je jízda v tu dobu omezena. Právě tento přístup v kombinaci s geografickou polohou ČR v rámci Evropy a týdenními variacemi těžké nákladní dopravy znamená vznik kritických dopravních situací, kdy jsou známé případy několikanásobného překročení kapacity odstavných a parkovacích stání těžké nákladní dopravy ve vybraných lokalitách. Řidič je tak často postaven před rozhodnutí, zda porušit zákonnou délku jízdy nebo ostavit vozidlo mimo plochu tomu určenou. Jsou známy i případy dopravních nehod v důsledku nesprávného odstavení vozidla na nájezdové rampě na parkoviště.

PROBLÉMY KAMIONOVÉ DOPRAVY SOUVISEJÍCÍ S PARKOVÁNÍM
V souvislosti s nárůstem objemu kamionové dopravy v minulých letech se objevila řada problémů související s parkovacími plochami.

Jedná se o:

  1. přeplněné některé parkovací plochy ve špičkových hodinách, které vedou k „nebezpečnému“ parkování, např. na výjezdových rampách, nebo k pokračování v jízdě i přes povinnou přestávku na odpočinek,
  2. negativní dopady na bezpečnost dopravy*,
  3. rozšiřující se případy kriminální činnosti na parkovacích plochách,
  4. nedostatečné služby poskytované na parkovacích plochách.

* Evropská statistika uvádí, že 16–24 % všech silničních nehod s následkem úmrtí osoby zavinila chyba řidiče. U nákladní dopravy se toto číslo pohybuje okolo 30 %. Velmi podobné výsledky byly zjištěny i v Rakousku, kde okolo 30 % nehod kamiónů končící úmrtím bylo způsobeno únavou řidiče.

Tyto problémy by mohly odstranit různé služby, již existující nebo nově zaváděné:

a) poskytování informací

  • papírové atlasy s umístěním parkovišť (eventuálně se znázorněním poskytovaných služeb),
  • internetové portály, mapové služby s on-line vyhledáváním informací,
  • dynamické informace o dostupnosti, obsazenosti parkovišť.

b) ostatní

  • rezervační služby,
  • řízení kapacit parkovišť,
  • zabezpečená parkoviště (z ang. Security parking places).

SOUČASNÝ STAV TECHNOLOGIE V EVROPĚ
Ve většině evropských zemí jsou dostupná parkoviště pro kamiony provozována bez využití ITS. Národní databáze těchto parkovišť existuje jen v některých zemích. Některé silniční orgány a silniční operátoři vlastní statické informace o parkovištích a tyto informace jsou omezeny na určitou část silniční sítě. Někteří operátoři odpočívacích a parkovacích stání poskytují statické informace na informačních letácích, mapách nebo v atlasech atd. V mnoha případech je tato informace nekompletní a zaměřuje se spíše na popis služeb poskytovaných na parkovištích, než aby poskytovala informace o rozmístění a kapacitě parkovacích míst.

Stále narůstající poptávka po parkovacích stáních vedla silniční úřady a silniční operátory k tomu, aby začali sbírat reálná data za užití rozličných detekčních systémů a následně odlišné systémy řízení parkovišť. Dosud se jedná převážně o izolované aplikace nebo pilotní projekty. Koordinovaná spolupráce jednotlivých operátorů je stále na nízké úrovni, přičemž je málo zkušeností s implementací a provozem těchto systémů. Vzhledem k nárůstu mezinárodní těžké nákladní dopravy sílí úsilí tyto služby harmonizovat.

Nejčastěji poskytované informace o parkovištích:

  • lokace a směry,
  • telefonní kontakty,
  • kapacita,
  • na místě dostupná zařízení,
  • přístupnost pro kamiony s nebezpečným zbožím nebo speciálním nákladem.

Informace jsou řidičům poskytovány prostřednictvím:

  • brožur, map a atlasů,
  • internetových portálů,
  • silničních naváděcích systémů (např. pomocí proměnných informačních tabulí),
  • vozidlových a mobilních zařízení,
  • rádia (FM, RDS-TMC, TPEG),
  • navigačních systémů.

SBĚR DAT
V oblasti zjišťování aktuálního stavu parkování kamiónů jde především o data o aktuální obsazenosti. Měření se provádí buď na jednotlivých parkovacích místech, nebo na vjezdu/výjezdu na/z parkoviště.

V současnosti se využívají následující detekční systémy:

  • kamerový dohled/sledování a video detekce,
  • magnetometr
  • indukční smyčky,
  • RFID,
  • sloupové detekční portály,
  • Weigh in Motion technologie (dynamické vážení),
  • infračervené nebo ultrazvukové senzory.

Technická hodnocení uvádějí, že detekce vozidel prozatím není zajistitelná v požadované spolehlivosti. Samotné sčítání vstupů a výstupů také neumožňuje optimalizovanou organizaci parkování. Zároveň, aby bylo umožněno optimální a efektivní řízení, bylo by potřeba vytvářet databáze k archivaci historických dat jako vstupů při vytváření dalších strategií a budoucích odhadů. Důležitým aspektem je finanční náročnost výstavby velkého množství zařízení v rámci celé dopravní sítě.

PŘÍKLADY APLIKACÍ ITS ZE ZAHRANIČÍ
Aichen, Německo – využití proměnných informačních tabulí na zobrazení počtu volných parkovacích míst (obr. 1)
Počet volných parkovacích míst je zobrazován na proměnných informačních tabulích. Uspořádání oblasti je organizována tak, že kamiony a osobní vozidla jsou oddělena na vjezdu do parkoviště.

Aktuální obsazenost je vyhodnocena na základě sčítání vozidel na vjezdech a výjezdech.

Francie – informace o dostupných volných parkovacích stáních (obr. 2)
Informační značky s uvedením dostupných parkovacích míst na parkovištích na dané komunikaci. (Zobrazeny jsou počty u následujícího nejbližšího parkoviště a dvou po něm následujících, včetně základní vybavenosti parkoviště.)

Montabaur, Rheinland-Pfalz, Německo (obr. 3)
Jedná se o pilotní projekt – na vjezdu na parkoviště je umístěna závora a terminál (16 jazyků), na němž se zadají informace, kdy je předpokládaný čas odjezdu a typ vozidla (délka) a následně je vozidlu doporučeno parkovací místo. Tento projekt je hodnocen pozitivně, v důsledku zvýšení počtu parkovacích míst a jejich efektivního využití, avšak jsou zde stále problémy s automatickou detekcí vozidel.

MOŽNOSTI KOMPLEXNÍHO ŘEŠENÍ V RÁMCI ČR
V posledních letech došlo ke zprovoznění elektronického mýta zejména na dálniční sítě v několika evropských státech včetně ČR. S ohledem na primární účel těchto systémů je kladen velký důraz na jejich vysokou spolehlivost. Proto se nabízí využití informací z těchto systémů, pro určení počtu odstavených vozidel těžké nákladní dopravy. Na obrázku č. 4 je znázorněno dopravní uspořádání mýtného systému v ČR.

Díky velkému počtu nájezdů a sjezdů na dálniční síť, se v rámci mýtného segmentu nachází vždy pouze jedno parkoviště. Může tak dojít k porovnání informací z dvou po sobě jdoucích mýtných bran a stanovovat počet odstavených vozidel. V současné době probíhá na Fakultě dopravní ČVUT v Praze testování dopravních modelů, které by šlo využít v rámci celé zpoplatněné sítě. První výsledky ukazují na poměrně vysokou spolehlivost testovaných nastavení dopravních modelů.

ZÁVĚR
Problém s nedostatkem parkovacích míst pro kamióny byl v posledních letech zaznamenán v řadě zemí EU. Řešení zvýšené poptávky po parkování může spočívat v rozšiřování kapacity parkovišť, buď výstavbou nových, nebo rozšířením stávající infrastruktury. Dalším možným řešením je řídit využití stávajících kapacit pomocí zavádění ITS na stávající infrastrukturu a efektivněji tak využít nabízenou kapacitu. Je celá řada technologických systémů, které se zavádějí na parkovištích v zemích EU, jež mají pomoci odstranit dopravní problémy vznikající právě v důsledku nedostatečných kapacit parkovacích ploch. Klíčovým problémem však stále zůstává otázka kvality a dostupnosti aktuálních informací o stavu počtu zaparkovaných vozidel a následná předpověď stavu obsazenosti pro blízkou budoucnost. Hlavním důvodem, proč nejsou tyto informace k dispozici, je fakt, že většina parkovišť není vybavena detekčním zařízením. Parkoviště, které nějakým detekčním zařízením disponují, prozatím nevykazují dostatečnou spolehlivost při detekci obsazenosti parkovacích ploch. Současné technologie sice umožňují vytvořit spolehlivý systém, který by byl schopen velice přesně stanovit počet zaparkovaných vozidel, ale náklady na vybudování, zprovoznění a posléze také na provozování systému na celé dopravní síti by byly velmi vysoké. Nabízí se tak vytvořit dopravní model využívající jako vstup informace z realizovaných systémů výkonového zpoplatnění, které jsou již plošně instalovány.

Zpracováno za podpory výzkumného záměru MSM 6840770043 – Rozvoj metod návrhu a provozu dopravních sítí z hlediska jejich optimalizace.

RECENZE
Příspěvek obsahuje po formální stránce veškeré požadované náležitosti, jednotlivé části mají logickou návaznost. Popisovaná problematika je velice aktuální s ohledem na stále rostoucí objem těžké nákladní dopravy v rámci celé Evropy. V době ekonomické krize, kdy se stále omezují investiční prostředky ve všech oblastech dopravy, je potřeba hledat další méně nákladná řešení poptávky po parkovacích místech. Myšlenka využít dopravní informace ze systému výkonového zpoplatnění je velice inovativní a mohla by přinést při řešení této problematiky nový rozměr. Díky informaci o počtu volných parkovacích míst by mohlo dojít k vyšší efektivitě využívání stávající kapacity a zároveň by klesl požadavek na investice v souvislosti s výstavbou nových parkovacích ploch. K příspěvku nemám žádných výhrad a doporučuji ho k publikaci.


doc. Ing. Jiří Čarský, Ph.D.,
carsky@fd.cvut.cz ,
proděkan pro pedagogickou činnost FD,
ČVUT v Praze,
Fakulta dopravní
Ústav dopravních systémů

LITERATURA:
[1] Guideline for the deployment of Intelligent Truck Parking,
www.easyway-its.eu
[2] Guido Schuster, Dr.-Ing., Integrated approach for handling HGV parking on German motorways
[3] Internetový portál Mýto CZ. (
www.premid.cz)
[4] Garber, N., Teng, H., Lu, Y.: A Proposed Methodology for Implementig and Evaluating a Truck Parking Information System, University of Virginia, Charlottesville, 2004
[5] Collective of authors: Intelligent Transportation Systems and Truck Parking, U.S. Department of Transportation, Cambridge, 2005
[6] Washington State Department of Transportation: WSDOT Truck Parking Study – Final Report, 2005
[7] Informační leták Kapsch: Rakouský národní systém výkonového zpoplatnění

Parking Vehicles of Heavy Cargo Transport
The problem of insufficient parking places for trucks over the last years has been recorded in a number of EU countries. The solution of increased demand for parking may lie in extending the capacities of parking areas either by building new ones or by extending the existing infrastructure. Another possible solution may be the management of the existing capacities by applying ITS on the existing infrastructure and use the offered capacity more efficiently. The main reason by this information is not available is the fact that majority of the parking areas is not equipped with the detection devices. The option is to create a transport model using the input information from implemented systems of performance charging which have been installed in some areas.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Aichen, Německo, [1]Obr. 2 – Francie, [1]Obr. 3 – Montabaur, Německo, [2]Obr. 4 – Otevřený mýtný systém, [7]Ing. Bc. Petr Kumpošt

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (176x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (109x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (108x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice