KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Přívoz v německém Zwingenbergu nahradila zavěšená lávka

Přívoz v německém Zwingenbergu nahradila zavěšená lávka

Publikováno: 3.12.2010
Rubrika: Zajímavosti

Řeka Neckar se klikatí pozvolně krajinou vinné révy asi 35 km severně od Heilbronnu přírodním parkem „Neckartal-Obenwald“ a protéká v těsné blízkosti městečka Zwingenberg. Vlastní část města je umístěna podél hlavní komunikace, z níž vede spojující komunikace k břehu řeky, na protějším břehu pokračuje směrem do přírodního parku. Nutnost přepravy místních obyvatel a vzrůstající turistický ruch byl nasnadě možnosti překonat řeku zde. K tomu účelu sloužil řadu let přívoz, který se pohyboval pomocí vodicích lan a spalovacího motoru s průchozím řetězem uloženým v jejím dně.

KONSTRUKCE LÁVKY
Stále vyšší nároky turistů si vyžádaly trvalé řešení bez jízdního řádu a nezbytné údržby zastaralého zařízení. Záměr architekta a předpisy správy vodních cest, omezující plavební prostor bez možnosti jakýchkoli podpor ve vodě, daly možnost navrhnout lehkou a štíhlou ocelovou konstrukci. Dispozice pro návrh konstrukce omezovala šířka vlastní řeky, ta má zde šíři 120 m. Statická konstrukce lávky je mostovka o třech polích, zavěšená na dvou pylonech a uložená na pevných opěrách. Pylony jsou konstruovány do tvaru „A“ se zalomenými spodními nohami z trubek průměru 906 mm a sílou stěny 30. Mostovkovou část tvoří dvojice plnostěnných nosníků z vnější strany uzavřených s krajním lemem zaoblenou stěnou, čímž tvoří uzavřený tvarový nosník.

TRANSPORT A SESTAVENÍ DÍLCŮ
Transport a vlastní sestavení dílců bylo rozděleno na tři základní skupiny: první byla strana při městské části staveniště, druhou je strana vedle přírodního parku a třetí skupinou je střední část určená k zaplavení a zvednutí z plovoucího prostředku. Pro první sestavu nezbylo jiné místo, než 6 m široký odstavný pruh mezi stromy v ochranném pásmu přírodního parku. Zde bylo využito metody sestavování dílců jen pomocí transportních prostředků bez použití jeřábové techniky. Druhá část byla sestavována na pomocné konstrukci s přispěním jeřábové techniky. Pro sestavu střední vložené části byl původně uvažován přístav v Mannheimu, ale po zvážení trasy přes zdymadla na řece Neckar bylo rozhodnuto, že využijeme překládkové plochy vzdálené asi 4 km od místa stavby.

POSTUP PRACÍ
Jako první bylo nutno postavit 35 m vysoké a 68 až 76 tun vážící pylony a zajistit jejich stabilitu. Poté byly vloženy dílce mostovek o hmotnosti přibližně 65 tun probíhající pylony v úrovni spojovacích příčlí. K této sestavě byly přisazeny krajní dílce, které byly usazeny do montážního spoje a na závěrný práh opěry. V mezičase byly do horní části pylonů zavěšeny definitivní závěsy a připnutím k již osazeným dílcům se stabilizovala poloha pylonů. Další fází bylo osadit dílec pokračující na dílec vložený v pylonu, avšak již do plavebního prostoru řeky a bez podpěry – který byl tudíž zavěšen na definitivní lana. Po ukončení montáže sestav nastala nezbytná rektifikace s přihlédnutím k definitivnímu tvaru a napětí v lanech. Současně proběhla na překladišti sestava střední části a v daný okamžik pomocí dvou mobilních jeřábů byla naložena na ponton. Před zaplavením střední části se osadily zvedací konzoly na dílce vyvěšené na definitivních závěsech čnících do řeky nad plavebním prostorem, součástí konzol byly hydraulické soupravy HLZ-50.

Vlastní zaplavení střední sestavy bylo zvládnuto v rámci jednoho dne, de facto za dopoledne, podle předem přesně připraveného postupu. Začátek záležel na kapitánovi, který zná místní podmínky, a stačila necelá hodina k zakotvení sestavy plavidel v dané poloze. Poté se připojily zvedací jednotky HLZ-50, každá s pěticí lan. Následovalo synchronizování polohy zvedaného dílce a tlaků v hydraulických sestavách. Vlastní zdvih od hladiny řeky do polohy (hmotnost 140 tun a přibližně 14 metrů) s průběžnou kontrolou polohy a tlaků v sestavách trval přibližně dvě hodiny. Poté vše pokračovalo nezbytnou korekcí tvaru zavěšené konstrukce a napětí v závěsech, po níž přišly na řadu svářečské práce s následnou kontrolou kvality a tlakovou zkouškou uzavřených komor hlavních nosníků. Jedním z posledních kroků, ale při zavěšených konstrukcích nezbytných, je dopínání definitivních lanových závěsů. To proběhlo podle stanoveného scénáře dle statických výpočtů. Ukončení montážních prací, uložení na ložiska a zabudování mostních závěrů bylo provedeno standardním způsobem.

Závěrem lze konstatovat, že tato zdánlivě jednoduchá konstrukce, která je umístěna do daných místních podmínek – s náročnými omezeními, týkajícími se lodní dopravy, přilehlé hlavní dopravní tepny a v neposlední řadě funkčního přívozu – byla technicky zvládnutelná pouze za dodržení přísné technologické kázně a aktivního nasazení všech pracovníků, jež se podíleli na realizaci tohoto projektu.

Bookmark
Ohodnoďte článek:
Diskuse

Přívoz v německém Zwingenbergu nahradila zavěšená lávka

Digitální foto
Dobrý den, opravdu, foto v časopise DF "Apollo by nigt" je můj snímek. Fotografie mostní architektůry je mým koníčkem. Most v Bratislavě jsem stavěl a byl...
Digitální foto
 Zdravím autora, neměl jste v digitálním fotu otisknutou fotku "Apollo by night" ? Pokud ano, rád bych měl na vás kontakt stránky, email nebo cokoli kvůli...
počet příspěvků: 2 | poslední příspěvek: 13.7.2011 13:33vstup do diskuse >>

Fotogalerie
Zdvih pylonu na straně „Neukirchen“Osazení dílce S-2Sestava dílců na straně „Zwingenberg“Sestavy dílců bez středního pole, vlevo „Zwingenberg“, vpravo „Neukirchen“Zaplavení a zdvih středního dílce o hmotnosti 140 tun

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (176x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (109x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (108x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice