KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Rozvoj dopravní infrastruktury je pro Moravskoslezský kraj stále prioritou

Rozvoj dopravní infrastruktury je pro Moravskoslezský kraj stále prioritou

Publikováno: 13.12.2010
Rubrika: Zajímavosti

Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje je dobrovolnou neziskovou organizací, která se dlouhodobě podílí na vytváření předpokladů pro hospodářskou prosperitu a celkový rozvoj regionu. Bylo založeno v roce 1990 za účelem přispět k řešení důsledků rozsáhlé průmyslové transformace. V roce 1995 byla upravena jeho struktura a programová náplň. Po vzniku Moravskoslezského kraje byla potvrzena účelnost jeho dalšího působení, které postupně překročilo regionální i celostátní rámec. Spolupráci s Moravskoslezským krajem a Krajskou hospodářskou komorou koordinuje podle dohody podepsané 7. dubna 2009.

Počet přímých členů Sdružení se od roku 2001 zvýšil ze 70 na současných 185. Patří sem například významné průmyslové podniky a podnikatelské subjekty, vysoké a odborné školy, projektové a poradenské organizace, finanční instituce ale také oborové klastry, rozvojové a personální agentury, zdravotnické organizace, obce a města. Někteří z těchto členů zastupují řadu subjektů dalších, takže z tohoto pohledu je v rámci Sdružení zúčastněno několik tisíc podniků, podnikatelů a institucí z různých oborů činnosti. To mimo jiné znamená, že přijatá stanoviska, doporučení a priority jsou podloženy praktickou zkušeností a mají stabilní charakter. Totéž platí o kvalitě řešených projektů, koncepcí a spoluúčasti na vzniku regionálních rozvojových strategií a programů.

Stabilizovaly se přitom hlavní programové oblasti, tj.:

  • Rozvoj dopravní infrastruktury a obslužnosti, logistiky a dopravních systémů.
  • Revitalizační a rozvojové záměry v oblasti energetiky, odpadů a životního prostředí.
  • Podpora vědy, výzkumu a odborného školství s důrazem na růst inovací.
  • Zlepšování investičního a podnikatelského prostředí kraje a jeho konkurenceschopnosti.
  • Širší komunikace a spolupráce v rámci regionu, České republiky i Evropské unie a koordinace regionálních aktivit.

Koordinovanou podporu zlepšení dopravní infrastruktury a dopravy, jako základní podmínky hospodářského rozvoje regionu, Sdružení zahájilo již v roce 1995. Stanovilo si přitom hlavní cíle, tj.:

  1. Napojení regionu na hlavní evropskou dopravní síť.
  2. Řešení moderní regionální dopravy.

V roce 1996 byl založen poradní sbor pro dopravní infrastrukturu, jehož členy se stali zástupci jednotlivých regionálních aktivit.

Následovalo zpracování základních koncepčních materiálů o potřebném rozvoji dopravy a dopravní infrastruktury, a to i v souvislosti s připravovaným vstupem České republiky do Evropské unie.

V květnu roku 1997 byl u příležitosti výročí 150 let příjezdu prvního vlaku do Ostravy uspořádán první ročník mezinárodní konference TRANSPORT se zaměřením na posílení severojižního dopravního propojení Evropy a na podporu prioritních projektů.

V červnu téhož roku byl za přispění Sdružení rozšířen VI. panevropský dopravní koridor vedoucí původně pouze přes slovenské území (Žilinu) směrem na jih o paralelní větev VI.B procházející Moravskoslezským krajem a celým moravským územím České republiky.

V roce 2000 bylo prosazeno řešení koncepce rozvoje dopravní infrastruktury Moravskoslezského kraje, na které se Sdružení podstatně podílelo a založena byla také tradice mezinárodního železničního veletrhu CZECH RAILDAYS.

Následovala příprava a prosazení Memoranda o spolupráci při řešení dopravní obslužnosti a rozvoji železniční infrastruktury v Moravskoslezském kraji, které obsahuje konkrétní infrastrukturní projekty a také rozvoj dopravních systémů. To bylo podepsáno v roce 2001, aktualizováno v roce 2006 a Sdružení dosud vede příslušnou pracovní skupinu. K postupně realizovaným projektům patří:

  • Modernizace a elektrizace úseku trati Ostrava-Kunčice – Ostrava hl. n.
  • Modernizace a elektrizace úseku trati Ostrava-Svinov – Opava východ.
  • Zásadní řešení výpravní budovy a dopravního terminálu Ostrava-Svinov, s termínem r. 2006.
  • Urychlení přípravných prací na Moravskoslezské části III. TŽK a zajištění její postupné optimalizace.
  • Postupná optimalizace a elektrizace úseku trati Ostrava-Kunčice – Frýdek-Místek – Český Těšín.
  • Funkční kolejové napojení mezinárodního Letiště Ostrava v Mošnově na II. železniční koridor a regionální dopravní systém.
  • Nasazení nových železničních jednotek do systému regionální dopravy Moravskoslezského kraje.

Od roku 2003 bylo Sdružení také zastoupeno v pracovní skupině MD ČR k výstavbě dálnice D47, komunikace R48 a následně celého tzv. Slezského kříže, tj. vč. komunikací I/11 (I/57). Dopravní napojení na Slovensko je současnou prioritou.

Spolu s rostoucím okruhem spolupracujících institucí se Sdružení zúčastnilo zpracování řady dalších podkladových materiálů a studií vedoucích například k nasazení nových kolejových vozidel do systému regionální dopravy MS kraje, zásadně podpořilo přípravu kolejového napojení ostravského letiště a jiné akce s konkrétními výstupy.

V letošním roce se Sdružení spolu s Moravskoslezským krajem podílelo na financování a zajistilo zpracování „Perspektivního řešení dopravní obslužnosti Moravskoslezského kraje“. Několik let je pravidelně zváno na zasedání Řídící komise EU pro realizaci VI. panevropského dopravního koridoru a účastní se řešení mezinárodního projektu Baltic-Adriatic Transport
Cooperation (BATCo) jako jediný představitel České republiky se 17 dalšími evropskými partnery.

Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje se samozřejmě věnuje dalším podstatným záležitostem, jako je například napojení regionu na vodní cestu, rozvoj kombinované dopravy a logistických center, problematika letecké dopravy i perspektiva vysokorychlostních tratí. Uvedená témata jsou také projednávána na již tradičních mezinárodních konferencích TRANSPORT. Čtrnáctý ročník této mezinárodní konference proběhne v Ostravě ve dnech 9. – 10. listopadu 2010.

Záštitu konference TRANSPORT 2010 převzali:

  • Jerzy Buzek, předseda Evropského parlamentu,
  • Vít Bárta, ministr dopravy České republiky,
  • Ján Figeľ, ministr dopravy, pošt a telekomunikací Slovenské republiky,
  • Cezary Grabarczyk, ministr infrastruktury Polska,
  • Doris Bures, spolková ministryně dopravy, inovací a technologii Rakouska,
  • Jaroslav Palas, hejtman Moravskoslezského kraje,
  • Juraj Blanár, předseda Žilinského samosprávného kraje,
  • Stanislav Mišák, hejtman Zlínského kraje,
  • Lubomír Franc, hejtman Královéhradeckého kraje,
  • Michal Hašek, hejtman Jihomoravského kraje,
  • Zbigniew Sebastian, předseda Unie komor Labe/Odra,
  • Petr Kajnar, primátor statutárního města Ostrava.

Development of Transport Infrastructure is Still a Priority for Moravskoslezský Region
The Association for the Development of Moravskoslezský Region is a voluntary non-profit organisation which has been participating on creation of assumption for economic development and overall regional development. It was established in 1990 for the purpose of contributing to the solution of the results of extensive industrial transformation. The coordinated support of transport infrastructure and traffic development was initiated by the Association in 1995. It defined the following main goals: Connection of the region to the main European transport network and Solution of modern regional transportation. The Association also deals with other significant issues, such as connection of the region to the water route, development of combined transport and logistics centres, the issues of air transport and prospective of high-speed railway tracks. These topics are also discusses at the traditional international conferences TRANSPORT. The 14th anniversary of this international conference will take place in Ostrava on November 9–10, 2010.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Předsednický stůl mezinárodní konference TRANSPORTDopravní obslužnost souvisí s přepravními proudy, příklad OstravyIng. Miroslav Fabian

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (176x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (109x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (108x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice