KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Silniční tunely Ólafsjördur a Siglufjördur na Islandu

Silniční tunely Ólafsjördur a Siglufjördur na Islandu

Publikováno: 30.11.2010
Rubrika: Tunely

Společnost Metrostav a. s. zvítězila v roce 2006 společně s islandskou stavební firmou Háfell é.h.f. v soutěži na realizaci projektů na zlepšení dostupnosti města Siglufjördur na severu Islandu s cílem zajistit kratší spojení s druhým největším islandským městem Akureyri. Součástí projektu byla i stavba Hédinsfjardargöng s tunely Siglufjördur a Ólafsfjördur. Za  tunelovou část projektu byl odpovědný Metrostav a. s., práce na silnicích a mostech prováděla firma Háfell é.h.f.

Celý projekt byl hrazen ze státních zdrojů a investorem stavby byla státní organizace Vegagerdin (Islandská silniční správa), stavebním dozorem byla pověřena islandská firma Geotek. Práce Metrostavu na tomto projektu byly zahájeny v září 2006, ukončení ražeb proběhlo v březnu 2009. 2. října 2010 byl projekt uveden do provozu. Podrobné informace o průběhu ražeb obou tunelů přinesl časopis SILNICE ŽELEZNICE krátce po ukončení ražeb – v květnu 2009 v čísle 2/2009. Nyní předkládáme shrnutí nejdůležitějších informací a také navazující rozhovor s ředitelem divize 5 Metrostavu Ing. Václavem Soukupem.

DATA A FAKTA: TUNELY ÓLAFSJÖRDUR A SIGLUFJÖRDUR NA ISLANDU

  • dva silniční dvoupruhové obousměrné tunely mezi městy Ólafsfjördur a Siglufjördur v délkách 3 650 m a 6 925 m,
  • ražený profil obou tunelů představuje 52,83 m2,
  • tendr na výstavbu tunelů proběhl na konci roku 2005 a na začátku roku 2006,
  • uvažovaná investorská cena v tendru na projekt Hedinsfjardargöng, což je 14 km dlouhá silnice s 11 km tunelů a jedním malým mostem, byla 6,3 mld. Islandských korun (ISK),
  • Metrostavem a. s. „vytendrovaná“ cena byla 5,8 mld., tzn. 92 % investorského rozpočtu,
  • Metrostav a. s. zvítězil v konkurenci dalších pěti firem z celého světa,
  • kontrakt byl podepsán v květnu 2006 a následně koncem léta 2006 zahájena výstavba,
  • ražby byly zahájeny v září 2006, ukončeny v březnu 2009 a 2. října 2010 byl uveden celý projekt do provozu,
  • Metrostav a. s. zakázku realizoval s islandskou firmou Háfell jako sdružení „MEHA“ a měl pozici vedoucího účastníka sdružení,
  • dvě třetiny objemu zakázky, což byla ražba tunelů a vystrojení, bylo dodáváno Metrostavem a. s., zbývající třetina, konkrétně silnice vně i uvnitř tunelu, mostek a technologie v tunelech, představovala náplň pro místní firmu Háfell,
  • na stavbách bylo na injektáže zpracováno 633 t polyuretanů a 617 t rychletvrdnoucího cementu,
  • nadloží tunelů se pohybuje od 5 m v blízkosti portálů až do více než 800 m pod vrcholem hory Thverfjall,
  • Většina basaltových žil a zlomů byla zvodnělá a představovala hlavní cestu pro pohyb podzemních vod. Vzhledem ke značné výštunece nadloží, komunikaci puklin, žil a zlomů s povrchem, dosahoval tlak vody až 32 barů a množství vody vytékající vrtem o průměru 51 mm až 3 000 l/min.
  • Z důvodu nízkých teplot podzemní vody (1,7–3,4 °C) v tunelu Ólafsfjördur nebylo možné používat klasickou cementovou injektáž. Cementová suspenze byla nahrazena dvousložkovou polyuretanovou injektážní směsí pryskyřice CarboPur WF, WFA, spolu s aditivy CarboAdd Thix 2 a CarboAdd Fast. Při vyplňování větších dutin a kaveren byla používána vysocepěnivá dvousložková hmota GeoFoam. Pomocí této hmoty byla vytvořena těsnicí ochranná obálka okolo výrubu v předpolí tunelu – metoda pre-grouting. Injektážní „deštník“ se skládá z vrtů zasazených do obrysu tunelu, které se rozevírají vně pod úhlem 15 °. Jejich délka se pohybuje v závislosti na vzdálenosti zachycené vody, počet a umístění jsou vždy upraveny dle charakteru zastižené poruchy. Ve složitých případech bylo nutné celý proces i několikrát opakovat.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE:

TUNEL SIGLUFJÖRÐUR

  • celková délka 3 875 m
  • ražená část 3 650 m
  • ražený průřez 52,83 m2
  • průřez v odstavu 75,25 m2
  • hloubený úsek (západní portál) 125 m
  • úsek se sklonem 1 % (dovrchní ražba) 1 625 m
  • úsek se sklonem 3 % (úpadní ražba) 2 025 m
  • hloubený úsek (východní portál) 100 m
  • počet zálivů 6 ks
  • kubatura ražených částí 200 000 m3

TUNEL ÓLAFSFJÖRÐUR

  • celková délka 7 150 m
  • ražená část 6 925 m
  • ražený průřez 52,83 m2
  • průřez v odstavu 75,25 m2
  • hloubený úsek (západní portál) 150 m
  • úsek se sklonem 3 % 1 450 m
  • úsek se sklonem 1 % 5 475 m
  • hloubený úsek (východní portál) 75 m
  • počet zálivů 12 ks
  • kubatura ražených částí 380 000 m3

Road Tunnels Ólafsjördur and Siglufjördur in Iceland
The company Metrostav a. s. won in 2006 together with the Iceland construction company Háfell é.h.f. in the competition for the project implementation to improve accessibility of the town of Siglufjördur in the north of Iceland with the goal of providing for shorter connection with the second largest city Akureyri. The project included also construction of Hédinsfjadargöng with tunnels Siglufjördur and Ólafsfjördur. The tunnel part of the project is the responsibility of Metrostav a. s., the works on roads and bridges was carried out by the company Háfell é.h.f. Works commenced on September 2006, the driving was completed in March 2009. Now the project is being put into operation.

Zpracovala Mgr. Ludmila Doudová na základě podkladů společnosti Metrostav a. s.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Související články


Fotogalerie
Mapa Islandu a vyznační místa realizace projektuPodélný řez tunely Siglu a Olafs s vyznačením staničení výšky nadloží a geologieTunel Olafs – téměř 7 km dlouhý ražený tunel těsně před dokončením

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (124x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Nejdelší železniční tunel Březno v provozu (90x)
Zhruba před rokem byla zprovozněna na železniční trati Praha – Chomutov v traťovém úseku Březno u Chomutova &ndash...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (46x)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice