Výroba OK mostu přes Lochkovské údolí v MCE Slaný
Most přes Lochkovské údolí (SO 202/1) je součástí Silničního okruhu kolem Prahy, konkrétně stavby 514 Lahovice – Slivenec. Společně se stavbou 513 Vestec – Lahovice, 512 Dálnice D1 – Jesenice – Vestec a již provozovaným úsekem 515 Slivenec – Třebonice vytváří jihozápadní část celého okruhu, který propojí dálnici D5 (směr Plzeň) s dálnicí D1 (směr Brno).
Ocelovou konstrukci Lochkovského mostu vyrobilo sdružení firem Max Bögl Stahl- und Anlagenbau GmbH & Co. KG z Neumarktu a MCE Slaný pro zhotovitele objektu SO 202 i celé stavby 514, kterým je sdružení stavebních firem STRABAG a. s., HOCHTIEF Construction AG a BÖGL a KRÝSL, k. s. Investorem je Ředitelství silnic a dálnic ČR. Realizační dokumentaci stavby zpracovala společnost SHP Brno společně s německou firmou LAP z Drážďan. Výrobní dokumentaci ocelové konstrukce zpracovala firma Ing. Antonín Pechal, CSc. – projektové a inženýrské služby.
KONSTRUKČNÍ ŘEŠENÍ
Dálniční most přes Lochkovské údolí je navržen jako spojitý trám o pěti polích se vzpěradlovým rámem se šikmými podpěrami v prostředním poli, jedna nosná konstrukce pro oba jízdní směry. Trám je tvořen svařovaným ocelovým komorovým nosníkem s horní spřaženou železobetonovou mostovkou šířky 35,2 m. Převáděná komunikace je vedena ve směrovém oblouku o poloměru 747,5 m a v podélném sklonu 2,4 %. V příčném směru má dostředný sklon 4 %. Celková délka ocelové konstrukce je 425,1 m. Úctyhodné jsou však rozměry příčného řezu.
Komorový nosník mostu sestává z dolní pásnice a dvou šikmých stěn, které jsou zakončeny horními pásnicemi. Spolu s truhlíkem tvoří nosný systém také jeden vnitřní a dva vnější svařované podélníky profilu I. Tyto podélníky jsou v místech příčného ztužení podepřeny pomocí trubkových vzpěr. Na horním povrchu pásnic i podélníků jsou navařeny spřahovací trny a podélníky jsou navzájem příčně propojeny vždy čtyřmi předpínacími tyčemi průměru 40 mm. V podélném směru byla konstrukce rozdělena na 26 montážních sekcí délky od 7,7 do 26 m.
VÝROBA A MONTÁŽ
Výroba ocelové konstrukce, jejíž celková hmotnost činí 4.725 t, byla rozdělena tak, že obě mostárny vyráběly střídavě jednotlivé sekce tak, aby montáž na stavbě probíhala co nejplynuleji. Výroba konstrukce nebyla obtížná konstrukčním provedením, ale svými rozměry a hmotností. Šířka dolní pásnice činí 11,0 m, výška vnější (z pohledu zakřivení oblouku) stěny 4,8 m a výška vnitřní stěny 4,3 m. Tento profil byl rozdělen pouze na tři transportní díly: střední část dolní pásnice (šířka 5,8 m) a dva stěnové díly, sestávající z krajového dílu spodní pásnice, stěny a horní pásnice (transportní šířka cca 6 m a transportní výška cca 4,5 m). Extrémní byly i tloušťky plechů. Zatímco u stěn jsou od 18 do 65 mm a plech středního dílu dolní pásnice má tloušťku 14 mm, krajní díly dolní pásnice mají tloušťku až 165 mm a horní pásnice 110 mm (provedené z jedné tloušťky plechu) až 190 mm (ze dvou lamel tl. 100 + 90 mm). Při délkách jednotlivých sekcí vyráběných v MCE Slaný od 8 do 26 m se hmotnosti podlahových dílů pohybovaly až do 28,2 t a stěnových dílů až 95,5 t.
Pro MCE Slaný, s. r. o. přesahovaly rozměry stěnových dílů možnosti tryskacího i stříkacího boxu, a proto bylo nutno využít podélného styku na stěnách a každou ze stěn vyrábět jako dva výrobní díly. Každý z těchto dílů byl samostatně nejen vyráběn, ale i protikorozně ošetřován. Následně byly oba díly přemístěny do montážního přípravku mimo dílnu, kde proběhla sestava a svaření obou částí stěnového dílu do transportního celku a také protikorozní ochrana montážního svaru. Nátěrový systém je tvořen žárovou metalizací 100 μm na vnitřních a 120 μm na vnějších površích. Metalizované povrchy byly po žárové metalizaci napenetrovány a současně byla v této operaci vytvořena 1. mezivrstva 40 μm. Další operací bylo nanášení druhé mezivrstvy 80 μm (vrchní nátěr o tl. 80 μm bude proveden na stavbě po vybetonování spřažené betonové mostovky). Použity byly barvy od firmy Hempel.
Dílenské přejímky prováděla z pověření investora Ředitelství silnic a dálnic ČR v obou výrobnách společnost Infram, a. s. Přejímky začínaly vizuální kontrolou plechů na povrchové vady, pokračovaly přejímkami jednotlivých výrobních dílů v předotryskaném stavu, přejímkami povrchu jednotlivých výrobních dílů ve stavu otryskaném pro metalizaci a přejímkami stěnových dílů po svaření. Závěrečná přejímka každé sekce probíhala po zkušebním sestavení všech tří transportních dílů v dalším přípravku. Příprava této přejímky byla velice náročná (pro MCE Slaný, s. r. o. znamenala mimo jiné nasazení mobilních jeřábů o nosnosti 100–150 t), umožnila však provedení geodetického zaměření celé montážní sekce a jeho porovnání se zaměřením navazující sekce na staveništi. Přejímky nátěrového systému byly prováděny nezávisle na přejímkách OK a prováděla je firma Kontrol Servis, s. r. o., z Paskova.
Montáž mostu provedla firma Bögl a Krýsl, k. s., závod ocelových konstrukcí Ostrava. Oběma výrobním firmám se v průběhu celé zakázky dařilo dodávat podle dohodnutého termínového plánu a bez kvalitativních problémů. Poslední díly byly z MCE Slaný, s. r. o. dodány na stavbu začátkem června 2009 a výsun smontované ocelové konstrukce byl slavnostně ukončen 10. července 2009. Most přes Lochkovské údolí bude nesporně patřit k dominantám Silničního okruhu kolem Prahy. Pro MCE Slaný, s. r. o. a jistě i pro ostatní zúčastněné firmy bylo ctí se na jeho výstavbě podílet.