„Stále narážíme na problémy s uvolňováním pozemků,“
Rubrika: Silniční okruh kolem Prahy
řekl v rozhovoru pro časopis SILNICE ŽELEZNICE Jiří März, zástupce ředitele stavby 514, hlavní stavbyvedoucí ze společnosti STRABAG a. s.
Jak byste zhodnotil stavbu 514 po technické stránce?
MÚK Lochkov (SO 131) řeší mimoúrovňové připojení místní silniční sítě, tak i napojení stávající silnice II/599 na Silniční okruh kolem Prahy. Je situováno na katastrálním území městské části Lochkov v km 14,900 SOKP. Mimoúrovňová křižovatka je navržena ve tvaru trubky. Větev 1 přechází po mostním objektu (SO 201) přes hlavní trasu v km 14,908 a dále navazuje na silnici II/599 – ulice Pod Lochkovem.
Řešení křižovatky se již po zahájení prací změnilo, protože do ní bude zapojena i místní sběrná komunikace, řešící napojení nově budovaných obytných čtvrtí Velké Chuchle a Radotína. Na tuto změnu bylo vzdáno nové územní rozhodnutí a stavební povolení. V tomto řešení se k větvi 1 postupně připojují větve 2, 3, 4. Všechny větve jsou jednosměrné dvoupruhové – kromě větve 1, která je obousměrná. Celková délka větví, které jsou součástí MÚK, je 1 095 m.
V čem se odlišuje od jiných staveb, které jste vedl?
Stavba SOKP 514 patří po technické stránce k velmi zajímavým stavbám z toho důvodu, že jsou zde zastoupeny téměř všechny druhy technologií, které se v rámci dopravně-inženýrských staveb provádějí. Co se týče odlišnosti od jiných staveb, na jejichž realizaci jsem se podílel, jedná se o stavbu realizovanou v hustě zastavěném území s řadou důležitých inženýrských sítí, které zásobují široké okolí stavby.
Další specifikum výstavby spočívá v ochranném pásmu vodního zdroje (povodí Vltavy). Přestože trasa okruhu byla stabilizována již před léty, narážíme spolu s objednatelem na problémy s uvolňováním pozemků pro stavbu, což ve svém důsledku znamená odklad zahajování prací na některých stavebních objektech. Tyto problémy mají vliv na celkový termín dokončení stavby. Tím spíše, že takováto velká stavba není izolována, ale její uvedení do provozu závisí na dokončení sousedních staveb okruhu.
Mohl byste přiblížit změny v řešení křižovatky, o kterých jste mluvil?
Tvar křižovatky byl změněn z důvodu napojení nově budovaných obytných komplexů ve Slivenci a Velké Chuchli. Hlavním problémem bylo udržení plynulosti dopravy při budování vlastního MÚK. Problematické se ukázalo zejména zachování dopravy na ulici Pod Lochkovem, kudy dnes vede i část tranzitní dopravy směrem na R4 a D1. V rámci realizace MÚK se rekonstrukce stávající komunikace Pod Lochkovem prováděla přímo v trase okruhu. Další skutečnost, která komplikovala výstavbu, byla nutnost napojení na stávající systém odvodnění do retenční nádrže v Lochkově. Kvůli tomu bylo nutno na několik víkendů převést dopravu mimo ni. Tyto uzavírky nám posloužily i pro budování blízké opěry mostu přes Lochkovské údolí.
Jak je řešena tato mimoúrovňová křižovatka, co se týká materiálu?
Konstrukce vozovky u jednotlivých větví je totožná o mocnosti 580 mm. Konstrukce vozovky je tvořena: 40 mm SMA 11 S, 80 mm ACL 22 S, 100 mm ACP 22 S, 180 mm MZK 0/32 a 180 mm ŠD 0/63. Mezi jednotlivými vrstvami je proveden spojovací postřik asfaltovou emulzí modifikovanou 0,30 kg/m2. Během výstavby této MÚK bylo vytěženo cca 55.000 m3 a do násypu uloženo 14.913 m3. Přebytek zeminy byl použit na výstavbu větví na MÚK Strakonická.
Výstavba MÚK Lochkov byla realizována s ohledem k životnímu prostředí. Jak vše probíhalo v praxi?
Otázce ochrany životního prostředí se již od samého počátku přípravy stavby věnoval objednatel stavby ŘSD ČR. S požadavků orgánů ochrany přírody vyplynula potřeba výstavby ekologického objektu, který bude sloužit pro propojení významných biokoridorů v oblasti Lochkova. Výsledkem je vybudování nového mostního objektu přes okruh právě v oblasti MÚK Lochkov. Tento most je široký 29,4 m, přes něj vede ještě polní cesta a také souvislý pás vegetace. Převážnou částí přebytku výkopku ze stavby byl materiál z ražených částí tunelových trub. Protože odvoz velkého množství zeminy přes sousedící městské části Slivenec a Lochkov by nepřiměřeně zatěžoval nejen hlukem, ale i prašností, vybudovali jsme novou komunikaci směrem do oblasti MÚK Lochkov. Po této komunikaci jsme nejen odváželi vykopaný materiál, ale také přiváželi materiál pro ostatní objekty na horní části úseku. Kvůli zamezení šíření hluku z této křižovatky se při její realizaci provedla i výstavba oboustranných protihlukových stěn.
Jaký je aktuální stav výstavby?
Výstavba byla zahájena v březnu 2007 a bude dokončena v dubnu 2010. V současné době se výstavba nachází ve fázi dokončovacích prací. Pro umožnění rekonstrukce části hlavní trasy v prostoru bývalé silnice II/599 bylo nutno zprovoznit část křižovatky, a sice obousměrnou větev 1.