ŘSD zahajuje dokončovací práce na křižovatce D1 s Pražským okruhem, chystají se dopravní omezení
Rubrika: Silniční okruh kolem Prahy
Mezi kilometry 8 – 12 na dálnici D1 u Prahy budou v letošním roce probíhat stavební úpravy. Jde o poslední dokončovací fázi celé série stavebních opatření spojených s loňským otevřením Pražského okruhu a technickým a ekologickým zabezpečením celkové dopravy na nejvytíženější komunikaci v zemi. Pro řidiče přinesou jednotlivé akce v průběhu roku 2011 dopravní omezení, dálnice pro ně bude vyjmuta ze zpoplatnění.
První z celkem tří změn bude probíhat na kilometru 8 u Čestlic, kde dochází k dokončení nového výjezdu. „Tato mimoúrovňová křižovatka po zprovoznění v kompletní podobě zlepší dopravní obsluhu obchodní a průmyslové zóny v Čestlicích, Průhonicích a Dobřejovicích. Jedná se společnou investici ŘSD a obcí Čestlice a Nupaky,“ popisuje generální ředitel ŘSD Jiří Švorc.
Další z úprav se vztahuje na pokračování výstavby křižovatky D1 s Pražským okruhem (km 10-12). Zde budou dokončeny kolektorové vozovky podél D1 a postaven nový výrazně delší most na silnici II/101 přes širší dálnici D1. Poslední novinkou bude vybudování protihlukové stěny v délce 1 600 m podél dálnice D1 u obce Nupaky.
Podle Jiřího Švorce jsou všechny tyto úpravy důležité pro celkovou bezpečnost a lepší mobilitu vozidel na úseku, který je nejzatíženějším z celé České republiky. „Největší přínos vnímáme po stránce zvýšení kapacity a hlavně bezpečnosti oproti stávajícímu provizornímu řešení, zlepšení plynulosti dopravy a doplnění definitivního proměnného orientačního dopravního značení. K dokončení uvedených úprav dojde na konci roku 2011,“ říká Jiří Švorc.
Od cca 18:00 dne 20. 3. 2011 do prosince 2011 bude kvůli stavbě nového mostu přerušen provoz na silnici II/101 (dnešní výjezd 11) a po různých přípravných činnostech, začnou omezení pro řidiče jedoucí po dálnici D1 od 28. 3. 2011.
Objízdné trasy jsou vedeny výhradně po dálnici. Například ve směru od Prahy do Říčan pojedou řidiči na exit 15, kde se otočí, a pojedou na exit 11, kde sjedou na směr do Říčan. Obdobně od Brna do Modletic se budou řidiči otáčet na exitu 6, resp. 8. Ostatní možné trasy po silnicích nižších tříd nebudou kvůli špatnému technickému stavu a výškovým a hmotnostním omezením po dohodě s obcemi vyznačeny.
Největší omezení na D1 nastanou hned v první fázi (cca 28. 3. – 14. 4.), kdy bude provoz veden v každém směru ve 2 jízdních pruzích – demolice mostu. Předpokládá se tvoření kolon a budou přijata zvýšená bezpečnostní opatření. Na Velikonoce bude provoz ponechán bez omezení počtu jízdních pruhů, dojde jen k omezení rychlosti. Další výrazné omezení je plánováno na druhou polovinu srpna, kdy budou pokládány nad D1 nosníky nového mostu (cca 14 dní).
K vedení objízdných tras bude od června 2011 využíván nový exit 8. Nebudou tak zatěžovány křižovatky v Průhonicích.
Po celý rok 2011 může docházet k dalším krátkodobým (v řádu několika dní) omezením, např. při osazování nových portálů dopravního značení. Na nátlak ŘSD zhotovitel zkrátil původní lhůtu výstavby mostu z 52 týdnů na 37 týdnů.
Provoz na začátku a konci prázdnin bude bez větších zásahů jen s omezením rychlosti a šířky jízdních pruhů. „V roce 2010 bylo otestováno, že v případě vedení dopravy 3x3 pruhy, ač za snížené rychlosti a zúžené šířky, k tvorbě kolon nedochází,“ doplňuje Jiří Švorc.