Po otevření okruhu se zvýšil provoz na Jižní spojce
Rubrika: Silniční okruh kolem Prahy
Po otevření jihozápadní části Pražského okruhu se zvýšil provoz na Jižní spojce i na navazujících částech Pražského okruhu. Na Jižní spojce jezdí nyní o 22.000 aut více, na některých úsecích Pražského okruhu o 14.000, respektive o 25.000 vozidel za den více. Vyplývá to z materiálu Technické správy komunikací (TSK), který má ČTK k dispozici. Na hustotu dopravy si půl roku po otevření stěžují obyvatelé Spořilova, kterým nyní projíždějí kamiony, které nesmějí na Jižní spojku a Barrandovský most. Hluk z okruhu vadí také lidem z okolních obcí.
TSK porovnávala intenzitu dopravy před a po zprovoznění Pražského okruhu mezi plzeňskou dálnicí D5 a brněnskou D1. Z výsledků vyplynulo, že první týden po otevření okruhu se na Jižní spojce v oblasti Krče snížil počet vozidel asi o 21.000 na 79.000. "V následujících dvou měsících byla uvolněná kapacita postupně využita vozidly pro vnitroměstskou dopravu natolik, že se zatížení Jižní spojky v tomto úseku zvýšilo oproti původnímu stavu před otevřením nové části okruhu o 22.000 na 122.000 (aut denně)," uvádí se v materiálu TSK. Zvýšilo se i zatížení na navazujících úsecích Jižní spojky.
Po otevření okruhu byl zakázán vjezd kamionům na Jižní spojku, změnilo se rozdělení jízdních pruhů na Barrandovském mostě a byly vypnuty semafory na modřanské straně mostu. To přispělo ke zrychlení provozu a zvýšení jeho plynulosti. Podle TSK tím také stoupla atraktivita Jižní spojky pro osobní dopravu a snížil se automobilový provoz v ulicích v nejbližším okolí, například na ulici 5. května nebo na Vrbově a Lhotecké ulici.
S otevřením jihozápadní části Pražského okruhu se zvýšil provoz také na navazujících úsecích okruhu, například v úseku Ořešská - K Barrandovu o 25.000 vozidel za den, v úseku Karlovarská - dálnice D5 pak o 14.000. Po samotném novém úseku jezdí asi 40.000 až 44.000 vozidel denně.
Po uzavření Barrandovského mostu a Jižní spojky pro kamionovou dopravu se sice podle radnice Prahy 4 ulevilo obyvatelům v Podolí a Braníku, výrazně se ale zvýšil provoz kamionů na Spořilovské ulici. Podle údajů TSK projíždělo loni v listopadu po Spořilovské 53.000 aut denně, což je o 9000 více než před zprovozněním okruhu.
Radnice Prahy 4 proto začala v místě měřit emise a prosazuje výstavbu protihlukových stěn. Podle starosty Pavla Horálka ale zatím jediné stanovisko, které od hlavního města Praha 4 dostala, je, že situace se vyřeší po dostavbě navazujícího úseku okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi. "To je pro nás nepřijatelné," dodal starosta. Tento úsek se totiž ještě nezačal stavět.
Praha 4 původně prosazovala návrat kamionů na Jižní spojku. To ale odmítlo hlavní město. "Hledáme nyní další řešení tak, aby se kamiony vyhnuly Barrandovskému mostu i Spořilovské ulici," řekl ČTK mluvčí Prahy 4 Michal Sochor.
Okruh také navýšil hluk v obcích a městských částech v jeho okolí. Na hluk si nyní stěžují například obyvatelé Dobřejovic, Dolních Břežan, Herinku, Jesenice a Modletic. Ředitelství silnic a dálnic už dříve slíbilo, že se hlukem bude zabývat, na vyhodnocení ale potřebuje zhruba rok. Obyvatelé se obávají, že se mezitím zvýší limity pro hlukovou zátěž.
Počty projíždějících aut na vybraných úsecích před a po otevření jihozápadní části Pražského okruhu (údaje v tisících):
úsek | před - jaro 2010 | po - listopad 2010 | rozdíl |
Jižní spojka, Braník - Sulická | 100 | 122 | +22 |
Jižní spojka, 5. května - Chodovská | 96 | 111 | +15 |
Jižní spojka, Chodovská - V Korytech | 109 | 121 | +12 |
Spořilovská, Spořilov - Chodovec | 44 | 53 | +9 |
5. května, Jižní spojka - Chodovec | 111 | 102 | -9 |
dálnice D1, Chodovec - Chodov | 114 | 104 | -10 |
Strakonická, Lahovičky - Pražský okruh | 52 | 53 | +1 |
Dobříšská, Strakonická - tunel Mrázovka | 73 | 80 | +7 |
K Barrandovu, Pod Habrovou - Geologická | 59 | 49 | -10 |
Pražský okruh | |||
Karlovarská - dálnice D5 | 52 | 66* | +14 |
Ořešská - K Barrandovu | 54 | 79* | +25 |
Lochkov - Strakonická | 0 | 44* | +44 |
Strakonická - přivaděč Vestec | 0 | 40* | +40 |
* údaje od Ředitelství silnic a dálnic
Zdroj: Technická správa komunikací hlavního města Prahy
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.