Na muzejní trať z Kamenického Šenova opět vyjel historický vlak
Rubrika: Kolejový průmysl
Klub železničních cestovatelů zahájil dnes pravidelnou dopravu na muzejní železnici mezi Kamenickým Šenovem na Českolipsku a Českou Kamenicí na Děčínsku. Na pětikilometrový úsek trati vyjel vlak naposledy v roce 2009. Celý úsek prošel nákladnými opravami, vyžádal si několik milionů korun a stovky hodin práce železničních nadšenců a dobrovolníků. Díky tomu budou ale vlaky po celé léto vždy v úterý, středu a čtvrtek vozit opět turisty.
"O víkendech je v regionu dost zajímavých akcí pro turisty, vykrýváme dny, kdy je nabídka menší," řekl u příležitosti zahájení provozu ČTK jednatel klubu Bohumil Augusta. Vlaky budou na trati jezdit pravidelně až do konce prázdnin, ve středu až do Liberce, kde budou končit u Centra Babylon. Na nádraží v Kamenickém Šenově je v době provozu muzejní železnice vždy v úterý a ve čtvrtek po celé prázdniny otevřeno také malé železniční muzeum, zabývající se historii tratě Česká Kamenice - Česká Lípa, upozornil.
Trať i nádraží v Kamenickém Šenově byly vybudovány kolem roku 1886 a jsou spjaty s rozmachem sklářské výroby ve městě. Tamní železnice patří v Libereckém kraji k těm nejstarším. V roce 1979 na ní ale skončila osobní přeprava, pak sloužila jen jako železniční vlečka pro místní závod Preciosy. Na počátku 90. let se na trati provoz zcela zastavil kvůli havarijnímu stavu kolejí. Díky železničním nadšencům z Klubu přátel lokálky Kamenický Šenov se podařilo v roce 1997 obnovit příležitostný provoz. Deset let pak vozily turisty na trati historické motorové soupravy a při zvláštních příležitostech i vlaky tažené parní lokomotivou.
V roce 2007 se provoz na trati kvůli špatnému stavu kolejí a nebezpečným přejezdům opět zastavil. O rok později ji získal Klub železničních cestovatelů. "Museli jsme vyměnit desítky pražců, zrekonstruovat železniční přejezd, který má nyní světelné zabezpečení, osadili jsme i historická návěstí," vyjmenoval Augusta. Jen nádražní budova si bude muset na rekonstrukci ještě počkat. "Bude potřebovat miliony, žádali jsme dotaci z evropských fondů, ale zatím jsme neuspěli," poznamenal.
Obnovení provozu na trati vítají i obě města. Na obnovu trati daly Kamenický Šenov i Česká Kamenice po 40 000 korun. "Dodávali jsme i dělníky na výkopové a podobné práce," řekl ČTK šenovský starosta František Kučera, který věří, že obnovení provozu na trati přispěje k rozvoji turistiky v regionu. Doufá, že v budoucnu nebudou vlaky na trati jezdit jen v létě, ale provoz bude celoroční.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.