MMR zrušilo územní rozhodnutí na část Pražského okruhu
Rubrika: Silniční okruh kolem Prahy
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) zrušilo územní rozhodnutí na východní část Pražského okruhu v úseku od dálnice D1 do Běchovic. Místní obyvatelé s trasou okruhu nesouhlasí, proti územnímu rozhodnutí podali asi 180 námitek. Podle náměstka pražského primátora Karla Březiny (ČSSD) rozhodnutí MMR oddálí realizaci této stavby, kterou Praha považuje za jednu z nejdůležitějších.
"Klíčovým důvodem bylo pochybení magistrátu při doručení rozhodnutí veřejnou vyhláškou, kterou úředníci sejmuli dva dny před uplynutím zákonem stanovených lhůt," zdůvodnil rozhodnutí ministerstva Jan Dvořák z odboru komunikace MMR.
"Samozřejmě je to velmi špatná zpráva, která oddaluje realizaci této jedné z nejdůležitějších staveb," napsal ČTK Březina s tím, že podrobnosti rozhodnutí zatím nezná. Podle pražského primátora Bohuslava Svobody (ODS) se radnice pokusí podat proti rozhodnutí rozklad. Pokud neuspěje, zažádá o vydání územního rozhodnutí znovu. "Rozumím tomu, že se každý brání, když taková stavba vede v blízkosti jeho bydliště. Nějaké řešení se ale musí udělat," řekl ČTK Svoboda.
Praha považuje tuto část okruhu v současnosti za prioritu. Po loňském zprovoznění jižní části Pražského okruhu a vymístění kamionů z Jižní spojky totiž podle primátora těžká nákladní doprava tyranizuje obyvatele Spořilova. Jen dostavbou okruhu mezi D1 a Běchovicemi se dá tento problém podle Prahy zcela vyřešit.
Obyvatelé Běchovic a Dubče, kteří se proti územnímu rozhodnutí odvolali, tvrdí, že magistrát udělal při vydání územního rozhodnutí vážná pochybení. Podle zastupitelky Městské části Praha - Běchovice Petry Šubrtové magistrát zejména nebyl schopen prokázat, že provoz na okruhu nebude překračovat závazné limity hluku a čistoty ovzduší. Stavba zároveň nebyla v souladu s územně plánovací dokumentací, uvedla zastupitelka. Magistrát v průběhu řízení prý udělal i řadu procesních chyb.
"Teď je tu příležitost otevřít debatu o rozumnějším tranzitním okruhu, tak aby vedl skutečně kolem Prahy a nezatížil hlukem a škodlivinami hustě obydlené části města. Navrhujeme alternativní trasu Středočeským krajem," uvedla Šubrtová. Praha ale o vedení okruhu po území sousedního kraje neuvažuje.
MMR už jednou územní rozhodnutí na stavbu části silničního okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1 zrušilo. Magistrát jej v loni v říjnu znovu vydal.
Tato východní část pražského okruhu má mít délku asi 12,5 kilometru. Podle územního rozhodnutí má jít o šestipruhovou silnici s rozšířeným středním dělícím pásem a nouzovými pruhy. Nový úsek naváže na křižovatku se Štěrboholskou radiálou a už hotový úsek 510, který vede směrem Černému Mostu. Končit bude křižovatkou s dálnicí D1.
Okruh má být z větší části veden po zemědělské půdě, v oblasti Běchovic se ale přibližuje obytné zástavbě. Podle obyvatel Běchovic by mohla být nadměrnému hluku vystavena asi stovka místních lidí.
Celková délka vnějšího pražského okruhu, který vede místy u hranic se Středočeským krajem, má být přes 80 kilometrů, dokončena je zhruba polovina.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.