Městský okruh nebude hotov dříve než kolem roku 2022
Rubrika: Silniční okruh kolem Prahy
Vnitřní okruh Prahy zřejmě nebude dokončen dříve než kolem roku 2022. Odhaduje to náměstek primátora pro dopravu Karel Březina (ČSSD). Novinářům to řekl při dnešním zahájení výstavy, která popisuje chybějící část okruhu z Pelc Tyrolky, přes Balabenku až ke Štěrboholské radiále a takzvanou Libeňskou spojku. Po dokončení bude celý okruh měřit zhruba 32 kilometrů. V současnosti je v provozu 16 kilometrů a 6,4 kilometru se staví.
Město v současnosti buduje severozápadní část okruhu, jejíž součástí je tunelový komplex Blanka. Tento úsek by měl být do zkušebního provozu uveden v první polovině roku 2014. Dnes byl ze stavby vyvezen poslední kubík vytěžené zeminy a byla ukončena ražba tunelů.
Po dokončení Blanky bude k dokončení vnitřního (Městského) okruhu chybět 8,8 kilometru ve východní části metropole. Jedná se o dvě stavby, a to úsek o délce 3,2 kilometru mezi Pelc Tyrolkou a Balabenkou a navazující 5,6 kilometru dlouhá část od Balabenky ke Štěrboholské radiále. Přibližně pět kilometrů by mělo být vedeno v tunelech. K tomu chce Praha přistavět ještě Libeňskou spojku, která bude měřit 1,35 kilometru a propojí Proseckou radiálu s Městským okruhem.
Pokud by se podle Březiny příprava chybějících částí dařila, mohlo by se ve stejném roce plynule navázat a začít stavět chybějící úsek. "Určitě nepočítáme s tím, že by stavební práce na Blance a dalším úseku probíhaly paralelně," řekl novinářům Březina. Samotnou výstavbu pak Březina odhaduje na zhruba sedm až osm let.
Plány města na dostavbu vnitřního okruhu kritizuje iniciativa Auto*Mat. Podle jeho zástupců projekt vznikal před třiceti lety a je zastaralý. V Troji má podle nich vzniknout dálnice na břehu Vltavy, v Libni a ve Vysočanech by si prý stavba vyžádala odstřel domů. Stavba podle nich znehodnotí veřejný prostor. "Opatření jako zavedení mýta nebo nízkoemisní zóny by zlepšila životní prostředí v Praze mnohem více než další tunel. Navíc bychom ušetřili desítky miliard, které by se daly použít na stavbu metra nebo nových linek tramvají," uvedl v dnešní tiskové zprávě Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.
Praha náklady na dokončení Městského okruhu nedokáže odhadnout, podle iniciativy by se ale cena za chybějící východní část mohla vyšplhat ke 20 miliardám korun.
I přesto, že dostavba Městského okruhu ještě více než deset let potrvá, bude tento obchvat zřejmě dostavěn dříve než vnější (Pražský) okruh, jehož investorem je stát. Podle Březiny je tak pravděpodobné, že některé úseky Městského okruhu budou nahrazovat vnější obchvat. Vnější Pražský okruh by měl po dokončení měřit asi 83 kilometrů, v provozu je v současnosti zhruba polovina. Chybí úsek od brněnské dálnice D1 do Běchovic a také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až k Černému Mostu. Dokončeny nejsou ani radiály, což jsou silnice, které mají oba okruhy propojit. Letos by měla být otevřena část Vysočanské radiály, město připravuje také Radlickou radiálu.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.