Kvůli tunelu Blanka se možná změní stavební zákon
Rubrika: Silniční okruh kolem Prahy
Kvůli propadu tunelu Blanka by bylo vhodné změnit zákon. Shodli se na tom hosté pořadu Otázky Václava Moravce, podle nichž je chybou, že báňský úřad nemá právo mluvit do projektové dokumentace. Předseda hospodářského výboru sněmovny Milan Urban (ČSSD) prohlásil, že pokud bude potřebná změna zákona, bude pro.
Minulý týden v noci na úterý se propadla část tunelu na zahradě ministerstva kultury v Praze 6. Báňský úřad v reakci na to zastavil další ražbu.
Podle prvního náměstka předsedy Českého báňského úřadu (ČBÚ) Dušana Havla nemá tato instituce možnost nařídit přepracování projektové dokumentace, ani kdyby v ní našla chyby. "Pokud je nějaký nesoulad v projektové dokumentaci, tak nikoliv státní báňská správa, ale stavební úřad je ten, který může zakročit," uvedl Havel. Podle něho má ale jedině báňský úřad dostatečné zkušenosti, aby mohl poukázat na to, kde vznikne chyba. "Pokud by se podařilo kompetenci převést na báňskou správu, tak by byla celá záležitost jednoznačně lepší," dodal Havel.
Podle pražské zastupitelky Petry Kolínské (SZ) je chybou i to, že projekt posuzoval sám investor. Zadal ho magistrát města a schvaloval stavební úřad magistrátu. "Odpůrci stavby na to upozorňovali. Žádali, aby povolení vydával jiný úřad," podotkla.
Propadem tunelu Blanka by se měl zabývat i sněmovní hospodářský výbor. Jeho předseda Milan Urban uvedl, že pokud je nutná změna zákona, on bude pro. Hospodářský výbor by měl podle Urbana na zasedání mimo jiné zajistit, aby mohl báňský úřad v klidu pracovat a jeho posudek nebyl nikým ovlivňován.
"Dovedeme si představit, že při takovém průšvihu budou velké tlaky na ČBÚ. Chceme mu umožnit, aby se na celou věc v klidu podíval. Jestli z toho vyplyne, že máme změnit legislativu, aby ČBÚ posílil pravomoci, tak to rádi uděláme," řekl Urban.
Havel prohlásil, že závěry bude mít úřad do dvou až tří měsíců. "Ze svých zkušeností vím, že vyšetřování může trvat až tři měsíce. Budeme určitě chtít znalecký posudek, bude nutné ohledání místa činu," zmínil Havel.
Zda to zbrzdí výstavbu tunelu, není zatím jasné. Podle mluvčího společnosti Metrostav Františka Poláka je nejprve nutné vědět, jak se bude v místě propadu postupovat, teprve poté lze říci, zda bude možné dodržet termín.
Tunelový komplex Blanka, který se začal stavět v roce 2007, má být součástí severozápadní části městského okruhu. Stavební práce na tunelovém komplexu Blanka vyjdou Prahu na 21,2 miliardy korun, technologie budou stát dalších 4,5 miliardy korun.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.