KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Seriály    Silniční okruh kolem Prahy    Jihozápadní část pražského okruhu slouží motoristům už rok

Jihozápadní část pražského okruhu slouží motoristům už rok

Publikováno: 18.9.2011, Aktualizováno: 20.9.2011 10:05
Rubrika: Silniční okruh kolem Prahy

Dlouho očekávaný jihozápadní úsek pražského silničního okruhu R1 mezi plzeňskou dálnicí D5 a brněnskou D1 oslaví 20. září rok provozu. Náročná a dle mnohých odborníků i nepřiměřeně drahá stavba, která zaplnila jednu z mnoha mezer zanedbané a rozsahem nedostatečné sítě dálnic, má dodnes řadu zastánců i kritiků.

Nová část okruhu ulevila některým pražským čtvrtím od automobilové, především kamionové, dopravy (Braník, Krč), jinde (Spořilov, Říčany a okolí) naopak situaci rapidně zhoršila. Příčinou bylo uzavření Jižní spojky a Barrandovského mostu Praze pro kamiony i snaha řidičů zkracovat si cestu v místech, kde doposud dálniční obchvat Prahy chybí, přes středočeské obce. Nedávno Praha povolila noční návrat kamionů na Jižní spojku. Na dobré pověsti novému úseku okruhu nedodaly ani poměrně časté dopravní či technické komplikace, časté nehody a kolony.

Základní údaje o jihozápadní části okruhu kolem Prahy (R1):

  • Charakteristika: jihozápadní část okruhu kolem Prahy (silnice R1) propojila dálnici D1 směřující na Brno a Ostravu s D5, která vede přes Plzeň do Německa – Českem je tak poprvé možné projet po dálnici z Německa na Slovensko; součástí stavby je i napojení na rychlostní silnici R4 (směr Příbram) a díky již dříve dokončeným úsekům jsou propojeny i rychlostní silnice R6 (směr Karlovy Vary) a R7 (směr Chomutov); stavba o celkové délce 23 km je rozdělena na tři stavební úseky (označené 512-514), součástí stavby jsou i nejdelší dálniční most a největší dálniční křížení v zemi a dva dlouhé dálniční tunely; celá trasa silnice je čtyřpruhová směrově rozdělená středním pásem.
  • Mosty: na trase je celkem čtyřicet mostů, nejdelší jsou přes dva kilometry dlouhá mostní estakáda přes Berounku a Vltavu (mosty přes údolí Berounky, přes mimoúrovňovou křižovatku s ulicí Strakonická, přes Vltavu a železniční trať dohromady měří 2 291 metrů), most přes Lochkovské údolí (421 m dlouhý a 65 m vysoký) a most přes Slavičí údolí (59 m).
  • Tunely: Komořanský (1937 m) a Lochkovský (1661 m) tunel se řadí k nejdelším silničním tunelům v zemi; oba tunely jsou dvoutubusové se dvěma jízdními pruhy v klesajícím a třemi ve stoupajícím tubusu.
  • Mimoúrovňové křižovatky: deset; u Modletic je rozsáhlá mimoúrovňová křižovatka s D1 (největší dálniční křížení v zemi), další obří křižovatkou je křížení s R4 na levém břehu Vltavy.
  • Investor: Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)
  • Dodavatel:
    - úsek 512 - konsorcium firem Dálniční stavby Prahy, Skanska, Metrostav a Pražské silniční a vodohospodářské stavby
    - úsek 513 - sdružení firem Skanska DS, Skanska BS a Alpine Mayreder Bau
    - úsek 514 - sdružení firem Strabag, Hochtief Construction a Max Bögl & Josef Krýsl.
  • Náklady na výstavbu: dle ŘSD zhruba 18 miliard korun bez DPH
  • Doba výstavby: zhruba čtyři roky; stavba úseku mezi Lahovicemi a Slivencem začala v květnu 2006, ražba Lochkovského tunelu byla zahájena v prosinci 2006, ražba Komořanského tunelu v listopadu 2007 (již o několik let dříve byly proraženy průzkumné štoly).
  • Předpokládaná kapacita: až 90 000 aut za 24 hodin.
  • Mýto: mýtné se platí stejně jako je tomu na starších částech okruhu, novinkou je povinnost pro majitele osobních aut mít dálniční známky, které doposud na pražském okruhu nebyly nutné.
  • Ostatní:
    - Jihozápadní část pražského okruhu je první českou dálnicí s takzvaným liniovým řízením dopravy.
    - Zároveň s dokončením nového úseku R1 ŘSD opravilo navazující úsek Třebonice – Slivenec (úsek 515).

 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Pražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – ZlíchověPražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – Zlíchově (52x)
Pražský dálniční okruh byl od samého počátku jeho projektování v posledních měsících roku 1938 vždy trasován a projektov...
Betonáž spřažené železobetonové desky mostu přes Lochkovské údolíBetonáž spřažené železobetonové desky mostu přes Lochkovské údolí (30x)
Nejvyšším mostem v Praze, s výškou až 65 m nad údolím, bude brzo dálniční most, který se klene přes Lochkovské údolí....
Výroba OK mostu přes Lochkovské údolí v MCE SlanýVýroba OK mostu přes Lochkovské údolí v MCE Slaný (28x)
Most přes Lochkovské údolí (SO 202/1) je součástí Silničního okruhu kolem Prahy, konkrétně stavby 514 Lahovice – S...

NEJlépe hodnocené související články

Pražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – ZlíchověPražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – Zlíchově (5 b.)
Pražský dálniční okruh byl od samého počátku jeho projektování v posledních měsících roku 1938 vždy trasován a projektov...
Starostové žádají ministra o posunutí Pražského okruhu (5 b.)
Kvůli hluku a exhalacím chce 11 starostů z Prahy a středních Čech upravit východní část Pražského okruhu. V dopise adres...
Dlouho očekávaná část Silničního okruhu kolem Prahy, úsek 512 D1 – Jesenice – VestecDlouho očekávaná část Silničního okruhu kolem Prahy, úsek 512 D1 – Jesenice – Vestec (5 b.)
Úsek 512 D1 – Jesenice – Vestec, klíčová část jihozápadního segmentu Silničního okruhu kolem Prahy (SOKP), j...

NEJdiskutovanější související články

Pražský okruh výrazně zkrátí cestujícím na Letiště Praha dobu jízdyPražský okruh výrazně zkrátí cestujícím na Letiště Praha dobu jízdy (2x)
Otevření Pražského okruhu v jižní části města zkrátí řidičům, kteří se potřebují dostat na letiště Praha/Ruzyně, dobu jí...
VIDEO: Otevíráme jižní část Pražského okruhu (1x)
Ředitelství silnic a dálnic ČR uvádí do provozu významnou část okruhu hlavního města České republiky. Tolik očekávaný ús...
„Silniční okruh kolem Prahy je v tuto chvíli nejdůležitější částí rozestavěné dálniční sítě,“„Silniční okruh kolem Prahy je v tuto chvíli nejdůležitější částí rozestavěné dálniční sítě,“ (1x)
sdělil v rozhovoru pro časopis SILNICE ŽELEZNICE Ing. Michal Reiter, předseda představenstva a generální ředitel Skanska...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice