Jihozápadní část pražského okruhu slouží motoristům už rok
Rubrika: Silniční okruh kolem Prahy
Dlouho očekávaný jihozápadní úsek pražského silničního okruhu R1 mezi plzeňskou dálnicí D5 a brněnskou D1 oslaví 20. září rok provozu. Náročná a dle mnohých odborníků i nepřiměřeně drahá stavba, která zaplnila jednu z mnoha mezer zanedbané a rozsahem nedostatečné sítě dálnic, má dodnes řadu zastánců i kritiků.
Nová část okruhu ulevila některým pražským čtvrtím od automobilové, především kamionové, dopravy (Braník, Krč), jinde (Spořilov, Říčany a okolí) naopak situaci rapidně zhoršila. Příčinou bylo uzavření Jižní spojky a Barrandovského mostu Praze pro kamiony i snaha řidičů zkracovat si cestu v místech, kde doposud dálniční obchvat Prahy chybí, přes středočeské obce. Nedávno Praha povolila noční návrat kamionů na Jižní spojku. Na dobré pověsti novému úseku okruhu nedodaly ani poměrně časté dopravní či technické komplikace, časté nehody a kolony.
Základní údaje o jihozápadní části okruhu kolem Prahy (R1):
- Charakteristika: jihozápadní část okruhu kolem Prahy (silnice R1) propojila dálnici D1 směřující na Brno a Ostravu s D5, která vede přes Plzeň do Německa – Českem je tak poprvé možné projet po dálnici z Německa na Slovensko; součástí stavby je i napojení na rychlostní silnici R4 (směr Příbram) a díky již dříve dokončeným úsekům jsou propojeny i rychlostní silnice R6 (směr Karlovy Vary) a R7 (směr Chomutov); stavba o celkové délce 23 km je rozdělena na tři stavební úseky (označené 512-514), součástí stavby jsou i nejdelší dálniční most a největší dálniční křížení v zemi a dva dlouhé dálniční tunely; celá trasa silnice je čtyřpruhová směrově rozdělená středním pásem.
- Mosty: na trase je celkem čtyřicet mostů, nejdelší jsou přes dva kilometry dlouhá mostní estakáda přes Berounku a Vltavu (mosty přes údolí Berounky, přes mimoúrovňovou křižovatku s ulicí Strakonická, přes Vltavu a železniční trať dohromady měří 2 291 metrů), most přes Lochkovské údolí (421 m dlouhý a 65 m vysoký) a most přes Slavičí údolí (59 m).
- Tunely: Komořanský (1937 m) a Lochkovský (1661 m) tunel se řadí k nejdelším silničním tunelům v zemi; oba tunely jsou dvoutubusové se dvěma jízdními pruhy v klesajícím a třemi ve stoupajícím tubusu.
- Mimoúrovňové křižovatky: deset; u Modletic je rozsáhlá mimoúrovňová křižovatka s D1 (největší dálniční křížení v zemi), další obří křižovatkou je křížení s R4 na levém břehu Vltavy.
- Investor: Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)
- Dodavatel:
- úsek 512 - konsorcium firem Dálniční stavby Prahy, Skanska, Metrostav a Pražské silniční a vodohospodářské stavby
- úsek 513 - sdružení firem Skanska DS, Skanska BS a Alpine Mayreder Bau
- úsek 514 - sdružení firem Strabag, Hochtief Construction a Max Bögl & Josef Krýsl. - Náklady na výstavbu: dle ŘSD zhruba 18 miliard korun bez DPH
- Doba výstavby: zhruba čtyři roky; stavba úseku mezi Lahovicemi a Slivencem začala v květnu 2006, ražba Lochkovského tunelu byla zahájena v prosinci 2006, ražba Komořanského tunelu v listopadu 2007 (již o několik let dříve byly proraženy průzkumné štoly).
- Předpokládaná kapacita: až 90 000 aut za 24 hodin.
- Mýto: mýtné se platí stejně jako je tomu na starších částech okruhu, novinkou je povinnost pro majitele osobních aut mít dálniční známky, které doposud na pražském okruhu nebyly nutné.
- Ostatní:
- Jihozápadní část pražského okruhu je první českou dálnicí s takzvaným liniovým řízením dopravy.
- Zároveň s dokončením nového úseku R1 ŘSD opravilo navazující úsek Třebonice – Slivenec (úsek 515).
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.