KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Stavba tunelu Vestec – Lahovice

Stavba tunelu Vestec – Lahovice

Publikováno: 27.4.2008, Aktualizováno: 2.12.2008 15:18
Rubrika: Tunely, Silniční okruh kolem Prahy

Součástí stavby Pražského okruhu je i bezmála dvoukilometrový tunel, který je ražen v úseku mezi Vestcem a Lahovicemi. Tento úsek o celkové délce 8,5 km vybuduje sdružení dodavatelů pod vedením společnosti Skanska DS do roku 2010. Investorem projektu je Ředitelství silnic a dálnic, na financování se podílí Evropská investiční banka a Státní fond dopravní infrastruktury.

Během prvních dvou měsíců letošního roku probíhala ražba v obou tunelových troubách, a to jak ve směru od Komořan, tak ve směru od Cholupic (tzn. probíhala ražba na čtyřech pracovištích zároveň). Pracovníci specializované tunelářské firmy Skanska BS zvolili neobvyklou technologii ražby tunelu, když využili průzkumnou štolu pro ražbu tunelu ještě před dokončením otevřených stavebních jam. Využití průzkumné štoly tak zkrátilo termín výstavby o několik měsíců. V průběhu měsíce března pak došlo k prorážce jižního (tříproudového) tunelu. Prorážka severní tunelové trouby je naplánovaná na červenec letošního roku. Plocha výrubu přitom činí místy až 138 metrů čtverečních. „V příportálových úsecích, kde malá výška nadloží neumožňuje ražbu tunelů, probíhá jejich výstavba v otevřených stavebních jámách. Komořanská stavební jáma dosahuje úctyhodných rozměrů: je 170 metrů dlouhá a téměř 30 metrů hluboká,“ řekl novinářům Karel Fulík ze společnosti Skanska DS.

Stavba tunelu Vestec - Lahovice
Vizualizace tunelu Vestec - Lahovice

Silniční tunel je součástí nového 8,5 kilometru dlouhého úseku Pražského okruhu, který odvede tranzitní automobilovou dopravu z metropole. Trasa R513 začíná u rozsáhlé mimoúrovňové křižovatky v Lahovicích, přes 236 metrů dlouhý most překonává Vltavu, dvěma směrově rozdělenými tunely v délce 1 924 (severní) a 1 937 metrů (jižní) vystoupá k Cholupicím, odkud bude pokračovat v hlubokém zářezu k dálničnímu přivaděči Vestec a bude doplněná mnoha silničními nadjezdy a biomosty, které budou sloužit k migraci živočichů.
Při ražbě tunelu používá společnost Skanska DS takzvanou „novou rakouskou tunelovací metodu“, která na základě výsledků měření a sledování chování horninového masivu přizpůsobí technologický postup ražby skutečným podmínkám na stavbě. To umožňuje vynakládat jen nezbytně nutné finanční prostředky na zajištění bezpečnosti a stability výrubu.

Stavba tunelu Vestec - Lahovice
Portál Komořany, zahájení zemních prací

Silniční okruh kolem Prahy, rychlostní silnice R1, jejíž je tunel součástí, doplní stávající vnitřní okruh a plynule odvede tranzitní dopravu tak, aby nezatěžovala obytné čtvrti Prahy. Celková délka vnějšího okruhu bude činit 83 kilometrů. V součastné době jsou v provozu již dvě souvislé části Pražského okruhu: na západě úsek Ruzyně – Slivenec, na který se napojují D5, R7 a budoucí R6, na východě potom úsek Satalice – Běchovice, spojující dálnice D11 a R10. Celková délka těchto úseků přitom činí 17 km.

Stavba tunelu Vestec - Lahovice
Portál Cholupice (archivní záběry)

ZÁKLADNÍ ÚDAJE
Název stavby Silniční okruh kolem Prahy
stavba 513 Vestec – Lahovice
Investor Ředitelství silnic a dálnic ČR
Zhotovitel Sdružení Vestec – Lahovice
vedoucí Skanska DS (podíl 20 %)
členové Skanska BS (podíl 50 %)
a Alpine Mayreder Bau (podíl 30 %)
Projektant Pragoprojekt, tunely – IKP Consulting Engineers
Zahájení/dokončení 2006/2010
Cena 5,9 miliardy Kč

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (135x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Nejdelší železniční tunel Březno v provozu (63x)
Zhruba před rokem byla zprovozněna na železniční trati Praha – Chomutov v traťovém úseku Březno u Chomutova &ndash...
Pražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – ZlíchověPražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – Zlíchově (55x)
Pražský dálniční okruh byl od samého počátku jeho projektování v posledních měsících roku 1938 vždy trasován a projektov...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Pražský okruh výrazně zkrátí cestujícím na Letiště Praha dobu jízdyPražský okruh výrazně zkrátí cestujícím na Letiště Praha dobu jízdy (2x)
Otevření Pražského okruhu v jižní části města zkrátí řidičům, kteří se potřebují dostat na letiště Praha/Ruzyně, dobu jí...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice