I/37 Pardubice – Trojice, II. etapa – kolony aut na průtahu městem na ústupu
Rubrika: Silniční infrastruktura
Silnice I/37 tvoří hlavní dopravní tepnu východočeského regionu. Tato komunikace spojuje kraj Královéhradecký, Pardubický a kraj Vysočina. Silnice je vedena v trase Trutnov – Jaroměř – Hradec Králové – Pardubice – Chrudim – Žďár nad Sázavou – Velká Bíteš. Stavba „I/37 Pardubice – Trojice“ se nachází přímo v Pardubicích, přičemž tvoří část kapacitního průtahu městem. Původní šířkové uspořádání již nevyhovovalo intenzitám dopravy přesahujícím 24 tis. vozidel denně, což z tohoto úseku dělá nejzatíženější komunikaci Pardubického kraje. Není proto divu, že se zde tvoří každodenní dlouhé kolony.
ZÁKLADNÍ INFORMACE:
- Investor: ŘSD ČR, Správa Pardubice
- Zhotovitel: Společnost M‑SILNICE, EUROVIA a MADOS – Trojice, II. etapa
- Vedoucí sdružení: M‑SILNICE a. s.
- Způsob financování: SFDI, spolufinancování z OPD2
- Finanční objem: 368,2 mil Kč bez DPH
- Projektant RDS: M‑PROJEKCE s. r. o.
- Termín předání staveniště: 2. 3. 2015
- Termín zprovoznění: 2. 11. 2017
POPIS STAVBY
Předmětem stavby je zkapacitnění téměř kilometrového úseku komunikace I/37 formou přistavění jízdního pásu východním směrem a rekonstrukce stávající vozovky. Nacházela se zde dvojice již nevyhovujících mostů přes železniční tratě, které byly demolovány a na jejich místě postaveny nové šířkově vyhovující mosty. Rovněž došlo ke zbudování 600 metrů dlouhé a až 8 metrů vysoké úhlové zdi držící násyp rozšířené komunikace a okružní křižovatky MOK Závodiště.
SPECIFIKA STAVBY
Prvním je bezprostřední blízkost rafinerie Paramo, která byla za druhé světové války jedním z hlavních cílů spojeneckých náletů a očekávaly se zde nálezy nevybuchlých pum hmotnosti 500 liber. Z důvodu minimalizování rizika zde probíhal rozsáhlý plošný i hloubkový pyrotechnický průzkum pomocí magnetometrie. Avšak i následující historická etapa, při které se na ekologii příliš nehledělo, znamenala komplikaci v podobě kontaminace okolní půdy vedlejšími produkty rafinace. Vyskytovaly se zde i výrony dehtů z podloží či zakopaná cisterna s asfaltem.
Druhým specifikem je sevření stavby hned trojicí železničních tratí, přičemž jedna z nich, koridor Pardubice – Praha, patří k vůbec nejzatíženějším úsekům v ČR. Zde bylo nutné z důvodu bezpečnosti vybudovat takzvané neutrální pole, což je beznapěťový úsek elektrifikované trati, který vlaky projíždí pouze setrvačností. Ke stejné úpravě došlo i na trati Pardubice – Hradec Králové. Zde byl zřízen i provizorní železniční přejezd, který byl jediným vjezdem na nejsložitější část stavby obsahující mimo jiné dvojici mostních objektů, tubus podchodu a lávku pro pěší.
POSTUP VÝSTAVBY
Určujícím faktorem postupu výstavby byl požadavek investora na kompletní zachování provozu na komunikaci I/37. Z tohoto důvodu musela být zakázka rozdělena do tří etap. První spočívala v provedení pyrotechnického průzkumu, přeložek inženýrských sítí, zřízení neutrálních polí a zejména výstavba mostního provizoria typu MMT-100 nahrazujícího demolovaný most přes hradeckou trať. Jeho opěry byly vyskládány z téměř dvou set kusů prefabrikovaných rámových propustků typu IZM kladených nastojato do výšky osmi metrů. Dále bylo nezbytné provést zajištění stávajícího násypového tělesa pomocí kotvených pilotových pažících stěn až 10 metrů vysokých v délce 200 metrů.
Druhá etapa byla zahájena převedením dopravy na výše zmíněné mostní provizorium a následnou demolicí původního mostu z roku 1959 překlenujícího hradeckou trať. Jeho nosná konstrukce byla tvořena prefabrikovanými nosníky typu KA-61 výšky 870 mm. Po přerušení příčného předpětí byly nosníky podélně rozřezány diamantovými lany a dvojicí jeřábů (LTM 500 a 300) jednotlivé segmenty sneseny. Na uvolněném místě následovala výstavba nového mostu, jehož nosná konstrukce je tvořena 27 ocelovými nosníky výšky 970 mm spřaženými železobetonovou mostovkou. Vzhledem k různé délce opěr (43 × 52 m) jsou uspořádány vějířovitě.
Dalším budovaným objektem byl levý most přes koridorovou trať. Zde byl způsob výstavby volen s absolutní minimalizací prací nad železniční tratí a tím i maximální bezpečností. Nosná konstrukce sestávající se z ocelových nosníků výšky 1 010 mm byla kompletně sestavena na zařízení staveniště, následovalo bednění a nadbetonování 80 mm tenké spřahující desky tvořící ztracené bednění. Tímto způsobem byly vytvořeny jednotlivé T nosníky o hmotnosti 28 tun, podvěšeno odvodnění a další IS a při noční výluce osazeny nad koridor. Následovalo spřažení mostovkou betonovanou na takto připravené ztracené bednění bez nutnosti dalšího omezování provozu pod nosnou konstrukcí.
Dále byla realizována úhlová opěrná zeď dlouhá 600 metrů a vysoká až 8 metrů držící nově zbudovaný násyp komunikace a okružní křižovatka MOK Závodiště. Vše vyvrcholilo na konci roku 2016 převedením dopravy z původní trasy komunikace I/37 na nově zbudovaný jízdní pás včetně dvojice výše uvedených mostů.
To umožnilo zahájení poslední třetí etapy výstavby. A hned první úkol byl zřejmě nejsložitější fází celé stavby. Jednalo se o bezpečnou demolici původního mostu z roku 1959 vedoucího přes první železniční koridor a dvojici vlečkových kolejí. Nosná konstrukce byla z devíti atypických nosníků obdobného průřezu jako KA-61 výšky 1 100 mm. Po provedení diagnostiky a zjištění stavu předpínacích lan byl zvolen nejbezpečnější možný způsob demolice, respektive snesení. Na každý z nosníků byl umístěn transportní nosník (dvojice nosníků I 1000) a pomocí vysokopevnostních táhel došlo k vyvěšení konstrukce tak, aby mohly být jednotlivé prefabrikované nosníky podélně rozřezány diamantovými lany. Takto připravené segmenty o celkové váze 90 tun poté dvojice jeřábů (LTM 500 a 300) snesla na vedle zbudovaný nový most.
Uvolněné místo zaujal nyní dokončovaný nový most, který byl po předchozí pozitivní zkušenosti opět budován formou nadbetonávky na zařízení staveniště a tím vytvoření jednotlivých T nosníků. Současně probíhala rekonstrukce původní vozovky včetně opěrných zdí a byla dokončena demolice již nepotřebného mostního provizoria.
ZÁVĚR
V současné době je stavba těsně před svým dokončením (11/2017) a nezbývá než popřát jejím uživatelům mnoho spokojených kilometrů. V neposlední řadě bych rád poděkoval celému projektovému týmu a všem, kteří se na zakázce podíleli, za spolupráci a osobní nasazení, bez kterého by úspěšná realizace této technicky složité stavby nebyla možná.
I/37 Pardubice – Trojice, Stage 2 – Tailbacks on Through Roads Are Retreating
I/37 road serves as the main road of East Bohemia. The road connects the regions: Hradec Králové, Pardubice and Vysočina, in particular: Trutnov – Jaroměř – Hradec Králové – Pardubice – Chrudim – Žďár nad Sázavou – Velká Bíteš. The I/37 Pardubice – Trojice section is located directly in Pardubice, where it forms a part of the capacity through road. The original width layout was no longer sufficient for the traffic intensity exceeding 24,000 vehicles/day, which made it the busiest road in Pardubice Region. Therefore, it is no wonder that long tailbacks were formed there every day.