KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Ekonomika    Dobeš: Na dopravních stavbách chceme ušetřit 26 mld. Kč

Dobeš: Na dopravních stavbách chceme ušetřit 26 mld. Kč

Publikováno: 11.9.2011, Aktualizováno: 16.9.2011 13:28
Rubrika: Ekonomika

Ministerstvo dopravy chce na více než stovce dopravních staveb v hodnotě bezmála 200 miliard korun v následujících osmi až deseti letech ušetřit 26 miliard korun. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to dnes řekl ministr dopravy Pavel Dobeš, podle kterého budou takto ušetřené peníze investovány do dalších dopravních staveb v regionech.

Úsporná opatření se podle Dobeše mají týkat 111 dopravních staveb v celkové hodnotě 195 miliard korun (bez DPH). "Očekáváme ze strany Ředitelství silnic a dálnic, že jsme schopni mezi deseti až 13 procenty v průběhu těch následujících osmi až deseti let ušetřit, což je víceméně ušetřená částka ve výši 26 miliard korun," uvedl Dobeš.

Ušetřené peníze podle Dobeše ale nezůstanou nevyužity. "Budeme se snažit, že tam kde je ušetříme a budeme motivovat kraj nebo stavební společnost, tak tam je samozřejmě necháme na další stavby," dodal ministr. Ministerstvo dopravy chce zároveň zavést oponentní posudky k projektům dopravních staveb. Projektanti totiž nyní mají zisk z celkové částky projektu, takže jsou podle Dobeše motivováni k tomu, aby projekty byly co nejrobustnější. "Pevně doufám, že od 1. ledna 2012 oponentní posudky budou," podotkl ministr.

V některých projektech dopravních staveb je podle Dobeše intenzita dopravy nastavena na dalších 50 let, samotná stavba má přitom garanční lhůtu 30 let. "Po těch třiceti letech stejně nedosáhne intenzity, na kterou je vystavěna. To je naprosto zbytečné. Řada staveb má naprosto neuvěřitelné množství sjezdů. Zbytečně, jenom kvůli tomu, aby jednotlivé obce nebo kraje vydaly územní rozhodnutí nebo stavební povolení," upozornil.

Vláda ve čtvrtek přerušila jednání o rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pro příští rok. Ministerstvo dopravy požadovalo zvýšení prostředků ze státního rozpočtu pro tento fond na 49 miliard korun. Rozpočet SFDI totiž podle Dobeše nestačí k naplnění plánu dopravní výstavby. V červnu schválené rozpočtové rámce fondu pro rok 2012 stanovily státní příspěvek 37 miliard korun, stejný limit předpokládají i pro následující roky. Pro zachování výstavby všech plánovaných staveb požaduje ministerstvo navýšení rozpočtu SFDI alespoň o 8,8 miliardy Kč.

Chybějící peníze lze podle Dobeše získat například ze všeobecné pokladní správy, kapitoly státního dluhu či z rozpočtů ministerstev. "My jsme tyto návrhy přednesli, ale v tuto chvíli i ze strany pana ministra financí (Miroslava Kalouska) jednoznačně zaznělo, že to musíme rozhodnout jako kolektivní orgán na vládě. Pevně doufám, že po jednání s panem premiérem (Petrem Nečasem) najdeme shodu na tom, že dopravní infrastruktura je důležitým prioritním bodem," řekl dnes Dobeš.

Zastavení dopravních staveb kvůli nedostatku peněz by se podle něj prodražilo, protože rozestavěné projekty je nutné zakonzervovat. Cena staveb by se navíc kvůli odložení zvýšila podle indexu stavebních prací a inflace. Dobeš odhadl, že prodražení by se mohlo ročně pohybovat kolem dvou až tří procent z hodnoty projektů.

Proti původním střednědobým rozpočtovým plánům má stát příští rok poslat SFDI o deset miliard korun méně. Ministerstvo dopravy varovalo, že kvůli tomu se významně zúží plán dopravní výstavby. Česko tak zároveň nedokáže plně vyčerpat peníze na spolufinancování staveb z unijního operačního programu Doprava určené pro léta 2007 až 2013. Už dříve ministerstvo uvedlo, že snížený rozpočet SFDI pro příští rok mimo jiné neumožní zahájit dostavbu dálnice D11 do Hradce Králové, zpomalí stavbu dálnice D47 z Bohumína ke státní hranici s Polskem a povede k pozastavení prací na brněnském silničním okruhu.

Poklesem rozpočtu SFDI bude také postiženo čerpání evropských peněz na projektové přípravy náhradních staveb a nedostatek financí znemožní přípravu staveb pro následující programovací období unijních dotací 2014 až 2020, varovalo ministerstvo. Problémy s využitím evropského spolufinancování dopravních staveb se tak podle úřadu přenesou i do nového dotačního období. V plánovaném rozpočtu na příští léta podle Dobeše budou rovněž chybět peníze na výstavbu komunikací, které si Ředitelství silnic a dálnic v minulosti objednalo a jejichž celková hodnota je 29 miliard korun. „Nebude také možné zvýšit finance na údržbu komunikací,“ uvedl již dříve Dobeš.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Rozhodovací kritéria přepravců v nákladní dopravě (28x)
Nejen v souvislosti se zavedením mýtného se neustále mluví o rozdělení přepravních výkonů v nákladní dopravě mezi silnič...
Analýza ceny ropy (26x)
Doprava byla po celý vývoj lidského společenství základním a v mnoha směrech určujícím hybatelem podoby lidské společnos...
Několik pohledů na normy v ČRNěkolik pohledů na normy v ČR (22x)
Podle stavebního zákona za odbornou kvalitu a bezpečnost staveb zodpovídá především projektant a stavbyvedoucí. Při své ...

NEJlépe hodnocené související články

Rozhodovací kritéria přepravců v nákladní dopravě (5 b.)
Nejen v souvislosti se zavedením mýtného se neustále mluví o rozdělení přepravních výkonů v nákladní dopravě mezi silnič...
Dobeš: Na dopravních stavbách chceme ušetřit 26 mld. Kč (5 b.)
Ministerstvo dopravy chce na více než stovce dopravních staveb v hodnotě bezmála 200 miliard korun v následujících osmi ...
Několik pohledů na normy v ČRNěkolik pohledů na normy v ČR (4.5 b.)
Podle stavebního zákona za odbornou kvalitu a bezpečnost staveb zodpovídá především projektant a stavbyvedoucí. Při své ...

NEJdiskutovanější související články

Financování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-UherskaFinancování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-Uherska (2x)
V roce 1911 se provozování MHD v tehdejších metropolích Rakouska-Uherska obešlo bez dotací. O 100 let později v roce 201...
Řízení projektů dopravní infrastruktury a jejich financováníŘízení projektů dopravní infrastruktury a jejich financování (1x)
Každý rozsáhlý projekt od svého zrodu až do realizace prochází předem stanovenými procesy a také návrhy, které zaručují ...
Na železnici v Libereckém kraji se investovalo přes 400 mil. Kč (1x)
Rekordních více než 400 milionů korun investovala loni Správa dopravní cesty Liberec do rekonstrukcí a velkých oprav na ...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice