Evropská unie nepočítá s tuzemskými vysokorychlostními železnicemi
Rubrika: Kolejový průmysl
Evropská unie nepočítá s českými projekty na vysokorychlostní železnice v rámci evropské páteřní sítě komunikací (Ten-T). „Výstavba rychlodrah se tak může o desítky let prodloužit a obtížnější bude pro tyto projekty sehnat evropské peníze,“ řekl ČTK ředitel Centra pro efektivní dopravu (Cedop) Petr Šlegr. Ministerstvo dopravy uvedlo, že se ještě pokusí odsunutí projektů mezi méně významné trasy zvrátit.
Seznam páteřních komunikací na svých webových stránkách zveřejnila Evropská komise a uvažované tratě spojující české hlavní město s Drážďany a Bavorskem mezi nimi nejsou. „Přesunutí železničních projektů do obecné sítě evropských tranzitních tras především znamená odklad dokončení projektů o 20 let do roku 2050,“ uvedl Šlegr s tím, že pro modernizaci osobní železniční dopravy v Česku představuje rozhodnutí komise katastrofu. "Může se stát, že z Brna pojedete do Berlína přes Ostravu a Polsko a bude to rychlejší," řekl Šlegr. Už dnes je podle něj mnohdy rychlejší dálkové železniční spojení přes Rakousko než přímá trasa přes Českou republiku.
Rozhodnutí zatím není definitivní. Koncepci páteřních tratí bude schvalovat Evropský parlament a rada ministrů dopravy členských zemí. U všech těchto jednání je podle sdružení možné očekávat dohady, návrh se tak může ještě změnit.
Právě o to se podle Martina Nováka z tiskového oddělení ministerstva dopravy úřad pokusí. V rámci rady Evropské unie hodlá ministerstvo iniciovat jednání a obě plánované tratě na seznam doplnit. "Podle našich informací není s návrhem spokojeno více zemí, nejsme jediní," řekl Novák. Nespokojena je podle něj téměř celá visegrádská čtyřka, takže je možné přepokládat společný postup. „Tím, že o změně bude vyjednávat více zemí společně, podaří se vytvořit podstatně větší tlak,“ dodal.
Vysokorychlostní trať do Drážďan by měla vést z pražských Vysočan kolem Litoměřic na Ústí nad Labem, kde by poté tunelem pod Krušnými horami pokračovala do Německa. V Drážďanech by na ní navázala modernizovaná trať vedoucí do Berlína. V úseku Praha - Ústí nad Labem by po této trati vlaky jezdily až třísetkilometrovou rychlostí, tunel pod Krušnými horami by byl konstruován pro maximální rychlost do 200 kilometrů v hodině proto, aby jej mohly využívat i nákladní vlaky. Cesta z Prahy do Drážďan by se zkrátila o 50 kilometrů a byla by více než dvakrát rychlejší. Druhá trať je plánovaná jako propojení Prahy s bavorským Ingoltstadtem přes Plzeň a Domažlice.
Centrum pro efektivní dopravu je občanské sdružení, které vzniklo v roce 2009. Zabývá se propagací železnice jako páteře veřejné dopravy a prosazuje její rozvoj.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.