Bavorsko a Česko podepíší memorandum o rozvoji železniční dopravy
Rubrika: Kolejový průmysl
Bavorské a české ministerstvo dopravy se chystají podepsat memorandum o rozvoji vzájemné železniční dopravy. Oznámil to šéf bavorského rezortu Martin Zeil, který by měl dokument s českým kolegou Pavlem Dobešem stvrdit v první polovině letošního roku.
"Hranice už je téměř čtvrtstoletí znovu otevřená, ale u kolejí působí nedostatečná infrastruktura skoro jako závora. Všichni zúčastnění by měli být připraveni u tohoto tématu zintenzivnit práci," zdůvodnil Zeil potřebu rozvoje železnice mezi Českem a největší německou spolkovou zemí, ležící v jeho sousedství.
V memorandu chtějí obě strany podle Zeila stanovit, "kam by vlak měl jet jak podle infrastruktury, tak vzhledem k provozu". "Nechceme přitom jen ukazovat prstem na německý stát, ale dostát i své odpovědnosti jako tomu bude u znovuotevření čtvrté bavorsko-české trati mezi Selbem a Aší," prohlásil bavorský ministr, který připravovanému dokumentu přikládá i velký symbolický význam jako potvrzení dobrých sousedských vztahů. V současnosti se text podle něj nachází v závěrečném schvalovacím procesu.
Chystaný podpis memoranda Zeil oznámil při pondělních oslavách 150. výročí zahájení železničního spojení mezi Bavorskem a českými zeměmi. Trať tehdy vedla ze Schwandorfu do Plzně.
Češi a Bavoři nyní usilují hlavně o vybudování železničního koridoru, který spojí Prahu s Mnichovem a má výrazně urychlit vlakovou přepravu mezi oběma metropolemi. Tento záměr podporují regionální představitelé na obou stranách hranice, kteří sepsali společnou deklaraci za výstavbu koridoru a v pondělí ji předali německému ministru dopravy Peteru Ramsauerovi a náměstkovi českého ministra dopravy Ivu Vykydalovi.
Realizace projektu údajně naráží hlavně na spolkové ministerstvo dopravy, které ho zatím nezařadilo do svého plánu výstavby na příštích pět let, což chtějí Bavoři i Češi změnit. "Doufám, že (deklarace) v obou hlavních městech ukáže, jak důležité je pro oba hraniční regiony toto vlakové spojení pro jejich budoucí rozvoj," podpořil iniciativu vlády bavorské Horní Falce a Plzeňského kraje Zeil.
Plánovaný železniční koridor má vést přes Plzeň, Domažlice a Řezno. Náklady na vybudování českého úseku mezi Plzní a hranicemi jsou odhadovány na 28 miliard Kč, na bavorské straně by kvůli lepšímu stavu tratí měly být podstatně nižší. Zainteresované regiony usilují o to, aby byl hotový do roku 2020.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.