ANKETA: Jihozápadní část Silničního okruhu kolem Prahy (úsek 512, 513 a 514)
Rubrika: Silniční okruh kolem Prahy
1. V čem spatřujete hlavní přínosy a také negativa dokončených úseků jihozápadního segmentu pražského silničního okruhu?
2. Co bylo při výstavbě nejobtížnější?
3. Jak byste zhodnotil průběh výstavby/průběh prací vaší společnosti a také spolupráci s ostatními firmami?
A) CÍLOVÁ SKUPINA: ZHOTOVITELÉ
Úsek 512 D1 – Jesenice – Vestec
Ing. Tomáš Hajič
předseda představenstva,
tomas.hajic@dsp.cz,
Dálniční stavby Praha, a. s., (lídr Sdružení 512)
Ad 1) Je zřejmé, že stavba 512 jihozápadního segmentu SOKP, bude od začátku svého uvedení do provozu klíčovou dopravní stavbou s vysokou intenzitou dopravy.
Ad 2) Stavba 512 jihozápadního segmentu Silničního okruhu kolem Prahy se musela vypořádat především s omezeními staveniště z důvodů prováděného záchranného archeologického průzkumu v rozhodující části trasy s násypovými partiemi. Tím bylo do ukončení archeologických prací téměř znemožněno provádění zemních prací na hlavní trase stavby. Další problémy na staveništi přinášelo komplikované majetkoprávní projednávání a výkup pozemků záboru staveniště potřebného pro vlastní těleso trasy komunikace a věcných břemen pro nezbytné přeložky inženýrských sítí. Tyto problémy znamenaly posun zahájení některých prací o devět až 12 měsíců od zahájení stavby.
Ad 3) Výstavba SOKP 512 probíhala podle zkráceného tzv. akceleračního časového plánu realizace prací s celou řadou technicko-organizačních opatření směřující k extrémně krátké době výstavby, která s sebou přináší zvýšené nároky na koordinaci prací všech zhotovitelů a podzhotovitelů na staveništi.
Úsek 513 Vestec – Lahovice
Ing. Aleš Novák
ředitel závodu,
ales.novak@skanska.cz,
Skanska a. s.,
divize Silniční stavitelství,
závod Čechy západ, (lídr Sdružení 513 a člen Sdružení 512)
Ad 1) Hlavní město Praha i projíždějící řidiči potřebovali Pražský okruh velmi naléhavě. Praze přinese vnější silniční okruh odlehčení vnitřních přetížených komunikací a řidičům ušetří čas a náklady, přičemž se jim zvýší pohodlí a bezpečnost. Zlepší se také připojení na letiště Ruzyň a cestující z Moravy tak nebudou mít důvod preferovat letiště ve Vídni nebo Bratislavě.
Ad 2) Stavba Pražského okruhu byla sice náročná, ale výrazně se neliší od jiných významných dopravních staveb. Byli jsme na ni dobře připraveni, a i proto se nám podařilo vypořádat se se ctí i s některými komplikovanějšími úseky, jakými jsou například křížení s dálnicí D1 či rozšíření tunelu o jeden jízdní pruh.
Poněkud neobvyklá u liniových staveb byla obrovská pozornost, kterou této stavbě věnovala jak média, tak veřejnost. Zvláště budovaná mimoúrovňová křižovatka s dálnicí D1, kde denně projedou desetitisíce aut, byla doslova „na očích“ v každé minutě. I s tím se samozřejmě musí stavebníci vypořádat.
Velmi pečlivě jsme pak především v letošním roce sledovali počasí, které průběh prací komplikovalo, zejména to byly přívalové deště v době dokončování díla, které ničily například vegetační výsadbu. Zima byla poměrně dlouhá a množství sněhu bránilo práci například na mostních objektech. Proto jsem velmi rád, že se vše podařilo zvládnout a za to našim lidem na těchto stavbách moc děkuji.
Ad 3) Stavby byly technicky náročné, ale tím pro nás i velmi zajímavé. Dva zhruba dvoukilometrové dálniční tunely vedle sebe ani most přes Vltavu dlouhý 236 m nestaví ani naše společnost každý den. Jsem rád, že jsme měli možnost ukázat, že umíme řídit i zrealizovat takto velké projekty. Spolupráce členů sdružení pod naším vedením byla profesionální a vždy směřovala k řešení problému. Výsledkem spolupráce je dodržení tvrdého termínu dokončení díla.
Václav Bohatý
vedoucí projektu,
vaclav.bohaty@alpine.cz,
ALPINE stavební společnost CZ, s. r. o., (člen Sdružení 513)
Ad1) Pražský silniční okruh je důležitou dopravní stavbou celostátní úrovně a po dokončení bude tvořit významnou součást silniční sítě hlavního města Prahy, jehož základní funkcí je především převedení průjezdné tranzitní dopravy. Díky svému plánovanému dopravnímu zatížení má stavba SOKP na své okolí podstatný vliv. Z důvodu protihlukových opatření je stavba 513 Vestec-Lahovice navržena tak, aby se v maximální možné míře vyhýbala obytným částem, silniční těleso je ve velkém rozsahu vedeno zářezem a podél celého úseku byly realizovány zemní valy. Velká pozornost byla věnována eliminaci negativních vlivů stavby na životní prostředí. Součástí stavby byla výstavba šesti mostních objektů pro zachování migračních tras zvěře.
Ad 2) Firma ALPINE je společně s firmou Skanska dodavatelem stavby SOKP 513. ALPINE na stavbě SOKP 513 Vestec – Lahovice zajišťovala výstavbu úseku od km 1,35 (napojení na stavbu 512) po km 7,193 (horní tunelový portál Cholupice) a silniční přivaděč Vestec v délce 1,9 km. Součástí stavebních prací byla i výstavba 20 mostních objektů a tří mimoúrovňových křížení.
Každá stavba přináší s sebou řadu technických problémů, na stavbě 513 tomu nebylo jinak. Klíčovým problémem pro zdárnou realizaci díla byl však od prvopočátku termín určený k výstavbě. Ačkoliv stavba 513 byla zahájena v roce 2006, náš úsek získal stavební povolení až v únoru roku 2008. Dohánění dvouleté ztráty kladlo extrémní nároky na řízení a koordinaci prací po celou dobu realizace stavby.
Ad 3) Zdárný průběh stavby a její dokončení by se nepodařily bez pochopení, pomoci a vstřícné spolupráce se zástupci a občany obcí a městských částí Prahy dotčených výstavbou části silničního okruhu – stavbou 513.
I přes velký počet pracovníků, množství techniky a souběhů prováděných technologií na tak rozsáhlé stavbě, jsme nezaznamenali žádný závažný pracovní úraz. Tato skutečnost je mimo jiné i dokladem odpovědného přístupu k zásadám bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v naší firmě.
Úsek 514 Lahovice – Slivenec
Ing. Ladislav Štefan,
ředitel projektu,
ladislav.stefan@hochtief.cz,
HOCHTIEF CZ a. s., (člen Sdružení 514)
Ad 1) Je to řešení, které chybělo a na které všichni, jako uživatelé silnic, dlouho čekáme. Řešení je to velmi potřebné, rozsahem přiměřené a technicky a esteticky velice zdařilé.
Ze svého pohledu bych chtěl zdůraznit relativně nový technický prvek na našich silnicích a železnicích – tunel. Byl „znovu objeven“ po delší odmlce v období předchozího politického režimu. Užití tohoto prvku umožňuje vést stopu komunikace v nových, efektivních trasách s výrazným zlepšením poměru přínosy/negativa. Užití tunelů na okruhu znovu potvrzuje, že toto je cesta k ochraně urbanizovaných celků i k ochraně přírody a krajiny vůbec.
Ad 2) S technickým pokrokem přicházejí nová řešení, lepší a podrobnější výpočetní metody, vyšší míra využití vlastností stavebních materiálů až k jejich mezím, vyvíjí se technologie provádění stavebních prací… Opět se potvrdila zkušenost, že každá stavba je jiná a unikátní. Že předsevzetí, daná před začátkem stavby – teď to uděláme snadno a lépe než minule – jsou lichá. A pokud bych měl vybrat konkrétní stavební objekt, bude to nesporně most přes Lochkovské údolí.
Ad3) Pro skupinu Hochtief i tuzemskou společnost HOCHTIEF CZ to byl pilotní projekt na českém trhu a já ho hodnotím jako úspěšný. Výsledek realizace celé stavby je vždy především věcí dobré spolupráce celého týmu, partnerů ve sdružení i ostatních zúčastněných stavebních firem. Velkým přínosem byly změny technického řešení stavby přijaté na základě návrhů dodavatelského sdružení. Zejména změna dopravního řešení mimoúrovňové křižovatky Strakonická.
Na této stavbě také velmi kladně hodnotím, že širší pracovní tým celého úseku 514 tvořili schopní, ochotní a nekonfliktní lidé. I z této stavby jsem si proto odnesl několik nových přátelství.
B) CÍLOVÁ SKUPINA: PROJEKTANTI
Ing. František Hanuš,
ředitel společnosti,
hanus@novak-partner.cz
Ing. Milan Šístek,
technický ředitel,
sistek@novak-partner.cz,
NOVÁK & PARTNER, s. r. o.
Ad 1) Hlavní přínos spočívá v úpravě dopravního řešení MÚK Strakonická se SOKP. Samozřejmě největší význam je v kapacitním spojení D1 a D5 mimo trasu – Jižní spojka – Barrandovský most.
Negativní je, že celý SOKP by měl mít vyšší kapacitu celkem 2 × 3 pruhy. Dále je nutné co nejrychleji dostavět úsek 511, aby fungovala tranzitní doprava z D11 na D5.
Ad 2) Nejobtížnější bylo v daném krátkém čase vyprojektovat nové řešení 2 km dlouhé estakády, stavěné složitými technologiemi a v různých stavebních etapách.
Ad 3) Mimořádně dobrá spolupráce mezi všemi účastníky výstavby (investor, zhotovitel, projektant, architekt a různí podzhotovitelé) vedla k vytvoření mimořádného stavebního díla.
C) CÍLOVÁ SKUPINA: ARCHITEKTI
Ing. arch. Petr Šafránek,
spoluautor architektonického řešení (s doc. Ing. arch. Patrikem Kotasem; Atelier designu a architektury),
arch.safranek@volny.cz,
Architektonický a projekční atelier
Ad 1) Hlavní přínos vidím ve zrychlení dálničního propojení směru Plzeň – Brno. V Praze je pozitivem této stavby odlehčení Jižní spojky, Radotínu a také vybudování nových pěších a cyklistických lávek přes Berounku a Vltavu.
Ad 2) Při projektování a architektonickém řešení přinášely určité potíže různé změny v návrhu Lochkovského mostu. Výsledek se však nakonec poměrně dosti přibližuje původním návrhům a ideám.
Ad 3) Spolupráce byla dle mého názoru velmi dobrá, a to jak se zástupci investora, tak i se zhotovitelskými firmami. Z našeho pohledu architektů musím ocenit vstřícnost a snahu o to, aby výsledek byl co nejlepší.
PUBLIC OPINION POLL to the topic of: South-western Part of the Ring Road around Prague (sections 512, 513 and 514)
Target group: contractors, designers and architects.
Foto: archiv respondentů; archiv redakce