KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tištěná čísla    2/2012 - květen

2/2012 - květen

Editorial

Na železnici, dějou se věci

Držíte v rukou speciální číslo Silnic železnic, které se více než obvykle zaměřuje na železnici. Liberalizace železniční dopravy se pomalu rozjíždí a na trh vstupují noví hráči, kteří chtějí konkurovat zavedeným Českým drahám. RegioJet Radima Jančury už vesele brázdí trasu Praha – Ostrava a Leo Express Leoše Novotného se na stejnou trasu chystá vtrhnout ke konci roku. V květnu představil na zkušebním okruhu ve Velimi nové vlaky a tvrdí, že uspěje díky nízkým provozním nákladům, pohodlí a nadstandardním službám. Více se dozvíte v rozhovoru, který jsme s mladým podnikatelem vedli.

S liberalizací se musí vypořádat i České dráhy, které konkurence tlačí k lepším službám a obměně zastaralého vozového parku. Otázkou číslo jedna bude, zda dráhy zůstanou národním vlajkovým dopravcem nebo přepustí nejlukrativnější trasy konkurenci. Nejen o místě ČD na liberalizovaném trhu jsme debatovali s členem představenstva ČD Pavlem Švagrem.

A v neposlední řadě je liberalizace železniční dopravy velkou příležitostí pro výrobce kolejových vozidel. Kolejový průmysl má v Česku dlouhou tradici a jen firmy v Asociaci podniků českého železničního průmyslu (ACRI) vytvářejí roční obrat 82 miliard korun. Řada z nich se prosadila i v zahraničí a české vlaky jezdí doslova po celé Evropě. Technické i výrobní novinky představujeme ve speciálním bloku, který se věnuje výhradně kolejové dopravě. Většina představovaných lokomotiv, vagonů i dalších komponentů bude k vidění i naživo na Dnech kolejové dopravy Czech Raildays 2012 v Ostravě (19. – 21. června).

Ale nejen železnicí je živa odborná veřejnost. Špatné zprávy ze stavebnictví neustávají. Stavební výroba meziročně klesla téměř o desetinu a pomalu není co stavět, což je v době dobíhajících evropských programů a přípravě nových alarmující. Ministerstvo dopravy tak řeší otázku, kde sehnat potřebné miliardy a zároveň nezatížit schodek státního rozpočtu. Jaké možnosti vláda má a co nás čeká v následujících letech, se dočtete v rozhovoru s ministrem dopravy Pavlem Dobešem, který je úvodním materiálem tohoto čísla.

Dobrou zprávou je, že přes všechny ekonomické potíže vznikají i v dnešní době vizuálně podařené a užitečné dopravní stavby po celé republice. Příkladem může být technicky náročný Trojský most v Praze nebo Extradosed most přes nádraží v Bohumíně. Oběma se v čísle rozsáhle věnujeme.

Petr Svoboda,
šéfredaktor

Obsah

Související obsah (tištěná média)

2/2012 - Bezpečnostní prvky v dopravě
2/2012
Bezpečnostní prvky v dopravě

Předplatné

Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 596 771 560, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice