KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Porovnání některých vlastností běžných a alkalicky aktivovaných betonů

Porovnání některých vlastností běžných a alkalicky aktivovaných betonů

Publikováno: 5.7.2012
Rubrika: Zajímavosti

Příspěvek je zaměřen na porovnání vlastností alkalicky aktivovaného a běžného samozhutnitelného betonu na větších vzorcích – trámcích 200 × 300 × 3 000 mm. Na těchto byly provedeny ohybové zkoušky a na doprovodných vzorcích základní zkoušky pevností a lomových vlastností. Zároveň byla také použita nedestruktivní zkouška pomocí akustické emise. Porovnáním vlastností těchto materiálů, jejich kladů a záporů, lze získat nový směr a použití nejen ve stavebních oborech.

ÚVOD
V současné době se s vývojem nových materiálů stále častěji objevují alkalicky aktivované betony. Tyto jsou laboratorně zkoušeny na malých vzorcích již řadu let. Před případnou aplikací v praxi je ovšem třeba ověřit vlastnosti těchto materiálů na větších vzorcích a provést jejich porovnání s dosud používanými betony.

Tato myšlenka vybetonování větších dílů byla zrealizována s pomocí firmy ŽPSV a. s. a Katedry dopravního stavitelství – Dopravní fakulty Jana Pernera v Pardubicích. Výsledky, popis, zhodnocení a porovnání vlastností alkalicky aktivovaného a běžného samozhutnitelného betonu na větších vzorcích – trámech 200 × 300 × 3 000 mm, je naznačeno v tomto příspěvku.

Bylo vybetonováno pět trámů – jeden z prostého samozhutnitelného betonu C40/50, druhý z téhož, ale s přidáním drátků Dramix. Na zbylé tři byl použit alkalicky aktivovaný samozhutnitelný struskový beton s přidáním drátků Dramix, z nichž jeden obsahoval navíc ocelářskou výztuž (4 × R14 + třmínky 14 × R6). Na těchto byly provedeny ohybové zkoušky a na doprovodných vzorcích základní zkoušky pevností a lomových vlastností. Zároveň byla také použita nedestruktivní zkouška pomocí akustické emise (při tvrdnutí po dobu 28 dní a při samotném zatěžování).

Tabulka 1 – Složení použitých směsí

    Směs 1 Směs 2 Směs 3
CEM I 42,5 R Mokrá kg 385 385 -
SMŠ 380 Štramberk kg 250 250 450
Vodní sklo sodné, Ms = 1,6 kg - - 65
50% roztok KOH kg - - 37
voda kg 210 210 160
Chrysofluid Premia 150 kg 4,3 4,3 -
0/4 Halámky C4 kg 775 775 840
4/8 Plešovice kg 355 355 380
8/16 Plešovice kg 360 360 390
drátky kg 0 40 40
Směs 1 – samozhutnitelný beton
Směs 2 – samozhutnitelný beton s drátky
Směs 3 – alkalicky aktivovaný samozhutnitelný beton s drátky

ALKALICKY AKTIVOVANÉ MATERIÁLY
Beton patří k významným a velmi rozšířeným stavebním materiálům. Jeho celosvětová roční spotřeba je zhruba 8,8 miliard tun. Toto množství díky rozvoji infrastruktury v západních a zejména v rozvojových zemích se bude i nadále zvyšovat. Tradičním pojivem pro jeho výrobu byl až doposud portlandský nebo směsný cement, jehož výroba má velmi negativní vliv na životní prostředí. Toto univerzální pojivo je poměrně levné a široce rozšířené, ale má i řadu nedostatků.

Proto se v posledních letech objevuje snaha vyrábět materiály, které jednak splňují přísné požadavky na co nejhospodárnější produkci, ale také nepředstavují přílišnou zátěž pro životní prostředí.

Alkalicky aktivované materiály jsou vyráběny alkalickou aktivací vhodného materiálu jako jsou např. odpadní materiály (různé druhy elektrárenských popílků a strusek) a nebo materiálů již využívaných v betonářském průmyslu jako např. metakaolinů a slínku resp. Portlandského bezsádrovcového cementu. Jako aktivátory se využívají uhličitany, hydroxidy a křemičitany alkalických kovů (nejčastěji Na a K) a jejich různé kombinace.

Tyto materiály jsou nyní často středem zájmu výzkumu, využívají a zkoumají se různě připravené směsi spolu s plnivy (kamenivem a výztuží) ve snaze nalézt kombinaci s co nejlepšími vlastnostmi.

Hlavní výhodou alkalicky aktivovaných materiálů v porovnání s klasickým betonem je značná odolnost proti ohni, chemická odolnost, mrazuvzdornost, ale také podstatně ekologičtější způsob výroby. Při běžné výrobě alkalicky aktivovaných materiálů vzniká šestkrát méně oxidu uhličitého než při výrobě cementu. Současná produkce cementu tvoří osm procent všech emisí, které mají na svědomí skleníkový efekt. Přesto se počítá s růstem potřeby cementu na celosvětovém trhu již do roku 2020 na dvojnásobek. Jako jeden z významných prostředků řešení hrozící ekologické katastrofy se nabízejí právě alkalicky aktivované materiály. Určitě beton okamžitě nenahradí, ale mohou účinně pokrýt zvýšení poptávky [2, 3].

POROVNÁNÍ BETONŮ A PROVÁDĚNÉ ZKOUŠKY
Následující porovnání je zaměřeno na dva z vybetonovaných trámů a to na trám z prostého samozhutnitelného betonu C40/50 s drátky Dramix a alkalicky aktivovaný samozhutnitelný struskový beton s přidáním drátků Dramix.

Složení použitých směsí je uvedeno v tabulce (tab.1). Betonáž byla provedena na závodě ŽPSV, a. s. v Byňově u Nových Hradů. Na vyrobených trámech byly provedeny ohybové zkoušky a na doprovodných vzorcích základní zkoušky pevností a lomových vlastností.

ZÁVĚR
Vzhledem k tomu, že samotná betonáž jednotlivých trámů a doprovodných vzorků byla provedena na podzim roku 2011, jednotlivé zkoušky byly prováděny po 1, 7, 28 a 90 dnech, je zde v tomto článku zobrazena pouze část výsledků.

Další hodnoty z měření se v současné době ještě zpracovávají a teprve na jejich výsledcích bude následně možné další porovnání vlastností klasických a alkalicky aktivovaných betonů.

Závěrem lze v těchto dnech po prvotním vyhodnocení výsledků říci, že alkalicky aktivovaný struskový beton o zvoleném složení, v porovnání s klasickým betonem C40/50 XF4 vykazuje nižší hodnoty pevností v tahu za ohybu i v tlaku na zlomcích a má nižší modul pružnosti a měrnou hmotnost. Obecně lze ale říci, že i tyto o něco málo nižší hodnoty nejsou překážkou v použití těchto materiálů ve stavebnictví a našly by si zajisté svá uplatnění a s tím spojené výhody oproti betonům.

LITERATURA:
[1] Bílek, V., Urbanová, M., Brus, J., Koloušek, D.: Alkali-Activated Slag Concrete development and their practical use; 12th International Congress on the Chemistry of Cement; J. J. Beaudoin, J. M. Makar and L. Raki Eds., Montreal 2007, Canada, T3-06.6
[2] Straňák, V.: Geopolymery; Matrix-2012;
http://www.matrix-2012.cz (accessed Aug 18, 2010)
[3] Kynclová M.: Geopolymetní betony – materiály šetrné k životnímu prostředí, Juniorstav 2008 – 4.2 Nové stavební hmoty; Ed.; 2008

Comparison of Some Properties of Standard and Alkali-activated Concrete
New inorganic binders are searched which are able to substitute Portland cement in some branches of the building industry. The reason is the lowering of emissions of carbon dioxide and use of some secondary materials. Alkali-activated slag (AAS) concretes – relatively wellknown composites – are one of the perspective binders. They show good mechanical properties, good resistance to the attack of a variety of chemical media and the resistance of these materials to freezing and thawing.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Nábrus alkalicky aktivovaného struskového betonuObr. 2 – Odformované trámy vybetonované z uvedených směsíGraf 1 – Pevnosti v tahu za ohybuGraf 2 – Pevnosti v tlaku na zlomcíchGraf 3 – Moduly pružnosti použitých směsíGraf 4 – Průhyb trámu ze samozhutnitelného betonu C40/50 XF4 s drátky Dramix RC65/35BNGraf 5 – Průhyb trámu z alkalicky aktivovaného samozhutnitelného struskového betonu s drátky Dramix RC65/35BN

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (180x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (112x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (109x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice