KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    „Nové talenty pro vědu a výzkum“

„Nové talenty pro vědu a výzkum“

Publikováno: 6.7.2012, Aktualizováno: 9.7.2012 08:50
Rubrika: Zajímavosti

Příspěvek je zaměřen na prezentaci projektu „Nové talenty pro vědu a výzkum”, především pak na představení klíčových aktivit projektu, jejichž cílem je zejména popularizace technických oborů u cílových skupin z řad žáků základních a středních škol a studentů vysokých škol. Nositelem projektu je Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava a partnery jsou Technická univerzita v Liberci, Agentura pro regionální rozvoj, Národní strojírenský klastr o.s., IT Cluster. V rámci projektu byla vybudována dvě demonstrační centra, jedno v Ostravě a druhé v Liberci, kde se mohou žáci základních, středních a vysokých škol zábavnou formou prostřednictvím demonstračních předmětů seznámit s výzkumnými a vývojovými aktivitami pracovišť zapojených univerzit. Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ÚVOD
Všeobecně pozorovaným trendem v České republice, který potvrdila i řada analýz, je pokles zájmu mladé generace o studium technických a přírodovědných oborů. Důvodem tohoto poklesu je nízké povědomí o technicky zaměřených oborech, jejich obsahu, budoucnosti, oblastech výzkumu a vývoje, popř. uplatnění dosažených výsledků v praxi. Technické obory jsou vnímány jako málo atraktivní, zejména z hlediska špatného finančního ohodnocení. Tato „image“ je jednou z příčin, proč si talentovaní žáci volí jiné obory a ke studiu technických oborů se nehlásí. Důsledkem tohoto stavu je mimo jiné to, že již při přechodu mezi ZŠ a SŠ studenti s nejlepším prospěchem míří na gymnázia. Zájem o technické obory je spojen především s informačními technologiemi, u ostatních oborů je okrajový.

Na středních školách tento trend pokračuje. U studentů 4. ročníku gymnázií v regionech dopadu je pouze 6% ochotno uvažovat o studiu všech technických oborů. Klesající demografická křivka všechny tyto negativní trendy ještě umocňuje. Proto technické obory nemají dostatečnou základnu, ze které by bylo možné rekrutovat talenty pro vědu a výzkum. Výše popsaný stav vyžaduje nejen dílčí změnu a opatření, ale nastavení nového systému přiblížení výsledků vědy a výzkumu v technických oborech takovou formou, aby dokázal oslovit žáky ZŠ a studenty SŠ, motivoval je a vzbudil v nich zájem o tyto obory i související výzkumnou a vývojovou činnost. U studentů VŠ je snahou dosáhnout toho, aby ti nejtalentovanější zůstali v oboru a aktivně se věnovali se výzkumu a vývoji.

Na VŠB – TU Ostrava je řešen v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost projekt, zaměřený na popularizaci vědy a výzkumu zejména mezi žáky základních a středních škol.

HLAVNÍ CÍLE PROJEKTU
Hlavním cílem projektu je:

  • vytvořit koncept popularizace a šíření výsledků vědy a výzkumu v oblasti strojírenství, elektrotechniky a nanotechnologií,
  • naučit vědecké a výzkumné pracovníky VŠ prezentovat výsledky vědy a výzkumu směrem k cílovým skupinám a připravit jim k tomuto účelu podpůrné materiály (demonstrační zařízení, propagační materiály, materiály pro výuku)
  • vybudovat dvě interaktivní demonstrační centra, jež by bylo možno využít pro výuku odborných předmětů na SŠ a VŠ a pro exkurze žáků ZŠ i zájemce o vědu a výzkum,
  • přispět k zvládnutí odborné-technické angličtiny, realizovat výuku AJ u studentů VŠ v demonstračních centrech,
  • představit žákům a studentům současné osobnosti vědy a výzkumu a výstupy jejich tvůrčí činnosti,
  • představit populaci výsledky vědy a výzkumu formou Vědy v ulicích,
  • všechny tyto aktivity podpořit webovým portálem s názvem http://www.talenty-pro-vedu.cz/

Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava (VŠB – TUO) a Technická univerzita v Liberci (TUL) jsou partnery, kteří se vzájemně doplňují. Každá univerzita má svou vědecko-výzkumnou činnost, ale zaměřenou jiným směrem. TUL se orientuje zčásti na textilní strojírenství, v oblasti nanotechnologií na nanovlákna. Oblast nanotechnologií na VŠB – TUO je zaměřena na nanočástice a nanokompozity a v dalších oblastech na velmi široké spektrum aplikací v oblasti strojírenství, elektrotechniky a informatiky.

Díky tomu, že demonstrační centra si budou vyměňovat exponáty i poznatky, budou mít studenti ZŠ, SŠ i VŠ možnost se seznámit s výsledky vědeckovýzkumné činnosti jiných fakult a jiných VŠ.

REALIZACE A KLÍČOVÉ AKTIVITY PROJEKTU
Jednou z hlavních aktivit bylo vybudování demonstračních center v Ostravě a Liberci. V Ostravě bylo toto centrum zřízeno v prostorách Vítkovické střední průmyslové školy, se kterou Fakulta strojní dlouhodobě spolupracuje. Průmyslová škola má sídlo na ulici Hasičská 1003/49 v Ostravě-Hrabůvce (http://www.vitkovickastredni.cz).

Tato poloha je výhodná jak vzhledem k dopravní obslužnosti, tak i ke skutečnosti, že v okolí je řada dalších škol základních i středních. VŠB – TUO získala pro vybudování Demonstračního centra dvě prostorné místnosti a kabinet pro pedagogy v pavilonu odborných učeben. Po realizaci stavebních úprav byla dne 1. 2. 2010 slavnostně otevřena za účasti studentů Vítkovické střední průmyslové školy první část demonstračního centra Ostrava (obr. 1). V následující etapě bylo úsilí zaměřeno na vybavení, výrobu a instalaci demonstračních modelů (obr. 2).

V Liberci byla vybudována interaktivní expozice ve firmě Elmarco, která spolupracuje s Technickou univerzitou v Liberci a s řadou prestižních vědeckých pracovišť na vývoji aplikací nanovlákenných textilií. Návštěvníci zde mohou vidět jednoduchou demonstrační verzi zařízení Nanospider, na kterém se vyrábí vlákenná vrstva elektrostatickým zvlákňováním polymerních roztoků nebo tavením. Další část interaktivní expozice s demonstračními modely byla umístěna v iQ parku, Nitranská 415/1 v Liberci (http://www.iqpark.cz/cs/).

Vytvoření demonstračních předmětů, které prakticky demonstrují fyzikální jevy a principy v oblasti strojírenství, elektrotechniky a nanotechnologií. Jedná se například o nanokolovrat, na kterém si návštěvníci mohou jednoduchým způsobem vyrobit nanovlákennou vrstvu, laboratorní model robotického pracoviště, výukový model solárních systémů, soustavy palivového článku, automatizace dopravního systému, turbodmychadlo, magnetickou brzdu, gyroskop, levitátor a mnoho dalších. Hlavní atrakcí Demostračního centra v Ostravě je laboratorní zařízení Nanospider přivezené z Liberce.

Vytvoření výukových manuálů, které tématicky navazují na demonstrační předměty. Tyto manuály budou distribuovány na 374 škol v pěti krajích.

Workshopy, konference, exkurze, věda v ulicích. V rámci projektu jsou organizovány tématicky zaměřené workshopy a exkurze do laboratoří zapojených pracovišť. Vítanou příležitostí pro řešitelský tým byla možnost zapojit se do organizace pravidelně pořádané akce Chemie na Slezsko-ostravském hradě formou workshopů i prezentací vědy v ulicích.

VÝSLEDKY
V rámci projektu jsme se zavázali k plnění řady monitorovacích indikátorů. Mezi ty hlavní patří počet podpořených osob v počátečním vzdělávání celkem, tj. žáků a studentů, mezi další sledované výstupy patří počet zapojených partnerů a počet poskytovatelů služeb. Monitorovací ukazatele se daří průběžně plnit.

ZÁVĚR
Řešení projektu se blíží ke svému konci. Jeho hlavní aktivity však budou pokračovat dále. Je potřebné prezentovat technické obory studentům jako zajímavé, kreativní, s možností uplatnění tvůrčích a badatelských schopností, a nabídnout jim vstup do světa techniky a zejména výzkumu a vývoje poutavou a aktivní formou. Na základě získaných zkušeností se v regionu připravují další navazující aktivity směřující k vybudování Science centra přístupného široké veřejnosti. Projekt je orientován především na různé možnosti popularizace a přiblížení technických věd formou přímé spolupráce se základními a středními školami v rámci demonstračních center, propagačních a motivačních prezentací vědy v ulicích, workshopů, zpřístupňování laboratoří a učeben pro žáky středních škol, podpory studentských soutěží atd.

Poděkování: Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Vysoká škola báňská – Technical University of Ostrava and Technical University Of Liberec Together in a Project: New Talents for Science and Research
The article is focused on the presentation of the project “New Talents for Science and Research”, mainly the introduction of key activities of the project focused on popularisation of technical fields of study for the target groups of students of elementary and secondary schools and university students. The Project leader is Vysoká škola báňská – Technical University of Ostrava and its partners are Technical University Of Liberec, Regional Development Agency, National Engineering Cluster o.s., IT Cluster. Within the project two  demonstration centres were built, one in Ostrava and the other one in Liberec where the students of elementary and secondary schools and university students can get familiar with the research and development activities of the involved universities workplaces in an entertaining way through demonstration subjects. The project is co-financed by the European Social Fund and state budget of the Czech Republic.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Otevření demonstračního centraObr. 2 – Magnetická brzdaObr. 3 – Exkurze do laboratoří TU LiberecObr. 4 – Prezentace projektu na dni otevřených dveří v OstravěObr. 5 – Levitátor

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (139x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (101x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Inovace předpisů pro navrhování vozovek – Dodatek TP 170 a Katalog vozovek polních cest – změna č. 2 (73x)
Od roku 2004 platily pro navrhování vozovek pozemních komunikací technické podmínky Ministerstva dopravy TP 170 Navrhová...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice