KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Kolejový průmysl    Rozvoj kolejové dopravy se nesmí stavět na krátkodobých výkyvech hospodářských cyklů

Rozvoj kolejové dopravy se nesmí stavět na krátkodobých výkyvech hospodářských cyklů

Publikováno: 18.6.2012
Rubrika: Kolejový průmysl

ACRI je asociace sdružující podniky českého železničního průmyslu a současně je národním členem UNIFE – Evropské asociace železničního průmyslu. Společnosti působí v oborech: vývoj, konstrukce, výroba a opravárenství kolejových vozidel, výstavba, modernizace a rekonstrukce železniční infrastruktury, montáže, rekonstrukce a servis zabezpečovací, telekomunikační, informační a automatizační techniky v železniční dopravě, železniční komponenty, materiály a výzkumné ústavy a zkušebny. Hovořili jsme s generální ředitelkou ACRI Marií Vopálenskou.

Členové Asociace podniků českého železničního průmyslu vytvářejí roční obrat 82 miliard korun a z toho 47 % jejich produkce tvoří export. Jak to vypadá s nasmlouvanou kapacitou zakázek do zahraničí letos?
V porovnání s předchozími lety došlo k poklesu počtu zaměstnanců, ale zároveň došlo ke zvýšení výkonnosti, produktivity, a tím i konkurenceschopnosti našeho dynamicky se rozvíjejícího oboru. Uvedené výsledky a fakta jsou pozitivními signály a současně i důkazy konkurenceschopnosti odvětví. Při vhodné kombinaci investic do dopravy v České republice s možnostmi cílené podpory našeho odvětví se vytvoří podmínky pro další výrazný ekonomický a exportní růst.

V současné době to však funguje spíše naopak. Především v oblasti exportu. Vláda nepodporuje export českých firem – není zde podpora politiků ani podpora státních organizací. Naše firmy jsou doslova válcovány zahraniční, zejména pak německou a italskou konkurencí. Je běžné, že na podporu té či oné firmy lobují němečtí politici – naši mlčí – nechtějí pomáhat. To se týká především zemí jako je Turecko, Egypt a Bělorusko.

Letošní rok, a to je náš předpoklad, bude objemově podobný roku předcházejícímu. Z exportních teritorií se naše členská základna soustředí na země EU, Balkán a Blízký a Dálný východ.

Jakým způsobem ovlivní nižší rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury trh železničního průmyslu? Jaká opatření by měli čeští železniční výrobci přijmout?
V současné době jsou možnosti veřejných rozpočtů ovlivněny hospodářskou krizí, což vede k určitému pesimismu ohledně dalších investic do železnice. Na druhou stranu však nelze dlouhodobou strategii rozvoje odvětví stavět na krátkodobých výkyvech hospodářských cyklů. Základním východiskem pro zajištění financování železnice je prosazení těchto priorit do připravovaného operačního programu pro oblast dopravy tak, aby v období 2014 – 2020 mohly být financovány první investice na nákladních koridorech, na modernizovaných tratích pro rychlost 200 km/h a zajištěno financování přípravy nových rychlých tratí včetně pokračování implementace podmínek interoperability.

Jak hodnotíte liberalizaci českého železničního trhu? Přinese podle Vás vstup soukromých železničních dopravců nové zakázky pro tuzemské železniční výrobce? Nebo se i nadále budou muset české firmy orientovat více na export?
Liberalizace železniční dopravy přispěje k vyšší efektivnosti služeb, zkvalitnění nabídky a tím i ke zvýšení konkurenceschopnosti železniční dopravy. Rozvoj nových technologií, zvýšení konkurenceschopnosti průmyslu a pro obyvatele zlepšení dostupnosti území.

Je však důležité vzít v úvahu potřebu síťového zajištění obsluhy území a podporu integrovaných dopravních systémů poskytujících zákazníkům optimální služby. Roli integrátora by si měl ponechat stát. Je nutné klást důraz na rozvoj systému jako celku.

Tato problematika se dotýká i nás, výrobců a dodavatelů. V současné době je největším problémem vzájemné uznávání výrobků mezi státy EU. V některých případech trvá certifikace výrobku i několik let.

Jaké hlavní programové priority má ACRI na letošní rok? Jakým způsobem plánujete uskutečňovat jejich naplnění?
Na politické úrovni to je z národního pohledu příprava kohezní politiky pro nové programovací období po roce 2013, dokončení přípravy rekodifikace nového Zákona o drahách a příprava revize jeho prováděcích vyhlášek. Z evropského pohledu je to ukončení a vydání revize prvního železničního balíčku a přípravě čtvrtého balíčku, který se bude zabývat liberalizací trhu v domácí osobní dopravě, postavením regulátora trhu na národní a evropské úrovni, schématy oddělení železniční dopravy od infrastruktury a také zjednodušením procesů pro certifikaci železničních společností a autorizaci železničních vozidel, které úzce souvisí s budoucí úlohou Evropské železniční agentury.

V technické oblasti, která s politickou úzce souvisí a v naprosté většině vychází z evropských norem a technických specifikací pro interoperabilitu (TSI), se jedná o rozšíření působnosti z koridorových tratí na rozsah tratí určených Ministerstvem dopravy.

Chcete upozornit na další zásadní téma týkající se trhu železničního průmyslu?
Nedostatečně financovaný rozvoj železniční infrastruktury, která zaostává za evropským standardem, a nerovné podmínky v porovnání s ostatními druhy doprav, to jsou hlavní problémy současné železnice. Ty pak vedou k nedostatečné kvalitě železniční dopravní cesty a k vyšším cenám za přepravu zboží i cestujících. Tím se snižuje konkurenceschopnost železnice.

K naplňování cílů Bílé knihy bude potřeba velmi výrazně investovat do modernizace železniční infrastruktury a taktéž do staveb nových vysokorychlostních tratí a odstranění úzkých míst. Samotné investice však nestačí, pokud nebudou zásadním způsobem narovnány podmínky mezi jednotlivými druhy dopravy. V současnosti je železniční sektor postaven do nespravedlivé pozice vůči ostatním druhům dopravy, jako je doprava silniční a letecká. Společnosti provozující železnice čelí poplatkům za dopravní cestu, internalizaci externích nákladů, uplatňování daňových úlev a práv cestujících. Tato situace brání normálnímu konkurenčnímu procesu mezi nimi navzájem a deformuje výběr zákazníka.

Development of Rail Transport Must Not Be Built on Short-term Fluctuations of the Economic Cycles
ACRI is an association of the Czech railway industry companies and also a national member of UNIFE – the Association of the European Rail Industry. The companies operate in the following fields: development, design, manufacture and repair of rolling stock, construction, modernization and reconstruction of railway infrastructure, installation, reconstruction and service of interlocking systems, telecommunications, information technology and automation technology in rail transport, railway components, materials and research institutes and testing services. We spoke with the CEO of ACRI – Mária Vopálenská.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Marie Vopálenská

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Centrální dispečerské pracoviště v Praze na BalabenceCentrální dispečerské pracoviště v Praze na Balabence (52x)
O centrálním dispečerském pracovišti (tedy CDP), které by se mělo postavit (někde) v Praze, se hovoří již poměrně dlouho...
Předpis SŽDC D4 – RADIOBLOKPředpis SŽDC D4 – RADIOBLOK (50x)
Přesně 14. prosince 2014 se změnou grafikonu vlakové dopravy vstoupil v platnost zcela nový předpis SŽDC D4 – Předpis pr...
Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (42x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...

NEJlépe hodnocené související články

Švýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republiceŠvýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republice (5 b.)
Když se majitel společnosti STADLER Rail, A.G., pan Peter Spuhler rozhodl v roce 2009 založit v Praze konstrukční kancel...
Elektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský krajElektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský kraj (5 b.)
Od konce listopadu 2018 uvádějí České dráhy do provozu nové elektrické jednotky RegioPanter, které jsou určeny pro regio...
STADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantuSTADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantu (5 b.)
Rok 1989 přinesl zásadní změnu nejen do budováním socialismu už unavené Československé republiky, ale i do tehdy ještě p...

NEJdiskutovanější související články

Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (3x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...
Čtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaciČtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaci (1x)
Po šestiměsíčním vyjednávání dosáhly v dubnu Evropský parlament, Evropská komise a Rada EU dohody o politickém pilíři tz...
České firmy na Uralu navážou na "mrtvou trať" gulagu (1x)
Uralská dráha, kterou se chystají stavět české firmy podle dohody, podepsané dnes v Praze při návštěvě ruského prezident...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice