2/2012 - květen
Editorial
Na železnici, dějou se věci
Držíte v rukou speciální číslo Silnic železnic, které se více než obvykle zaměřuje na železnici. Liberalizace železniční dopravy se pomalu rozjíždí a na trh vstupují noví hráči, kteří chtějí konkurovat zavedeným Českým drahám. RegioJet Radima Jančury už vesele brázdí trasu Praha – Ostrava a Leo Express Leoše Novotného se na stejnou trasu chystá vtrhnout ke konci roku. V květnu představil na zkušebním okruhu ve Velimi nové vlaky a tvrdí, že uspěje díky nízkým provozním nákladům, pohodlí a nadstandardním službám. Více se dozvíte v rozhovoru, který jsme s mladým podnikatelem vedli.
S liberalizací se musí vypořádat i České dráhy, které konkurence tlačí k lepším službám a obměně zastaralého vozového parku. Otázkou číslo jedna bude, zda dráhy zůstanou národním vlajkovým dopravcem nebo přepustí nejlukrativnější trasy konkurenci. Nejen o místě ČD na liberalizovaném trhu jsme debatovali s členem představenstva ČD Pavlem Švagrem.
A v neposlední řadě je liberalizace železniční dopravy velkou příležitostí pro výrobce kolejových vozidel. Kolejový průmysl má v Česku dlouhou tradici a jen firmy v Asociaci podniků českého železničního průmyslu (ACRI) vytvářejí roční obrat 82 miliard korun. Řada z nich se prosadila i v zahraničí a české vlaky jezdí doslova po celé Evropě. Technické i výrobní novinky představujeme ve speciálním bloku, který se věnuje výhradně kolejové dopravě. Většina představovaných lokomotiv, vagonů i dalších komponentů bude k vidění i naživo na Dnech kolejové dopravy Czech Raildays 2012 v Ostravě (19. – 21. června).
Ale nejen železnicí je živa odborná veřejnost. Špatné zprávy ze stavebnictví neustávají. Stavební výroba meziročně klesla téměř o desetinu a pomalu není co stavět, což je v době dobíhajících evropských programů a přípravě nových alarmující. Ministerstvo dopravy tak řeší otázku, kde sehnat potřebné miliardy a zároveň nezatížit schodek státního rozpočtu. Jaké možnosti vláda má a co nás čeká v následujících letech, se dočtete v rozhovoru s ministrem dopravy Pavlem Dobešem, který je úvodním materiálem tohoto čísla.
Dobrou zprávou je, že přes všechny ekonomické potíže vznikají i v dnešní době vizuálně podařené a užitečné dopravní stavby po celé republice. Příkladem může být technicky náročný Trojský most v Praze nebo Extradosed most přes nádraží v Bohumíně. Oběma se v čísle rozsáhle věnujeme.
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
- „Už letos můžeme začít masivněji stavět,“
- „Nové vlaky jsou levnější než ojeté,“
- „Výnosy z dopravy investujme zpět do systému,“ rozhovor s dopravním expertem Ing. Pavlem Švagrem, CSc.
Výrobci kolejových vozidel
- Vlaky ze Škody Transportation prožijí křest ohněm na fotbalovém EURO 2012
- Pars Nova, a.s. – modernizace, rekonstrukce a opravy kolejových vozidel
- Vysokorychlostní železniční tratě ve světě v posledních letech (II)
- Siemens: celosvětový vývoj kolejových vozidel
- Legios, a. s. představí na Czech Raildays nový výsypný vůz řady Falns 85 m3
- Rozvoj kolejové dopravy se nesmí stavět na krátkodobých výkyvech hospodářských cyklů
Mosty
Tunely
Zajímavosti z oboru
- Asfaltové izolační pásy z hlediska jejich složení v izolačním systému betonových mostovek
- Porovnání některých vlastností běžných a alkalicky aktivovaných betonů
- Dopravní stavba roku zná své vítěze, oceňovaly i Silnice železnice
- EUROVIA CS posouvá technologie stále kupředu
- „Nové talenty pro vědu a výzkum“
Doprava
- Tiché povrchy a ekonomika protihlukových opatření
- Environmentální Kuznětsova křivka v silniční dopravě
- Možnosti a potřeby internalizace externích nákladů
Komerční prezentace
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 596 771 560, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.