KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Zatížení mostů a únava

Zatížení mostů a únava

Publikováno: 26.10.2009
Rubrika: Mosty

Únavová životnost je v podstatné míře závislá na účincích provozního zatížení, resp. odezvě konstrukce na provozní zatížení. U mostů je provozním zatížením míněno pohyblivé zatížení dopravou, které má dynamický charakter. Proměnné účinky pohyblivého zatížení na mostech mohou způsobit únavová poškození, která výrazně ovlivňují jejich spolehlivost a bezpečnost. Je proto nutné, aby konstrukce byla detailně posouzena i na účinky kumulovaného poškození únavou.

Pro návrh a dimenzování mostní konstrukce je nutné mít k dispozici co nejpřesnější zatěžovací údaje. Pokud návrh probíhá na základě doporučeného normového postupu, je stanovena zatěžovací třída mostu, je možno stanovit (odhadnout) typickou skladbu provozu a intenzitu dopravy za stanovené časové období (rok). Přesnější údaje o odezvě konkrétní mostní konstrukce lze získat pomocí experimentálně získaných, např. tenzometrických, měření ve vytipovaných místech. Tímto způsobem je možno obdržet reprezentativní záznamy účinků provozních zatížení a z nich odvozená spektra zatížení. Spektra zatížení, resp. získaná spektra napětí mohou být následně zpracována do spekter četnosti amplitud nebo do dvou parametrických „rain-flow matrix“ s případným doplněním středních hodnot.

Vypovídací hodnota reprezentativních záznamů provozních zatížení je přímo závislá na délce experimentálního měření. Preferují se proto dlouhodobé záznamy; krátkodobé záznamy by měly být opakovaně konfrontovány s reálnými podmínkami. Specifikum silničních mostů spočívá v tom, že na rozdíl od strojních součástí a také železničních mostů, u kterých jsou přece jen k dispozici daleko přesnější informace o intenzitě a skladbě dopravy a jejich účinků, u silničních mostů má zatížení převážně stochastický charakter. Pro úspěšnou predikci únavové životnosti je potřebné mít k dispozici pokud možno výstižné informace o historii zatěžování. Kmitavá zatížení mohou být všeobecně rozdělena podle časového průběhu na průběh deterministický a stochastický. U deterministického průběhu zatížení je možno velikost zatížení v libovolném budoucím časovém okamžiku a v libovolném místě přesně stanovit. Převažuje-li zmíněná složka deterministická, může se dále jednat o proces periodický nebo neperiodický. Pokud lze složku deterministickou vyloučit, zůstává pouze proces náhodný. Stochastický průběh zatížení se mění nepravidelně, náhodně. S ohledem na stochastický charakter je možno tento průběh popsat pouze s využitím počtu pravděpodobnosti.

Stochastický průběh zatížení je možno dále rozlišovat na stacionární a nestacionární. Charakter zatížení mostů a zejména mostů pozemních komunikací dopravou je možno klasifikovat jako proces náhodný (stochastický), na napěťovou odezvu má v konečném důsledku vliv také dynamické chování mostu.

VSTUPNÍ INFORMACE O ZATÍŽENÍ
Podle zvoleného přístupu posuzování vstupní informací o zatížení může být:

  • rozkmit napětí,
  • ekvivalentní rozkmit napětí,
  • vyhodnocené spektrum rozkmitů.

TŘÍDÍCÍ METODY A VYHODNOCENÍ ÚČINKŮ ZATÍŽENÍ
Mostní konstrukce se všeobecně vyznačují tím, že časový průběh účinků únavového zatížení je velmi složitý a má stochastický charakter. V technické praxi existuje celá řada třídících metod. Společným znakem většiny z nich je to, že nedbají časové posloupnosti jednotlivých
cyklů, což je ovšem přijatelné za předpokladu stochastického průběhu napětí. Třídění se tedy děje bez ohledu na časové měřítko:

  • metoda Rain Flow,
  • metoda Reservoir,
  • metoda Range Count.

Celý článek v nezkrácené podobě naleznete ve formátu PDF zde.

Bridge Load and Fatigue
The article presents discussion and recommendation in connection with influence and evaluation methods of bridge loading events. Newly, according to Eurocode 3, two reliability concepts may be considered: damage tolerant concept and safe life concept. Fatigue life assessment may be based on fully probabilistic concept, too. The loading as well as response history should be taken into consideration and a fatigue criterion, based on the stress-range concept, should be applied. Crack growt may be modelled using LEFM procedures, initial crack size ai may be determined as input random variable with log-normal distribution.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Rekonstrukce Negrelliho viaduktuRekonstrukce Negrelliho viaduktu (82x)
Od dubna roku 2017 probíhá komplexní rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze podle projektové dokumentace zpracované pr...
Rekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou BoleslavíRekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví (74x)
Obyvatelé souměstí Brandýs nad Labem – Stará Boleslav se dne 6. 8. 2012 dočkali otevření posledního ze soustavy sedmi mo...
II/104 Davle, most ev. č. 104-001 přes řeku Vltavu v obci DavleII/104 Davle, most ev. č. 104-001 přes řeku Vltavu v obci Davle (64x)
Most v Davli, který ležící na soutoku řeky Vltavy a Sázavy, byl v letech 2017 – 2018 komplexně rekonstruován. Převádí ko...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice