Z Harrachova do Polska začnou v sobotu po 65 letech jezdit vlaky
Rubrika: Kolejový průmysl
Po 65 letech vyjedou v sobotu na malebnou horskou trať Harrachov - Jakuszyce - Sklářská Poreba pravidelné osobní vlaky. Jezdit už měly od začátku prázdnin, kvůli technickým problémům na polské straně však nebylo možné provoz spustit. Od konce září by měly vlaky dojet až do Kořenova, informoval dnes ČTK mluvčí Libereckého kraje Jiří Langer.
Vlaky zatím v létě jezdily jen ze Sklářské Poreby do Jakuszyc, odkud museli lidé do Harrachova autobusy. To se změní od soboty, kdy začne jezdit denně šest vlaků v každém směru. Od 25. září bude možné dojet vlakem až do Kořenova, do té doby však provoz omezí výluka v úseku Tanvald - Kořenov, kde se buduje nová zastávka Desná-Riedlova vila. Lidé se do té doby z Tanvaldu do Kořenova dostanou autobusem.
Na železnici se doprava zastavila na podzim 1945. V té době to byla jedna z nejmodernějších tratí v zemi. Zatímco na českém území z Tanvaldu do Kořenova zajišťovaly dopravu ozubnicové lokomotivy, kvůli kterým byla trať z roku 1902 před několika lety prohlášena technickou památkou, dál do Polska byla trasa elektrifikovaná. Dnes už to ale připomíná jen stožár v kořenovském muzeu. O obnovu trati usilovali starostové na obou stranách hranice od roku 1991. Slibují si od ní zlepšení přeshraničních kontaktů a rozvoj turistiky.
Trať z Harrachova do Sklářské Poreby je dlouhá bezmála 16 kilometrů, z toho asi kilometr je na českém území. Rekonstrukce stála dohromady 5,061 milionů eur (130 milionů Kč), projekt financovala z podstatné části Evropská unie z programu přeshraniční spolupráce Cíl3 ČR-Polsko, která dala 85 procent, zbytek šel z národních zdrojů. Česká část stála 800 000 eur (20 milionů Kč). Podstatná část železnice leží na polské straně, na české bylo třeba opravit jen zhruba kilometr kolejí od harrachovského nádraží ke státní hranici.
Na české straně bude dopravu zajišťovat Viamont a v Polsku regionální dráhy. Liberecký kraj zaplatí letos za provoz na svém území dva miliony korun. Smlouvu s dopravcem schválili krajští radní. Provizorní autobusový provoz dosud financovala polská strana, Liberecký kraj nic nestál.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.