KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Kolejový průmysl    Využití soudobých technických zařízení na podvozcích kolejových vozidel ve vztahu k bezpečnosti provozu a zátěži životního prostředí

Využití soudobých technických zařízení na podvozcích kolejových vozidel ve vztahu k bezpečnosti provozu a zátěži životního prostředí

Publikováno: 29.5.2013, Aktualizováno: 27.11.2013 11:15
Rubrika: Kolejový průmysl

Brněnský výrobce ekologických systémů pro dopravní techniku TRIBOTEC spol. s r. o. patří k tradičním strojírenským podnikům Jihomoravského kraje. TRIBOTEC již přes desítku let vyrábí tribotechnické (mazací) systémy a ekologické pískovací zařízení pro kolejová vozidla. Společnost se řadí mezi středně velké podniky a ve svém oboru patří mezi přední výrobce.

Pro tramvajová i drážní vozidla je výroba nasměrována na dva subsystémy vozidel, mazání okolků a pískování, které výrazně ovlivňují bezpečnost provozu, jeho hlučnost a prašnost, ale i provozní náklady. V tomto smyslu jsou oba systémy v paralelní nebo i propojené aplikaci velmi důležité pro minimalizaci zátěže životního prostředí obyvatel zejména v městských aglomeracích. Poskytují ověřenou možnost, jak rychle a trvale zlepšovat současné zátěžové problémy (hlučnost, prašnost) bez náročných investic.

Mazání okolků je pro své přínosy dnes již standardním příslušenstvím nově vyráběných tramvajových vozidel a lokomotiv. V německých a rakouských městech je až na výjimky tento standard uplatňován již od začátku devadesátých let. Z celkového počtu tramvají má většina měst v SRN a Rakousku namontováno mazání okolků u 50 %, v menší míře přes 30 %. Například v Berlíně používá tento systém 450 vozidel, v Halle 200 vozidel, v Drážďanech 250 vozidel, v Lipsku 180 vozidel, ve Stuttgartu 200 vozidel. Podobný podíl je i v ostatních městech s tramvajovým provozem. Systém se používá i na všech tramvajích ŠKODA 15T v Rize a 19T ve Wroclavi.

V našich městech se mazání okolků používá v menší míře v Brně a Olomouci, 60 vozidel 14T provozuje i Dopravní podnik v Praze. Systém při postupném osazení alespoň jedné třetiny provozovaných vozidel výrazně prodlužuje životnost kolejnic a kilometrový proběh mezi reprofilacemi kol. V tomto smyslu je významnou šancí pro snižování nákladů ve městech ČR s tramvajovou dopravou.

Jiná situace je u hnacích železničních vozidel, kde se mazání okolků většinou aplikuje na všech lokomotivách a motorových i řídících vozech. Na základě provozních měření bylo prokázáno, že při správně zvoleném funkčním režimu dochází k prodloužení životnosti jízdního obrysu kola až o 40 % a prodloužení životnosti kolejnic, zejména v úsecích vedených obloukem, rovněž až o 40 %. Podle renomovaných odborníků lze míru snížení hlučnosti vlivem dobře fungujícího provozu s aplikovaným mazáním okolků vyjádřit hodnotou 30 – 35 % dle profilu tratě.

V oblasti pískování se společnost TRIBOTEC soustřeďuje na výrobu ekologických systémů pískovacích zařízení, které pro železniční vozidla beze zbytku splňují parametry stanovené evropskou normou TSI. Pro tramvajová vozidla systémy Tribotec dosahují proti zastaralým systémům až 70 % úspor spotřebovaného písku, proti novějším systémům 45 – 50 %. Zásadní přitom je, že při těchto úsporách množství písku dochází ke zkrácení zábrzdné dráhy vozidel. Tato skutečnost byla v období posledních tří let ověřena při zkouškách za mimořádně špatných adhezních podmínek u výrobce vozidel, kdy bylo zkoušeno brzdění bez pískování, brzdění s manuálním pískováním a brzdění s automatickým pískováním. Další ověřování bylo prováděno v Dopravním podniku, kdy byla při zkouškách využita mobilní kamera. Výsledky byly následně publikovány.

Jak známo, nechvalnou skutečností v tramvajové dopravě ČR je provozování zastaralých, ekologicky nešetrných pískovacích zařízení, která mají svůj konstrukční původ před mnoha desetiletími a stále tvoří většinu z provozovaných systémů. Nový systém pískování vyráběný ve společnosti TRIBOTEC je řešen s tím, že množství dopravovaného písku do styku kola s kolejnicí je zregulováno tak, aby splnilo základní požadavek, tj. s optimální dávkou správně nasměrovaného proudění písku pod kolo krátkodobě zvýšit tření a tím zpětně obnovit porušenou adhezi. Množství písku může být regulováno i v závislosti na rychlosti vozidla.

Pískování s optimem spotřebovaného písku je nejen šetrné k okolnímu prostředí, ale významně zlepšuje i zábrzdnou dráhu vozidla. Je tedy logické, že nadměrné pískování dosud užívané u většiny provozovaných vozidel znamená nejen ekonomické ztráty, ale i vysokou prašnost. Systémy vyráběné ve společnosti TRIBOTEC byly konstruovány variabilně jak pro nově vyráběná vozidla, tak i pro náhrady za zastaralé systémy starších vozidel, v rámci jejich oprav či modernizací. Možnosti jsou i pro vozidla, u kterých se nepočítá s modernizací, a jsou tzv. na dosloužení, přesto budou ještě několik let provozovány. I zde je vhodné do původních pískovačů zabudovat nezbytně nutné moderní komponenty, které s nízkými pořizovacími náklady zajistí provoz bezpečnější a s výrazným snížením prašnosti. Těchto vozidel je stále velké množství a životní prostředí v městských aglomeracích zatěžují nejvíce.

Pískovací zařízení je univerzální a tedy vhodné i pro železniční vozidla a v nenáročných modifikacích pro všechna drážní vozidla. Jedná se o moderní a ekologicky šetrný systém, který svým pneumatickým řešením zajišťuje vysokou provozní spolehlivost a vylučuje jak jednorázový, tak i kontinuální výsyp písku nad stanovenou normu, tedy nadměrné pískování. Pro zimní provoz je spolehlivost zajištěna vytápěnými dávkovači, automatickým profukováním zásobníku písku teplým vzduchem a vytápěnými výsypnými trubicemi, upevněnými v pryžovém držáku, který dovoluje nastavení trubic do optimální polohy proudění písku pod kolo. Silným argumentem pro aplikaci systému je možnost rychlé výměny výsypné trubice při poškození, či přenastavení trubice při vychýlení nárazem cizího předmětu. Jde o to, že výměna trubice nebo přenastavení jde provést i mimo DKV, tzn. v terénu, a nevyžaduje několikahodinové odstavení vozidla. Přitom náklady na popsanou opravu jsou minimální.

Popsané zařízení přináší úsporu práce pracovníkům údržby, neboť není již nutné často čistit pískovody, přeseřizovat výkon pískování a měnit písek v zásobnících. V tomto smyslu se údržba proti původním systémům nesrovnatelně zjednodušila. I přes tyto přednosti jsou nová pískovací zařízení aplikována bez výjimky pouze na nových vozidlech a částečně na některých modernizovaných vozidlech. Jejich četnost je však ve vztahu k počtu provozovaných vozidel velmi nízká. Základní problém vidíme hlavně u modernizovaných vozidel, kde jsou většinou při modernizacích a rekonstrukcích osazovány staré nevyhovující systémy a riziko nebezpečnosti je zde pak proti veškeré logice stále vysoké.

Soudobá technická zařízení popsaná v předchozím textu nejsou využívána tak, jak to bezpečnostní a zátěžová situace, ale i nově vydaná vyhláška pro drážní provoz (s účinností od 1. 4. 2013) vyžaduje. Je nesporné, že nové systémy pískování jak pro tramvaje, tak i pro drážní vozidla, budou-li důsledně aplikovány při modernizacích, rekonstrukcích a postupně i při opravách do starších provozovaných vozidel,přinesou významný posun v oblasti bezpečnosti, hospodárnosti a ekologie provozu.

Use of Contemporary Technical Devices on Rail Vehicle Undercarriages in Relation to Traffic Safety and Environmental Load
The article focuses on greasing of rail vehicle flanges and pouring sand on the point of wheel’s contact with rail. The result and main benefit of flange greasing is prolongation of the lifespan of wheel tread profile without the necessity of re-profiling, at the same time it is also the lifespan extension of stretches of rails and very substantial decrease of economic costs for their repairs. The described sanding of rail vehicles is environmentally friendly. This solution provides also high operation reliability through its pneumatic method.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Pískovací zařízení lokomotivPískovací zařízení tramvajíMazání okolků tramvajíMazání okolků lokomotiv

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Centrální dispečerské pracoviště v Praze na BalabenceCentrální dispečerské pracoviště v Praze na Balabence (56x)
O centrálním dispečerském pracovišti (tedy CDP), které by se mělo postavit (někde) v Praze, se hovoří již poměrně dlouho...
Předpis SŽDC D4 – RADIOBLOKPředpis SŽDC D4 – RADIOBLOK (51x)
Přesně 14. prosince 2014 se změnou grafikonu vlakové dopravy vstoupil v platnost zcela nový předpis SŽDC D4 – Předpis pr...
Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (47x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...

NEJlépe hodnocené související články

Švýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republiceŠvýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republice (5 b.)
Když se majitel společnosti STADLER Rail, A.G., pan Peter Spuhler rozhodl v roce 2009 založit v Praze konstrukční kancel...
Elektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský krajElektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský kraj (5 b.)
Od konce listopadu 2018 uvádějí České dráhy do provozu nové elektrické jednotky RegioPanter, které jsou určeny pro regio...
STADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantuSTADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantu (5 b.)
Rok 1989 přinesl zásadní změnu nejen do budováním socialismu už unavené Československé republiky, ale i do tehdy ještě p...

NEJdiskutovanější související články

Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (3x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...
Čtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaciČtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaci (1x)
Po šestiměsíčním vyjednávání dosáhly v dubnu Evropský parlament, Evropská komise a Rada EU dohody o politickém pilíři tz...
České firmy na Uralu navážou na "mrtvou trať" gulagu (1x)
Uralská dráha, kterou se chystají stavět české firmy podle dohody, podepsané dnes v Praze při návštěvě ruského prezident...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice