Vlaky ze Škody Transportation prožijí křest ohněm na fotbalovém EURO 2012
Rubrika: Kolejový průmysl
Česká republika patří tradičně mezi významné výrobce kolejových vozidel. Jednou z nejvýznamnějších domácích firem je zcela určitě plzeňská ŠKODA TRANSPORTATION , které se v posledních letech díky nemalým investicím do vývoje nových produktů a stavby nové výrobní základny daří nejen na domácím trhu.
Například letos v březnu si zástupci ukrajinské vlády v čele s vicepremiérem Borisem Kolesnikovem převzali první šestivozovou dvoupodlažní elektrickou jednotku pro meziregionální dopravu. Pasažéři dostanou nejvyšší možný komfort. Moderní velkoprostorové interiéry, komunikační zařízení, klimatizace, bistro i připojení k internetu. Nová elektrická jednotka pro Ukrajinu umožňuje pohodlné cestování na dlouhých vzdálenostech. A aby se cestující nenudili, bude v každém z vozů čtveřice obrazovek.
I po ryze technické stránce samotného vlaku získají Ukrajinské dráhy zajímavý produkt. Skříň celé jednotky je postavena z osvědčené koncepce z velkoplošných hliníkových profilů. Sestava elektrické jednotky je šestivozová, složená ze dvou motorových vozů a čtyř vložených vozů. Jednotka je určena pro samostatný provoz nebo pro provoz v soupravě s další jednou šestivozovou soupravou stejné řady. Řídící mikroprocesorový systém umožňuje ovládat vlakovou soupravu jen jedním strojvedoucím. Nová elektrická dvoupodlažní jednotka je určena pro meziregionální dopravu s rozchodem 1 520 mm elektrifikovaných stejnosměrným napětím 3 kV DC a střídavým napětím 25 kV, 50 Hz AC; to vše při náročných klimatických podmínkách s velkým rozsahem teplot. Jezdit by měla hlavně na trasách mezi Charkovem, Kyjevem, Doněckem nebo Dněpropetrovskem. Zatěžkávací zkouškou projde v průběhu evropského fotbalového šampionátu EURO 2012.
Neméně zajímavé jsou kontrakty na tramvaje pro polskou Wroclaw nebo nové plně nízkopodlažní tramvaje pro maďarský Miskolc. Jen v Maďarsku dokázala Škoda během uplynulých pěti let získat zakázky za 3,7 miliardy korun a stala se jedním z nejvýznamnějších dodavatelů pro tamní dopravní podniky ve velkých městech. Maďarská strana žádala větší prostor pro cestující, díky skříni široké 2 650 mm se maximální obsaditelnost nového modelu mohla zvýšit na více než 300 pasažérů. O jejich dokonalé cestovní pohodlí se postará účelný a plně klimatizovaný interiér. Design nové tramvaje nejen sleduje moderní trendy, ale současně respektuje nejnovější evropskou bezpečnostní směrnici EN 15227. Tato crashová norma požaduje, aby skříň absorbovala takové množství deformační energie, aby při stanovených kolizních scénářích nebyli ohroženi cestující ani řidič.
Na další škodováckou tramvaj můžete aktuálně narazit i v německém Chemnitz, kde od dubna probíhá měsíc a půl testovacího provozu tramvaje ForCity s cestujícími. Škodovka by touto akcí ráda ukázala, že má technologicky vysoce vyspělý výrobek, který si potenciální zákazník může sám vyzkoušet v náročném provozu.
Na Slovensku aktuálně probíhají zkoušky nové moderní třísystémové lokomotivy řady 381 (typ 109 E2), odvozené z expresních lokomotiv řady 380 Českých drah. Tyto lokomotivy jsou určeny pro provoz zejména s novými patrovými soupravami push/pull, které na Slovensko dodává dceřiná společnost Škody Transportation Škoda Vagonka. Jsou plně vybaveny pro provoz v Rakousku, České Republice, Maďarsku a Polsku. Lokomotivy 109 E jsou od počátku konstruovány s ohledem na nejnovější bezpečnostní normy TSI, splňují tedy nejnáročnější evropské bezpečnostní normy.
Mezi nejnovější výrobky ze Škodovky dodávané na Slovensko zcela jistě patří také elektrická patrová jednotka řady 671. Soupravy 671 jsou určeny pro přepravu osob v okolí městských aglomerací Žiliny a Košic, mohou však být provozovány i na jiných tratích, elektrifikovaných systémem 3 kV DC, nebo 25 kV/50 Hz. Pohodlí a bezpečnost cestujících – i to byla jedna z priorit Škodovky při navrhování nového vozidla. Vozy jsou vybaveny jednotným typem pohodlných sedadel, k dispozici jsou samozřejmě i zásuvky pro napájení notebooků. Oddíly pro cestující jsou vybaveny účinným systémem větrání, vytápění a klimatizace. Pro nástup cestujících na invalidních vozících je řídící vůz vybaven sklopnými rampami. Všechny prostory jsou monitorovány protipožárními čidly, strojovny jsou vybaveny automatickým hasicím zařízením. Komunikační terminály pro hlasovou komunikaci cestujícího se strojvedoucím a kamerový systém zvyšují bezpečnost v oddílech. Maximální rychlost 160 km/h, vysoká dynamika jízdy a třeba i široké vstupní dveře umožňují dosahovat výborné efektivity přepravy.
Škodovka má ale co nabídnout i na domácím trhu. V letech 2012 až 2014 posílí dopravní kapacitu v regionech celkem devatenáct moderních jednotek RegioPanter. Nové elektrické jednopodlažní jednotky se vyrábí ve třech variantách: dvouvozová dvousystémová, třívozová dvousystémová a třívozová stejnosměrná. Vývoj těchto vozů znamenal přes 200 tisíc konstrukčních hodin a podílelo se na něm několik desítek vývojářů ze skupiny Škoda Transportation. Soupravy budou moci jezdit maximální rychlostí až 160 km/h. Veškeré technologické zařízení je umístěno na střeše vozidla, chybí tedy klasická strojovna. Tímto řešením je v maximální míře interiér vozidla využit pro cestující. Cestování RegioPanterem bude velmi pohodlné. Vlak je nízkopodlažní, což ulehčí nástup nejen invalidům a seniorům, ale i maminkám s dětmi. Ty navíc jistě uvítají snadno dostupný sklápěcí přebalovací pult. Interiér je koncipován jako otevřený a snadno průchozí. Celý vlak je klimatizovaný a k dispozici je WiFi připojení k internetu.
Cestující v pěti krajích České republiky budou mít k dispozici moderní klimatizované jednotky, které díky svým technickým parametrům umožní výrazné zrychlení i zkvalitnění přepravy osob.
Železniční vozidla se značkou ŠKODA spolehlivě vozí cestující i náklad po celém světě již téměř sto let. Každý další rok pak ukazuje, že se technická úroveň plzeňských výrobků doma ani ve světě rozhodně neztratí.
Škoda Transportation Presents the Rail Vehicles
In March, the representatives of the Ukrainian government headed by Deputy Prime Minister Boris Kolesnikov took over the first two-floor electric-driven unit of six carriages for interregional transport. The tram sets are headed to Wroclaw, Poland and to Hungarian Miskolc. A trial operation of the locomotives 109 E for the Slovak market is in progress. Regional trains RegioPanter in three different development versions will start operating on domestic rail tracks this year. More than 200 thousand hours of construction were spent to develop these versions.